A tintasugaras nyomtatók a lézerek rovására terjeszkednek a közép-kelet-európai térség piacain. A szegmens eladásai annak ellenére nőttek, hogy otthon egyre kevesebbet nyomtatunk.

A nyomtatók, másolók, szkennerek és ezek kombinációját adó multifunkciós eszközök viszonylag jól eladhatóak maradtak a közép-kelet-európai országokban is. Ezekből az értékesített darabszám a tavalyi utolsó negyedévben régiószinten meghaladta az 1,7 milliót, ami 1,4 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál – mutatta ki az IDC legfrissebb elemzése. A globális piac a vizsgált időszakban 1,2 százalékkal 28 millió darab fölé nőtt. Még kedvezőbb volt a helyzet a bevételi oldalon, a régióban eladott eszközökből 493 millió dollárnyit könyvelhettek el a szállítók, 3,9 százalékkal többet, mint egy éve.

Divatba jöttek a külső tartályos modellek

A növekedés egyértelműen a tintasugaras készülékek iránti kereslet bővülésének tulajdonítható, mennyiségben 12,6 százalékot, értékben 14,3 százalékot javultak a piaci lehetőségek. (Mindeközben világméretekben ez a szegmens 3,3 százalékos mennyiségi növekedést tudott felmutatni.)

A tintasugaras szegmensben mind a régióban, mind globálisan látványos eltolódás kezdődött meg a patronos modellektől a külső tartályos modellek felé. Utóbbiakból darabszámban egy év alatt 26,5 százalékkal nőtt az értékesítés. A külsőtartályos technológia a teljes tintasugaras piac 30 százalékát adta darabszámban, konkrét bevételben pedig meghaladta a 48 százalékot a vizsgált időszakban.

A külső tartályos modellek népszerűségét az elemzők az alacsony nyomtatási költséggel és a gazdaságos kellékanyag-felhasználással magyarázzák, amely szerintük már nemcsak az otthoni, hanem az üzleti felhasználókat is egyre inkább ebbe az irányba tereli.

A külső tartályos változatot az Epson fejlesztette ki, a japán cég az elmúlt tíz évben komoly kampányt is folytatott a már sokszor temetni akart tintasugaras technológia mellett. Ezt részesíti előnyben már a nagyvállalati rendszereknél is – mondta el lapunknak korábban Fábián Miklós, a gyártó magyarországi leányvállalatának kereskedelmi vezetője. (További részletek a vele készült interjúban itt.)

A rivális lézernyomtatók piaca a térség országaiban a tavalyi utolsó negyedévben darabszámban 5,7 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, de 2,2 százalékos növekedést tudott felmutatni értékben. A mennyiségi visszaesés főként az olcsóbb, belépőszintű mono lézer piacon következett, a színesek iránti kereslet valamelyest nőtt. Jól fogytak a színes multifunkciós lézer berendezések, ezekből 13,4 százalékkal tudtak többet eladni a gyártók köszönhetően főleg a közepes illetve a csúcsmodelleknek, amelyeket elsősorban a bérnyomtatást végző szolgáltatók részesítenek előnyben.

Némi zökkenőkkel járt a HP-Samsung közös biznisz

A térségben a legnépszerűbb szállító a HP Inc. maradt, részesedése közel 37 százalék volt, annak ellenére, hogy a vizsgált időszakban az előző évihez képest 13,4 százalékkal kevesebbet értékesített a periféria eszközökből. Itt érdemes még azt is megjegyezni, hogy a tavalyi utolsó negyedév az első „közös” negyedéve volt a Samsung márkás termékekkel. Mint ismert az amerikai nagyvállalathoz tavaly került a dél-koreai gyártó periféria üzletága. A HP-márkás gépek 7,8 százalékos csökkenést könyvelhettek, a Samsung brand iránti kereslet viszont több mint 40 százalékkal nőtt.

 

 

Második legnagyobb gyártónak a térségben a Canon számít, részesedése annak ellenére megközelítette a 20 százalékot, hogy egyébként az egy évvel korábbinál kevesebbet adott el. A képzeletbeli dobogóra még az Epson fért fel, amely 17 százalékkal tudta növelni a negyedévben a szállításait, ezzel piaci részesedése elérte a 12 százalékot. A Brother ugyan csak a negyediknek futott be, de a piaci átlagnál jobban, 18,4 százalékkal növelte értékesítését.

Már nem annyira kelendőek az "egyszer használatos", olcsó otthoni nyomtatók

A magyarországi helyzetre ugyan részletesen nem tér ki az IDC publikus anyaga, de a piackutató hazai képviseletétől megtudtuk, hogy némi hullámzást követően az év végére 10 százalék feletti bővülést hozott a tintasugaras szegmens. A negyedik negyedévben a Canonnak sikerült egy nagyobb tételt eladnia.

Az itteni piac két fejnehéz szereplője a már említett japán gyártó mellett, időnként előtt a HP Inc, a negyedévente 130 ezer darabra tehető teljes tintasugaras piacból a két meghatározó szállító visz el 100 ezer darabot. Az utánuk következő Epson részesedése néhány ezer darab.

A magyar piacra is kihatással van, hogy az évek során változtak a szokások, otthon már egyre kevesebbet nyomtatunk, főleg a korábban oly népszerű, de hamar eldobható 10 ezer forintos eszközökkel. Nálunk is divatba jöttek a külső tartályos modellek, de ezek részesedése még viszonylag kicsi. Tálas Ferenc területért felelős szenior elemző szerint az itthoni tintás piacot a nemzetközi kereskedőláncok vásárlásai tartják élénken, sokszor innen látják el a régió más piacait is.

A lézerpiacon a tavalyi év nem túl látványos kezdetét nagy mértékben befolyásolta a közbeszerzések elmaradása, a helyzet az év folyamán jelentősen javult, az év végére konszolidálódott. A hektikus állapotok kialakulásában annak is szerepe volt, hogy a HP Samsung-akvizíciója nyomán zökkenők voltak a HP szállításaiban.

Az üzleti szegmensben egyre uralkodóbbá válik a nagyvállalati központosított, munkacsoportos nyomtatás. Emiatt darabszámban néhány százalékos visszaesés volt a jellemző erre a szegmensre, amit azért kompenzálni lehetett azzal, hogy ezekért a készülékekért épp a komplexitásuk miatt többet kellett fizetni. Most a választások előtt nagy a bizonytalanság, talán 2018-ban még várható a piac szerény növekedése, de a jövő év már kevésbé biztos, az uniós pénzek nagy részét ugyanis már lehívta a kormány.

A céges piacon pedig már nem feltétlenül a multifunkciós gépek lesznek a nyerők, hanem az olcsóbb nyomtatásra alkalmas akár egyfunkciós eszközök. A lézerpiacon nálunk a menő márka a HP-Samsung, a Ricoh, a Kyocera és a Konica Minolta.

Konzumer tech

Ezúttal egy iskolaigazgatót hurcoltak meg deepfake miatt

A hatóságok szerint egy bosszúszomjas kolléga kreált és terjesztett MI segítségével hamisított, rasszista megjegyzésektől hemzsegő hangfelvételt.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.