• Informatikai rendszerek és eszközök (szoftver, hardver és ezek együttese) által tárolt és kezelt adatok bizalmassága, sértetlensége és rendelkezésre állása. Óvintézkedések a véletlen vagy szándékolt adatvesztés, illetve az adatokkal való visszaélés megakadályozására. Az adatbiztonság fontos területe a fizikai (nem szoftveres) védelem.
  • Az adatközpontok – esetleg szerverfarmok vagy kolokációs központok – olyan létesítmények, amelyekben számítógépes rendszereket és a hozzájuk tartozó komponenseket, például telekommunikációs vagy tárolórendszereket üzemeltetnek. A hagyományos adatközpontok mellett egyre népszerűbbek az új, gazdaságos technológiák, így a számításifelhő-alapú megoldások is.
  • Az üzleti intelligencia (Business Intelligence - BI) olyan technológiák és alkalmazások összessége, amelyek adatok összegyűjtésével, hozzáférhetőségével és elemzésével foglalkoznak, elősegítve ezzel a helyes vállalati döntéshozatalt.
  • Az ügyfélkapcsolat-menedzsment (CRM - Customer Relationship Management) három fontos üzleti tevékenységet ölel át. A vállalatnak egyrészt részletes ismeretekkel kell rendelkeznie mindazokról, akikkel üzleti kapcsolatban áll. Másrészt kommunikálnia kell velük, és kezelnie kell a kapcsolatokat. Végül a CRM témakörébe tartozik az értékesítés folyamata, az ügyfelek és az értékesítők támogatása.
  • Egyes felmérések szerint a rendelkezésünkre álló információ kevesebb, mint 20 százaléka van strukturáltan tárolva valamilyen adatbázisban vagy szervezett táblázatban. A többi 80 százalék csak rendezetlen formában található meg. Az elektronikus dokumentumkezelés feladata az irdatlan tömegű strukturálatlan információhalmazt szervezett formába átrendezni.
  • A vállalatirányítási információs rendszer (Enterprise Resource Planning - ERP) a vállalat környezetére, belső működésére és a vállalat–környezet tranzakcióira vonatkozó információk koordinált és folyamatos beszerzését, feldolgozását, tárolását és szolgáltatását végző személyek, tevékenységek, valamint a funkciók ellátását lehetővé tevő hardver- és szoftvereszközök összessége.
  • A számítási felhő (Cloud Computing) modell révén a felhasználók kényelmesen és igény szerint férhetnek hozzá a megosztott, beállítható informatikai erőforrásokhoz - például nyomtatókhoz, kiszolgálókhoz, tárolókapacitáshoz, alkalmazásokhoz és szolgáltatásokhoz). Ezeket gyorsan, minimális adminisztrációval vagy szolgáltatói beavatkozás mellett rendelkezésre lehet bocsátani és fel lehet szabadítani.
  • Az emberi erőforrás (Human Resource - HR) a vállalatnál alkalmazott munkavállalóknak összessége, ami a munkavégzéshez szükséges képességek, a szakismeret és a munkamegosztásban elfoglalt szerep szempontjai alapján épül fel. A humánerőforrás-menedzsment a személyes és szervezeti célok egyidejű maximalizálására tervezett programok, funkciók, tevékenységek összessége.
  • Az okostelefon (smartphone) a telefonáláson és az üzenetküldésen túl szerteágazó számítástechnikai és internetes funkciókkal rendelkezik. Legtöbbjük érintőképernyős, és egy fejlett mobil operációs rendszer vezérli. Ilyen például az iPhone- okon található iOS, a Google által fejlesztett Android, a Windows Phone 7, a BlackBerry OS, a Symbian, a Samsung Bada vagy a Palm webOS.
  • A szabad vagy nyílt forráskódú szoftverek (Free/Libre Open Source Software - FLOSS) szabadon használható, másolható, terjeszthető, tanulmányozható és módosítható programok. Ilyen például a Linux operációs rendszer. A kezdeményezés jogi kereteit a GNU Általános Nyilvános Licenc (röviden GPL) biztosítja.
  • A szoftvereket nem elég egyszerűen telepíteni: érdemes rá odafigyelni, hogy ezt milyen feltételekkel tesszük. A licenc rendelkezéseinek ismerete nagyobb szabadságot, és akár megtakarítást, költségcsökkenést is eredményezhet.

A macskanyávogást is lefordítaná a kínai mesterséges intelligencia

A tudósok régóta kutatják, de sokkal közelebb nem kerültek az állatok kommunikációjának emberi nyelvre ültetéséhez. A Baidu legújabb MI-modelljének áprilisi bemutatását követően ebbe az irányba is tenne egy nagy lépést.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.