A Tesla-vezér Elon Musk tegnap írt körlevelet a dolgozóknak, amelyben éberségre és óvatosságra figyelmezteti őket, ugyanis a jelek szerint egy "vakond" dolgozik a vállalatnál. A Reuters által megszerzett email alapján egyelőre nem világos, hogy egyéni akcióról, vagy valamiféle külső kémkedési, szabotálási kísérletről van szó.
Meg nem nevezett kártevő
Musk meglehetősen súlyos vádakat vezet elő levelében, miszerint a múlt hét végén tudomására jutott, hogy egy meg nem nevezett dolgozó "széles körű és kártékony szabotázst" végzett a cégnél. Ebbe olyan dolgok is beletartoztak, mint például a gyártósort üzemeltető kód megváltoztatása, illetve érzékeny adatok továbbítása egy szintén meg nem nevezett külső félnek.
Az angol nyelv sajátosságai miatt az viszont kiderül a levélből, hogy egy férfiről van szó, aki vélhetően azért fordult munkálltatója ellen, mert nem kapott meg egy általa jogosnak vélt előléptetést. A teljes valójában még nem feltárt üggyel kapcsolatban a vezérigazgató azt ígérte, hogy még a héten a végére jár, beleértve annak kiderítését is, hogy egyéni akcióról van szó, vagy a belső ellenséget kívülről is támogatta valamely szervezet vagy csoportosulás. Utóbbiakból Musk szerint nincs hiány, hiszen a vállalat papírjainak esésére játszó tőzsdézőktől kezdve az olaj- és gáziparág szereplőin át az autógyártókig bezárólag sokaknak jönne jól, ha bedőlne a Tesla.
Amúgy a cégvezető tegnap meglehetősen termékeny volt: egy másik levélben arról adott hírt, hogy a vállalat egyik létesítményében vasárnap kisebb tűzeset történt. Senki nem sérrült meg, komoly kár sem keletkezett és a munka is zavartalanul folytatódott, ám Musk nem zárta ki, hogy kapcsolat lehet a két eset között, ezért arra kérte a beosztottakat, hogy legyenek éberek.
Eseménydús cég
Az elektromos, részleges önvezetésre képes autóiról ismert Teslát fokozott érdeklődés veszi körül, ami nem csak a diszruptív hozzáállásnak köszönhető, hanem Musk extravagáns PR-húzásainak is. Bizonyára sokan hallottak például arról az idei akcióról, amikor egy autót lőtt a világűrbe.
A hájp és a lelkes rajongók, vásárlók hadán túl azonban ott van a könyörtelen közgazdasági realitás. A vállalat képtelen profitábilisan működni, amit egyáltalán nem könnyít meg az, hogy a korábbi grandiózus tervekhez képest nagyságrendekkel kevesebbet sikerül gyártani a legújabb, egyben legolcsóbb változatból, a Modell 3-ból. És bár a legutóbbi negyedéves jelentésben a vártnál jobb számok érkeztek, Musk impulzív természetének köszönhetően ezt is sikerült úgy prezentálni, hogy végül a befektetők 7-8 százalékos eséssel "honorálták" a produkciót.
A vezérigazgató viszont nem menekülhetett örökké a tények elől, így nem meglepő, hogy pár napja kénytelen volt egy kellemetlen bejelentést tenni: a dolgozói létszám 9 százalékos csökkentésétől azt reméli, hogy hamarosan nyereségessé válhat a Tesla. Utóbbit nyilvánvalóan nem segíti, ha belülről bomlasztják a rendszert.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak