Los Angelesben elindul az első éles kereskedelmi telekocsiszolgáltatás, ahol az ügyfelekhez egy olyan jármű megy házhoz, amelyben nem ül sofőr. A német gyökerű Vay rendszere azonban távolról sem nevezhető autonómnak, mivel a kocsikat egy központi helyről vezetik profi sofőrök. Kábé úgy, mint ha videójátékot játszanának.
A cég mai közleménye szerint járműveiket egy app letöltésével bárki hívhatja a kaszinóváros és környékének kijelölt területein, amire működésbe lép a startup által megálmodott hibrid rendszer. A legközelebbi szabad autót egy éppen nem vezető operatőr vonja irányítása alá, majd vezeti távolról oda, ahol az ügyfél éppen tartózkodik. Ez követően a felhasználó teljes felhatalmazást kap az autó felett, azaz hagyományos módon, kormányt és pedálokat használva jut el a céljáig. Ott csak jelzi az alkalmazásban, hogy végzett, és már mehet is dolgára, mivel az autót innen újra átveszi a cég egyik munkatársa, aki a következő ügyfélhez vezeti azt.
A folyamatot legkönnyebben talán az alábbi rövid videós anyag tudja bemutatni.
A rendszer az autókra telepített szenzorok garmadájára és többszörösen biztosított, redundáns mobil kommunikációra támaszkodva igyekszik biztosítani egyrészt a szükséges információkat, másrészt a folyamatos és szinte késleltetésmentes kapcsolatot az irányítóközpontban ülő sofőrrel.
A vállalat vezetői által tett nyilatkozatok alapján a szolgáltatás fejlesztése során a biztonság volt a legfontosabb tényező. A kocsi és a központ közötti kapcsolat valószínűtlen, de azért nullánál nagyobb esélyű megszakadása esetén például az autó helyszíni rendszere azonnal vészhelyzeti üzemmódba vált és a másodperc tört része alatt megkezdi a biztonságos leállást célzó manővert.
A "kísértetkocsikat" megrendelők a bevezető időszakban mindössze 30 centet fizetnek vezetéssel töltött percenként, míg várakozáskor ennek tizede a tarifa. A Vay közleménye szerint rendszerük nem csupán jelenleg a legolcsóbb telekocsi-szolgáltatás a piacon, de újszerű megközelítésével a forgalomban lévő autók száma is csökkenthető, ami természetesen a környezeti terhelésre is pozitív hatással van.
Ha nincs ló...
Bármennyire is futurisztikusnak hat, amint egy sofőr nélküli autó gurul elénk, a Vay megoldása nagyon messze van a robotaxik uralta világtól. Hiába jósolják, remélik utóbbi eljövetelét már évtizedek óta, a teljes önvezetés útjában egyelőre több komoly akadály is hever.
A problémákra tisztán rávilágított például a Cruise tavalyi kálváriája. A General Motorshoz tartozó, önvezető flották üzemeltetésére fókuszáló startup egyik San Franciscóban működő autója ugyanis egy olyan súlyos balesetben volt társtettes, hogy emiatt villámgyorsan visszavonták a cég kaliforniai működési engedélyét. A hatósági döntést követően a Cruise nem csupán Kaliforniában, de az összes más helyen futó tesztprogramját is leállította, hogy újratervezze és biztonságosabbá tegye a folyamatokat. Utóbbit ugyanakkor már lényegesen kevesebb munkatárssal kell elérni, mivel a cég egyfajta keserű karácsonyi meglepetésként még december közepén megvált dolgozói negyedétől.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak