A negyedévben 30 milliárd, éves szinten 110 milliárd dollár fölötti bevétel, erőteljes növekedés, hasít a felhő – mi kell még?

Izmos, 17 százalékos növekedéssel zárta a negyedévét a Microsoft: míg tavaly a június 30-ával zárult időszakban a nettó bevétel 25,6 milliárd dollár volt, idén hajszállal átlépték a 30 milliárdos határt. (Az elemzők csupán 29,2 milliárdos bevételt vártak.) A működési eredmény ennél is látványosabban ugrott meg: a tavalyi, 7,7 milliárddal szemben idén 10,4 milliárd lett, ami 35 százalékos növekedés. A nettó profit 10 százalékkal több, mint egy éve: 8,9 milliárd dollár – tavaly 8,1 milliárd dollár volt.

Ezzel az eredménnyel a Microsoft még egy csúcsot felállított: először ért el éves szinten 100 milliárdot meghaladó bevételt: a teljes 2018-as pénzügyi évben (2017. július 1. és 2018. június 30. között) 110,4 milliárd dollár volt a bevétel, ami 14 százalékkal magasabb a 2017-es eredménynél. Az üzemi eredmény 21 százalékkal (35,1 milliárd dollár) nőtt.

A Satya Nadella vezérigazgató (a fenti képen) az elemzői konferenciahíváson azt hangsúlyozta, hogy az éves bevételből már 23 milliárdot a felhőszolgáltatások hoztak. A vállalat pénzügyi vezetője, Amy Hood szintén a felhős üzletek kiváló teljesítményével magyarázta az erős növekedést. Mint mondta, nagyon jól teljesítettek a commercial cloud csoportba sorolt felhőszolgáltatások (Azure; Office 365 üzleti szolgáltatások – Exchange Online, SharePoint Online, Skype for Business Online, Microsoft Teams –; Dynamics 365; Enterprise Mobility + Security Suite). Ezek bevételei az elemzői várakozásokat is meghaladva 53 százalékkal nőttek, így 6,9 milliárd dollárral járultak hozzá az összteljesítményhez.

A részletek is impozánsak

A Microsoft három fő csoportban közli az eredményeit.

A produktivitást és üzleti folyamatokat támogató eszközök – üzleti és a konzumer Office 365, mind az előfizetéses, mind az on-premise, az Exchange, a SharePoint, a Skype (as for Business), Teams,  LinkedIn, Dynamicsot – összességében 9,7 milliárd dollárt hoztak, 13 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában.

Ebben külön figyelemre méltó az üzleti Office 365 növekedése: 38 százalékkal hozott többet, mint egy éve. A konzumer Office termékek és felhős szolgáltatások ehhez képest szerényebben teljesítettek: 8 százalékkal nőtt a forgalom. Az előfizetéses konzumer Office 365 használóinak tábora a negyedév során 31,4 millió új előfizetővel gyarapodott. Az on-premise értékesítés lassul ugyan, de azt bőven ellensúlyozza az előfizetések számának növekedése, valamint az, hogy nő az egy felhasználóra jutó átlagos bevétel.

 
Microsoft Revenue 2018 Q4 – Pruduct Growth Rate
Infogram


A Dynamics termékek bevételei 11 százalékkal nőttek, ebből különösen a Dynamics 365 teljesített jól a 61 százalékával.

Elég szép pénzt termel már a két éve felvásárolt LinkedIn is, amelynek 575 millió felhasználója van. A negyedévet 37 százalékos plusszal zárta éves összevetésben, és összességében közel 1,5 milliárd dollárt hozott a konyhára.

Az intelligens felhő termékcsoport (szervertermékek, felhőszolgáltatások, maga az Azure, vállalati szolgáltatások) 9,6 milliárd dollár bevételt termelt. A szervertermékek és a felhőszolgáltatások összességében 26 százalékkal, ezen belül az Azure 89 (!) százalékkal növelte a bevételeit. Ehhez képest a vállalati szolgáltatások 8 százalékos növekedése kifejezetten szerény.

Ahogy eddig is, a More Personal Computing címke alá sorolt termékek (Windows, Surface, a gaming termékek) hozták a legtöbbet, 10,8 milliárd dollárt. A szegmens növekedése éves alapon 17 százalék volt. Az OEM Windowsok plusz 7 százalékát főleg a Pro változat hajtotta – utóbbi éppen duplájával, 14 százalékkal nőtt, ami azt jelzi, hogy az előző negyedév után továbbra sem csökkent az üzleti PC-k iránti kereslet. A kereskedelmi Windows és a felhőszolgáltatások 23 százalékos pluszát elsősorban a hosszú távú szerződésállomány növekedése segítette. A gaming 39 százalékos, a Surface-ek pedig 25 százalékos plusszal zárták a pénzügyi év utolsó három hónapját.

Hol a vége ennek a menetnek?

A CNBC-nek egy elemző azt fejtegette, hogy nagyon ígéretes a Microsoft Azure-startégiája, mivel sokkal gyorsabb növekedést mutat, mint az AWS, amikor ugyanebben az állapotában volt. A Microsoftnak megvan az az előnye, hogy miközben olyan felhős infrastruktúrával rendelkezik, mint a Google vagy az Amazon, kiterjedt ügyfélköre van a végfelhasználóktól a kkv-kon át a nagyvállalatokig, valamint több olyan partneri kapcsolatot is kiépített, amelyek a felhőszolgáltatásait új szegmensekbe is elvihetik.

 
Microsoft: Segment Revenue 2016-2018
Infogram

 

Nadella az elemzői konferenciahíváson egyébként külön kitért a partneri kapcsolatokra. Szerinte a Microsoft mindig is partnervezérelt vállalat volt – tavaly többek között az SAP-val és az Adobe-val kötött partneri megállapodást, hogy az Azure-ból is elérhetők legyenek a két vállalat szolgáltatásai –, és továbbra is az a fő törekvés, hogy minél kiterjedt partneri ökoszisztémát építsen fel.

Összességében látszik, hogy kezdenek beérni a Nadella-éra alatt – és nem kis részben a felhő miatt – történt változások. Az irányváltás egyik leglátványosabb jele, hogy a cég nyitott a nyílt forráskódú világ felé. 2015-ben például a Red Hattel kötött nagyon komoly partneri megállapodást. 2016-ban azzal is dekralálta nyitottságát, hogy csatlakozott a Linux Foundationhöz, majd tavaly az Open Source Initiative-hoz is. Másfél hónapja pedig bezsákolta a legnépszerűbb nyílt forráskódú kódtárat, a GitHubot. Ráadásul óriási pénzt, 7,5 milliárd dollárt (igaz, Microsoft-részvényekben) fizetett a népszerű szolgáltatásért, amelyet fénykorában is maximum 2 milliárdra értékeltek.

Cloud & big data

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.