Helikopterként száll fel, repülőként repül a Larry Page támogatásával fejlesztő cég önvezető légitaxija.

Néhány év múlva zsúfoltabb lesz az ég, mint amilyen a nagykörút csúcsforgalom idején. Legalábbis annyian álltak neki különböző önvezető égi járművet fejleszteni, hogy lassan már számolni is nehéz. Tegnap egy újabb szereplő jelentkezett be a közlekedés megreformálásáért zajló harcba.

Nem titok többé

Elég jól sikerült a titoktartás a Szilícium-völgyben alapított Kitty Hawknál, hiszen mostanáig (egy kisebb jármű fejlesztésén kívül) nem nagyon lehetett tudni arról, miben mesterkednek. Kedden azonban lehullt a lepel a Cora elnevezésű repülő/helikopterről, amely már bőven túl van a tervezőasztalos fázison. Az elektromos hajtású, önvezető képességekkel rendelkező gépet tavaly év végén már elkezdték tesztelni Új-Zélandon.
 

 

A bemutatkozó videóból kiderül, hogy a repülő 900 méteres maximális magasságig emelkedve 100 kilométeres távra tud elfuvarozni maximum két utast. Repülőkhöz mérten a Cora szinte hangtalan, cserébe nem fenyeget a veszélye annak, hogy átlépi a hangsebességet, hiszen meglehetősen szerény, nagyjából 150-170 kilométer per órás teljesítménnyel hasít az égen. A gép sajátossága, hogy fel és leszálláskor úgy viselkedik, mint egy helikopter, ami nagyban megkönnyíti az indulást és a megfelelő landolási helyszín keresését.

A startup indulásánál ott bábáskodott a Google társalapítójaként ismert Larry Page is, aki minden bizonnyal lát fantáziát abban, hogy ezt a projektet kereskedelmi forgalmazásra érett állapotba lehet hozni. A nem túl távoli jövőbe kitűzött cél szerint a gépek repülő taxiként üzemelnének, ahol az utasoknak semmiféle dolguk nincs, mint beszállni és a tájban gyönyörködni. (Na meg persze fizetni.) A biztonságérzetet növeli, hogy a háromszorosan túlbiztosított technika mellett a robotpilótát bármikor leválthatja egy távolból figyelő szakképzett operátor.

Új-Zéland egyébként ideális terepe a próbarepüléseknek, hiszen egyrészt az ország kormányzata elkötelezett a környezetkímélő technológiák iránt, másrészt pedig egy hatalmas régióról van szó, ahol a változatos terepviszonyok között sok helyen nem könnyű, és pláne nem gyors a hagyományos közúti közlekedés.

Vannak még páran

Ahogy a bevezetőben említettük, nem a Page-féle Kitty Hawk az egyetlen aspiráns ebben a most formálódó potenciálisan óriási üzlettel kecsegtető szegmensben. Alig pár nappal ezelőtt számoltunk be például az Airbus és az Audi közös munkájáról, amely a speciálisan kialakított személyautókat egy teherhordó drón segítségével alakítaná át légi közlekedésre alkalmas szerkezetekké.

De említhetnénk a kínai Ehang két éve bemutatott robotrepülőjét, amely idén februárig masszív tesztsorozaton esett át, és már emberi utassal is sikeres repüléseket hajtott végre. A NASA és az Uber szintén lázasan dolgozik, mint ahogy szűk egy éve egy másik, ugyancsak repülő taxizást álmodó Airbus-projektről cikkeztünk.

Piaci hírek

MI-vel védenék a britek az internetre szabadított óvodásokat

Az illetékes hatóság felmérése szerint egyre több kisgyerek jelenik meg a világhálón, akiknek a szülei is egyre nagyobb szabadságot engednek a digitális térben.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.