Egészen 2014-ig nyúlik vissza az esetleges Apple-autó története. Akkor érkeztek az első információk arról, hogy a cég ilyen irányú portfólióbővítésben gondolkodik. Azt követően viszont hosszabb csend következett, és egészen tavaly év végéig - néhány kósza hírmorzsát leszámítva - nem nagyon lehetett semmi komolyat hallani az ügyben. A Reuters december végi értesülései viszont valóságos lavinát indítottal el, és azóta heti rendszerességgel csavarnak egyet a még mindig elég homályos sztorin.
Egy hónapja számoltunk be azokról a pletykákról, miszerint Cupertino a Hyundai vezetésével folytat tárgyalást egy olyan együttműködésről, amely utat nyitna az Apple számára az autógyártás piacára. Akkor a Hyundai képviselője sietett leszögezni, hogy ugyan valóban zajlanak megbeszélések, de az amerikai cég több más lehetséges partnerrel is egyeztet. Ettől függetlenül a dél-koreai vállalat papírjai meredek emelkedésbe kezdtek.
Hasonló forgatókönyv játszódott le a múlt héten, amikor is a Hyundai-szál bővült egy újabb elemmel, mivel koreai lapértesülések kész tényként tálalták, hogy a Kia Motors lehet az Apple gyártó partnere. Az információk hihetőségét erősítette, hogy a Kiának van üzeme az Egyesült Államokban, illetve az is, hogy alapjában nem állt ellentmondásban a Hyundai-pletykával, mivel utóbbi a Kia legnagyobb részvényese, a két cég pedig több más szálon is szorosan kapcsolódik egymáshoz. A részvényeket erre a hírre első körben 15 százalékot erősödtek, amiből nap végére is megmaradt nagyjából 10.
Korea kiszállt a buliból
A két dél-koreai cégbe a pletykák alapján beszálló befektetőket azonban most hétfőn alapos hidegzuhanyként érhette, hogy a Hyundai és a Kia képviselői is megerősítették, hogy jelenleg nem folytatnak tárgyalásokat a témában az Apple-ről. A megfogalmazásból nem derül ki egyértelműen, hogy a korábbi megbeszélések végleges befejezéséről van-e szó, vagy esetleg nincs kizárva még az sem, hogy a felek újra asztalhoz ülnek a későbbiekben. A Bloomberg egyébként úgy tudja, hogy a tárgyalásokat már "hetekkel ezelőtt" berekesztették.
Az mindenesetre biztos, hogy a korábban már egészen sok számmal és részlettel ecsetelt, Kiával kötendő partneri megállapodásra a hétfői bejelentést követően egyre halványabb az esély. Ezt természetesen lekövette a tőzsde is. A Hyundai papírjai bő 6, a Kia Motors részvényei pedig 15 százalékkal estek a helyzetet tisztázó hivatalos nyilatkozatok hatására.
Valami lesz valamikor
Ahogy a bevezetőben említettük, Cupertino esetleges autóipari belépőjéről nem ma kezdődtek a találgatások, ám az utóbbi időben érezhetően sűrűsödnek a témával kapcsolatos pletykák, értesülések. December végén mi is hírt adtunk a Reuters beszámolójáról, amely részletekkel szolgált a saját márkás tömegpiaci jármű kifejlesztését és gyártást célzó Apple-tervekről. Ezek arról szóltak, hogy a cég elsősorban egy olyan forradalmi akkumulátor-dizájnban bízik, ami a gyártás költségeit és a járművek hatótávolságát is új szintre emelné.
A Reuters cikkét követően az egyik legjobban értesült Apple-specialistának tartott Ming-Csi Kuo (Ming-Chi Kuo) elemzése látott napvilágot, amely szerint a legoptimistább verzió esetén is valamikor 2025 és 2027 között lehet számolni a piacra lépéssel, ám a legismertebb Cupertino-jós szerint reálisabb a 2028-tól kezdődő periódusra tenni az indulást. Ehhez képest a Kiával kapcsolatos értesülések lényegesen optimistább, 2024-es forgatókönyvvel számoltak. Utóbbi egyébként elég nehezen tartható célnak tűnt, de a mai hírek után mindez már nem is annyira érdekes.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak