Helikopterként száll fel, repülőként repül a Larry Page támogatásával fejlesztő cég önvezető légitaxija.
Hirdetés
 

Néhány év múlva zsúfoltabb lesz az ég, mint amilyen a nagykörút csúcsforgalom idején. Legalábbis annyian álltak neki különböző önvezető égi járművet fejleszteni, hogy lassan már számolni is nehéz. Tegnap egy újabb szereplő jelentkezett be a közlekedés megreformálásáért zajló harcba.

Nem titok többé

Elég jól sikerült a titoktartás a Szilícium-völgyben alapított Kitty Hawknál, hiszen mostanáig (egy kisebb jármű fejlesztésén kívül) nem nagyon lehetett tudni arról, miben mesterkednek. Kedden azonban lehullt a lepel a Cora elnevezésű repülő/helikopterről, amely már bőven túl van a tervezőasztalos fázison. Az elektromos hajtású, önvezető képességekkel rendelkező gépet tavaly év végén már elkezdték tesztelni Új-Zélandon.
 

 

A bemutatkozó videóból kiderül, hogy a repülő 900 méteres maximális magasságig emelkedve 100 kilométeres távra tud elfuvarozni maximum két utast. Repülőkhöz mérten a Cora szinte hangtalan, cserébe nem fenyeget a veszélye annak, hogy átlépi a hangsebességet, hiszen meglehetősen szerény, nagyjából 150-170 kilométer per órás teljesítménnyel hasít az égen. A gép sajátossága, hogy fel és leszálláskor úgy viselkedik, mint egy helikopter, ami nagyban megkönnyíti az indulást és a megfelelő landolási helyszín keresését.

A startup indulásánál ott bábáskodott a Google társalapítójaként ismert Larry Page is, aki minden bizonnyal lát fantáziát abban, hogy ezt a projektet kereskedelmi forgalmazásra érett állapotba lehet hozni. A nem túl távoli jövőbe kitűzött cél szerint a gépek repülő taxiként üzemelnének, ahol az utasoknak semmiféle dolguk nincs, mint beszállni és a tájban gyönyörködni. (Na meg persze fizetni.) A biztonságérzetet növeli, hogy a háromszorosan túlbiztosított technika mellett a robotpilótát bármikor leválthatja egy távolból figyelő szakképzett operátor.

Új-Zéland egyébként ideális terepe a próbarepüléseknek, hiszen egyrészt az ország kormányzata elkötelezett a környezetkímélő technológiák iránt, másrészt pedig egy hatalmas régióról van szó, ahol a változatos terepviszonyok között sok helyen nem könnyű, és pláne nem gyors a hagyományos közúti közlekedés.

Vannak még páran

Ahogy a bevezetőben említettük, nem a Page-féle Kitty Hawk az egyetlen aspiráns ebben a most formálódó potenciálisan óriási üzlettel kecsegtető szegmensben. Alig pár nappal ezelőtt számoltunk be például az Airbus és az Audi közös munkájáról, amely a speciálisan kialakított személyautókat egy teherhordó drón segítségével alakítaná át légi közlekedésre alkalmas szerkezetekké.

De említhetnénk a kínai Ehang két éve bemutatott robotrepülőjét, amely idén februárig masszív tesztsorozaton esett át, és már emberi utassal is sikeres repüléseket hajtott végre. A NASA és az Uber szintén lázasan dolgozik, mint ahogy szűk egy éve egy másik, ugyancsak repülő taxizást álmodó Airbus-projektről cikkeztünk.

Piaci hírek

Újabb robotflotta vág bele az ételszállításba

A Rev-1 névre keresztelt járgány három kerekével, méretével és közlekedési szokásaival hoz némi színt az egyre sűrűbb mezőnyben.
 
Hirdetés

HPE Primera: garantáltan zéró adatvesztés

Felhőalapú gépi tanulási algoritmusainak köszönhetően a HPE Infosight képes a tárolók és alkalmazások közötti meghibásodások 86 százalékát előre jelezni és megakadályozni.

Hirdetés

Ez bárkinek megér havi pár száz forintot

Két ember van: aki már leejtette a mobilját, és aki le fogja ejteni. De fel lehet készülni erre – egy jó készülékbiztosítással.

Nem elég beszélni róla, tenni is kell azért, hogy jövőállóbbak legyenek a vállalatok. Szerencsére ebben rengeteg technológia áll már a rendelkezésre, csak győzzünk válogatni közöttük.

a melléklet támogatója az Invitech

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2019 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.