Egyes helyen parancsszóra, máshol ösztönzőkkel igyekeznek visszaterelni a kollégákat az irodába. De olyan nagyvállalat is akad, amelynek esze ágában sincs visszatérni a régi normálishoz.

Meglehetősen vegyes képet mutat, ahogy az informatikai ipar jeles képviselői igyekeznek kezelni a pandémia által felforgatott munkarendet. Ez abból a szempontból nem meglepő, hogy maguk a munkavállalók is tág keretek között viszonyulnak a témához. Hogy mennyire hajlandóak visszatérni a koronavírus idején elhagyott irodákba az emberek, az nem csupán attól függ, melyik országban, kontinensen élnek, hanem attól is, milyen szakterületen dolgoznak. Utóbbi miatt nem könnyű a technológiai fókuszú vállalatok helyzete, mivel a fejlesztőmérnökök, programozók többsége nagyon is jól érzi magát otthon.

Ideje visszamenni

Bármennyire nehéznek tűnik, a techóriások többsége mára eljutott oda, hogy ha nem is teljesen, de megpróbálja visszahozni a 2020 tavasza előtt létező világot. A nagyjából 300 ezer irodai alkalmazottal működő Amazon már februárban kijelölte az új irányt: a dolgozóknak hetente legalább három napot a céges falak között kell eltölteni. Andy Jassy vezérigazgató szerint az együtt töltött munkaidő többek között segít a tanulásban, a fejlődésben és a vállalati kultúra erősítésében. 

Hasonló véleményen van Mark Zuckerberg is. A Facebook alapítója meg van győződve róla, hogy a mérnökök jobban teljesítenek, ha személyesen vannak jelen az irodában. Szintén a minimum heti háromnapos bejárást propagálja dolgozóinál a Dell is.

A Google-nél immár alaposabban megnézik, ki és mennyi ideig végzi munkáját távolról, azokat pedig, akik rendszeresen bejárnak, az éves személyes értékelés során kedvezőbben bírálják el. A Salesforce-nál egészen különleges "cukorkát" találtak ki a kollégák becsábítására. Egy most indult kéthetes kampány keretében minden dolgozó után annyiszor 10 dollárt adományoz majd jótékony célra a vállalat, ahány napot az illető az irodában húzott le.

Persze vannak olyan vezetők is, akiket nem nagyon érdekel, hogy mit szeretnének a munkavállalók. Az egyéb témákban sem éppen finomkodásáról híres Elon Musk például teljesen elzárkózik a távmunkától, így a Twitternél mindenkinek be kell járnia. (Legalábbis azon keveseknek, akik a többszöri tisztogatási hullámot követően is rajta maradtak a bérlistán.)

Különutas hozzáállás

A fentebbi felsorolás alapján úgy tűnhet, hogy az informatikai szektorban általánosan kirajzolódó trend lett, hogy ugyan eltérő módszerekkel és intenzitással, de megpróbálják újra irodai munkára szorítani a kollégákat. Vannak azonban olyan szervezetek is, ahol ettől homlokegyenest eltérő filozófiát vallanak.

A körülbelül 10 ezer alkalmazottal működő, más szempontból is különutasnak tekinthető Atlassian vezetősége például teljes mellszélességgel kiáll a távmunka jelentette előnyök mellett, és fel sem merül, hogy ezen a járvány lecsengésével változtatni kéne.

Ennek egyrészt fizikai okai vannak: ausztrál vállalatról lévén szó, még országon belül is hatalmas távolságok választják el a legközelebbi központtól a dolgozók tetemes részét. A napi 2+ óra oda, 2+ óra vissza jellegű ingázást pedig nem sokan vállalnák.

De még ha minden kolléga egy városban élne, akkor sem feltétlenül váltanának, mivel a menedzsment úgy véli, hogy az irodába terelés nem a termelékenységet növelné, hanem a dolgozói morált rombolná. Utóbbi végső soron a fluktuáció erősödését hozná, ami pedig ellehetetlenítené a folyamatos, konzisztens fejlődést, gátolná a szervezet innovációs képességét.

Ahogy a The Register beszámolójából kiderül: a vezetőség mérésekkel is alá tudja támasztani nézetei. Ilyen adat például, hogy a munkatársak 91 százaléka a távmunka, illetve a rugalmas munkavégzés lehetőségét kiemelt oknak tartja, ha arról kérdezik, miért marad az Atlassiannál. 92 százalék arról is meg van győződve, hogy mindez lehetőséget ad arra, hogy a lehető legjobbjukat nyújtsák. Az Atlassian belső kimutatásai szintén ezt támasztják alá. A cég semmiféle bizonyítékot nem talált arra, hogy a távolról dolgozó alkalmazottaknak csökkenne a termelékenysége.

Közösség & HR

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.