Szűk egy hónapja számoltunk be azokról a pletykákról, miszerint Cupertino a Hyundai vezetésével folytat tárgyalást egy olyan együttműködésről, amely utat nyitna az Apple számára az autógyártás piacára. Akkor a Hyundai képviselője sietett leszögezni, hogy ugyan valóban zajlanak megbeszélések, de az amerikai cég több más lehetséges partnerrel is egyeztet. Ettől függetlenül a dél-koreai vállalat papírjai meredek emelkedésbe kezdtek. A hasonló témájú, ám a Kia Motorshoz kötődő friss sajtóértesülésre szintén elaléltak a befektetők.
Hol, mikor, mennyit
A Donga Ilbo forrásokat nem megnevező anyaga szerint már csak a felek aláírására vár egy nagyszabású együttműködési program. Ennek keretében az Apple 4000 milliárd wont (nagyjából 3,6 milliárd dollárt) fektet be a közösen készítendő új elektromos járművek fejlesztésébe. A gyártás a Kia Motors jelenleg is üzemelő amerikai egységében történne, azaz Cupertino belföldön is jobban el tudja majd adni a projektet.
A tekintélyes múltú dél-koreai lap azt is tudni véli, hogy a felek 2024-ben tervezik az Apple autók piacra dobását, első körben 100 ezer darabos éves termelést célozva. Az értesülések alapján a két cég már a szerződés utolsó simításainál tart, amelyet két héten belül alá is írhatnak.
A sajtóban megjelent információkat sem az Apple, sem a koreai fél nem kívánta semmilyen formában kommentálni. Ez persze a befektetőket ismételten nem riasztotta vissza attól, hogy két marokra kezdjék felvásárolni a partnerként belengetett autógyártó részvényeit. A Kia Motors papírjai először körülbelül 15 százalékot drágultak, de később kicsit csillapodtak a kedélyek és "csak" 10 százalékos pluszban zárt a részvény.
Érdemes arra is kitérni, hogy az említett január eleji Hyundai-pletyka és a mostani értesülések között egyáltalán nincs szó komoly ellentmondásról. A Kia Motors legnagyobb részvényese ugyanis maga az ország első számú autógyártója, a Hyundai Motor Company. Az összefonódást erősíti, hogy a Kia pedig kisebb-nagyobb arányban résztulajdonos a Hyundai-csoport nagyjából 20 különböző vállalatában.
Régi téma
Cupertino esetleges autóipari belépőjéről nem ma kezdődtek a találgatások, ám az utóbbi időben érezhetően sűrűsödnek a témával kapcsolatos pletykák, értesülések. December végén mi is hírt adtunk a Reuters beszámolójáról, amely részletekkel szolgált a saját márkás tömegpiaci jármű kifejlesztését és gyártást célzó Apple-tervekről. Ezek szembe mennek a versenytársak, például az Alphabet-Waymo stratégiájával, amelynek fókuszában a sofőr nélkül működő robottaxi-flották állnak. Az Apple állítólag egy olyan forradalmi akkumulátor-dizájnban bízik, ami a gyártás költségeit és a járművek hatótávolságát is új szintre emelné.
A Reuters cikkét követően az egyik legjobban értesült Apple-specialistának tartott Ming-Csi Kuo (Ming-Chi Kuo) elemzése látott napvilágot, amely szerint a legoptimistább verzió esetén is valamikor 2025 és 2027 között lehet számolni a piacra lépéssel, ám a legismertebb Cupertino-jós szerint reálisabb a 2028-tól kezdődő periódusra tenni az indulást. Ehhez képest a Kiával kapcsolatos friss értesülések lényegesen optimistább forgatókönyvvel számolnak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak