Egy friss reprezentatív kutatás szerint honfitársaink többsége maximum a távoli jövőbe teszi a robotaxik általános elterjedését.

Meglehetős apátiát mutat az a kép, amely egy most nyár végén készített hazai felmérés eredményeiből rajzolódik ki. A közlekedés jövőjével kapcsolatos, Chery Group megbízásából készült reprezentatív kutatás válaszadói nem csupán az önvezető autók korai invázióját nem tartják valószínűnek, de még abban sem reménykednek, hogy a technológia fejlődésével legalább a parkolási helyzet javulhat rövid távon.

Lehet, hogy el sem jön?

A bő fele szerint egyes országokban lehet, hogy elterjednek az önvezető autók a következő évtizedben, de globális szinten csak a távoli jövőben lehet erre számítani. További 27 százalék véli úgy, hogy 15-20 éves távlatban sem hódítják meg az utakat ezek a járművek. A két szélsőség közül pedig azok vannak többségben, akik szerint soha nem jön el az autonóm közlekedés kora (12%). A másik oldalon mindössze a megkérdezettek 9 százaléka sorakozott fel, akik belátható időn belülre jósolják az önvezető autók elterjedését. (A tesztautók elszaporodásával együtt gyarapodó problémák és balesetek fényében mindez talán érthető is.)

A felmérés készítői arra is kíváncsiak voltak, hogy az autós közlekedés jelenlegi legnagyobb problémái kapcsán hogyan látják a jövőt a magyarok. A forgalmi dugók napról napra sok tízezer hazai autós életét nehezítik meg, és egyelőre nem igazán látszik, hogyan lehetne javítani itthon ezen a helyzeten. A probléma megoldására megadott opciók közül a megkérdezettek 27 százaléka azt a lehetőséget választotta, hogy a személyautókat mindenhol a közösségi közlekedésnek kellene kiváltania. Szinte ugyanolyan arányban voltak azok, akik szerint széleskörűen elterjed az autómegosztás, emiatt kevesebb jármű közlekedik majd az utakon (24 százalék) és azok, akik úgy vélik, hogy addig kell bővíteni az úthálózatot, amíg el nem férnek az autók (23 százalék).

A válaszadók mindössze 15 százaléka gondolja úgy, hogy széleskörűen elterjednek az önvezető autók, és ennek köszönhetően megszűnnek majd a dugók. A megkérdezettek valamivel több mint tizede szerint pedig a jelenleginél kisebb autókat építenek majd a jövőben, és mivel azok kevesebb helyet foglalnak majd el, a forgalmi torlódások okozta problémák is összezsugorodnak.

Parkolási gondok

A megkérdezettek hasonlóan pesszimistának bizonyultak a parkolási problémák enyhítésével, potenciális megoldásával kapcsolatban. A válaszadók majdnem fele szerint ugyanis még hosszú évtizedekig komoly gondot jelent majd a nagyvárosokban a parkolás.

A megkérdezettek kicsit több mint ötöde választotta a felkínált opciók közül azt, hogy a jövőben több P+R parkoló áll majd rendelkezésre irányított parkolási rendszerrel. A válaszadók 20 százaléka véli úgy, hogy a nagyvárosok belső részeire csak autómegosztó szolgáltatás keretében működő járművekkel lehet majd bemenni, amelyek állandóan használatban lesznek, így nem lesz szükség parkolóhelyekre. A kérdőívet kitöltők valamivel kevesebb mint tizede szerint pedig a technológiai fejlődésnek köszönhetően a jövő autói az eredeti méretük töredékére össze tudják majd hajtani magukat, amikor nincs bennük utas, így sokkal kisebb helyre lesz szükség a parkolásukhoz.

Autót nem a netről akarunk rendelni

A kutatás arra is rámutatott, hogy szemben rengeteg más árucikkel és szolgáltatással, a magyarok várakozásai szerint az autóvásárlás még hosszú ideig nem helyeződik át az internetre, és a fizikai térben valósul majd meg. A kutatás során a válaszadók 51 százaléka vélte úgy, hogy 15-20 év múlva is ugyanúgy vásárolunk majd autót, ahogyan most. A

megkérdezettek negyede szerint ugyanakkor egyáltalán nem veszünk majd autót másfél-két évtized múlva, hanem szolgáltatásként vesszük igénybe a járműveket, és csak a használatukért fizetünk. A kérdőívet kitöltők mindössze kevesebb mint egynegyede véli úgy, hogy teljesen általános lesz, hogy az interneten rendelünk majd autót, amit ki is szállítanak nekünk.

(Illusztráció: Chery Group-kutatás)

Konzumer tech

A Microsoft új találmánya: Copilot Pages

És hogy mi is ez? A Microsoft marketingszakembereiből nem veszett ki a kreativitás: vászon az MI-alapú kollaborációhoz.
 
Minden törekvés ellenére jobb, ha megbarátkozunk azzal, hogy a nyomtatás velünk marad.

a melléklet támogatója a GLOBAL-UNION Kft., a Kyocera márka kizárólagos magyar disztribútora

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.