Új munkahelyi platformot mutatott be a Microsoft. Ígérete szerint a Viva nevű megoldás javítja a dolgozókkal való kommunikációt, a munkahelyi közérzetet, emellett a tanulást és a felfedezést is becsatornázza a mindennapi munkafolyamatokba. Satya Nadella vezérigazgató szerint a platform újraépíti azokat a személyes kapcsolatokat, amelyeket elveszítettünk a hibrid munkavégzés megjelenésével.
A Viva piacra dobását a Microsoft szerint piaci igények is alátámasztják. Az ún. munkahelyi élményplatformokra (Employee Experience Platforms – EXP) ma már globálisan évi 300 milliárd dollárt költenek a vállalatok. Ezen a piacon olyan eszközöket használnak, mint például az SAP tulajdonában lévő, és a közelmúltban sikeresen tőzsdére vitt Qualtrics vagy a Kudos (a TechRadar mindkettőt beválasztotta az idei toplistájába).
Visszahozza az intranetes szemléletet
A Viva egyfajta modern intranetként működik, legalábbis abban az értelemben, hogy a folyamatok lényeges elemeit egy központi helyre gyűjti. A platform integrálja a Teams és a Microsoft 365 csapatmunkát támogató megoldásait is. A munkahelyi hatékonyságot meghatározó elemeket négy csoportba sorolja be: vannak az elkötelezettséggel kapcsolatos, a dolgozók közérzetét meghatározó, a tanulást segítő és a belső tudást összegyűjtő elemek. A funkcionalitás gazdagítható lesz bővítményekkel, valamint a meglévő belső kommunikációs eszközöket is lehet integrálni.
A Viva Connections lesz az alkalmazottak személyre szabható belépő felülete a digitális munkahelyükre. Itt láthatják a belső kommunikáció híreit, a vállalati irányelveket, a juttatásokat stb. Emellett ezt szánták a közösségi élet színterének is. A Viva Connections egy testre szabható app, amely beépül a Microsoft Teamsbe.
A Viva Insightsban valósítják meg azt az eredetileg a Microsoft 365-be tervezett teljesítménymonitorozó funkciót (Productivity Score), ami a jogvédőknél tavaly ősszel kiverte a biztosítékot. Végül a terebélyesedő botrány hatására a Microsoft visszakozott. Az újragondolt funkció úgy védi a dolgozók jogait, hogy a rá vonatkozó teljesítménymutatókhoz csak ő férhet hozzá, a vezetők pedig alapértelmezésben csapat- és szervezetszintű adatokat láthatnak. A Viva Insights javaslatokat is ad a vezetőknek, hogy milyen módon tudják kiegyensúlyozni a hatékonyságot és a jó munkavállalói közérzetet.
A Viva Insights felülete
A Viva Learning az adott szervezetben elérhető képzéseket és a szakmai továbbfejlődést támogató eszközöket gyűjti össze. Ide a LinkedIn Learning és a Microsoft Learn mellett harmadik féltől származó alkalmazásokat (Coursera, edX, Pluralsight, Skillsoft stb.) és saját tartalmakat lehet becsatornázni. A felhasználók maguk is megoszthatnak olyan tartalmakat, amikből tanultak.
A negyedik elem a Viva Topics, amely a szervezetben már meglévő tudást teszi elérhetővé. Ezt egyfajta belső Wikipédiaként képzeli a Microsoft. Mesterséges intelligencia segíti csoportosítani a témaköröket (témakártyák) a beszélgetésekben, valamint a Microsoft 365- és a Teams-dokumentumokban. A témakártyákat adott ügyfél Microsoft 365-ben elérhető, valamint harmadik fél alkalmazásaiból (ServiceNow, Salesforce) kinyert adatai feldolgozásával generálja automatikusan az MI.
Az egyes részeket az év folyamán csöpögteti a Microsoft. A Viva Topicsot a Microsoft 365-ügyfelek már használhatják. A Viva Insights a publikus preview-nál, a Viva Learning pedig a fejlesztői preview-nál tart. A Viva Connection márciusban startol az asztali változat fejlesztői preview-jával.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak