A vártnál jobb eredményeket mondott, de kiakadt két kukacoskodó elemzőre. A tőzsdenyitásra közel 8 százalékkal esett az árfolyam.

Hiába jelentett sokkal jobb eredményt a Tesla, mint az elemzők várták, Elon Musk kiakadása miatt a tegnapi tőzsdenyitásig több mint 7,5 százalékkal estek a vállalat részvényei. Pedig volt mivel dicsekednie a vezérigazgatónak, aki már a gyártás irányítását is a kezébe vette. A vártnál jobban nőtt a bevétel és csökkent a veszteség is. De ettől még nem vonult el az összes felhő a Tesla fölül.

Sikerült növelni a termelést

A helyzetből adódóan azonban továbbra is az izgatja a piacot, hogy milyenek a vállalat hosszú távú kilátásai, és ebből a szempontból a most zárt negyedév eredményei kevésbé érdekesek. Illetve csak részben.

Elon Musknak egyébként a hosszabb távra is volt mondása: hivatalosan is bejelentette, hogy már a harmadik negyedévtől nyereséget termel a vállalat, és pozitív lesz a cash flowja is, így a tőkebevonás sem aktuális. Ez utóbbi elsősorban amiatt volt fontos kérdés, mert sokan azt prognosztizálták, hogy akár csődbe is mehet a cég, ha nem siker tőkét bevonnia. Elemzők szerint ugyanis túl gyorsan élte fel a készpénzállományát. (Nem mellesleg meglehetősen sokan fogadtak a Tesla megzuhanására a tőzsdén.)

A Tesla az első negyedévben húsz híján 30 ezer autót értékesített, 20 százalékkal többet, mint tavaly az azonos időszakban. A legtöbb, 11730 a Model S-ből adtak el, aztán a Model X követezett 10070 darabbal, míg a Model 3-ból 8180 darab kelt el. Ennél azonban néhány ezerrel többet sikerült legyártani, a Model 3-ból, amire már mintegy 450 ezer előrendelés van, közel 9770 darabot.

Türelem rózsát terem

A gyártási sebesség javulását egy áprilisi adattal támasztották alá: volt olyan hét, amikor közel 2300 Model 3 gördült ki az összeszerelő üzemből. Musk szerint a második negyedévben – igaz, csak a végén – el fogják érni a heti 5000 darabos gyártási ütemet. Utána már a Model 3-nál is több rendelhető opció lesz (pl. összkerekes modell). Persze ha csak Model 3-ból gyártanának heti ötezret, a 450 ezernél is több előrendelés kielégítéséhez hét és fél évre lenne szükség, ami nonszensz.

 
Number of Tesla vehicles delivered worldwide 2015 q2 - 2018 q1
Infogram


A részsikereknek a pénzügyi hatása is látszik, de az eredmények javulását az amerikai adóváltozások is segítették. A bevétel 26 százalékkal nőtt tavalyhoz képest: nettó 3,4 milliárd dollár a Tesla Energy üzletág és az úgynevezett ZEV (Zero Emission Vehicle – ez lényegében olyan, mint a szén-dioxid-kibocsátási kvótával történő kereskedés: Kalifornia és még 9 szövetségi állam előírja az autógyártóknak bizonyos arányú zéró emissziós jármű értékesítését) kreditek értékesítéséből származó bevétellel együtt. A végső szám, azaz a nettó profit azonban erősen mínuszba ment: a cég vesztesége 567 millió dollár lett.

A tendencia mindenképpen biztató mind az árbevétel, mind a veszteség tekintetében. Ennek megfelelően Musk kifejezetten optimista volt a pénzügyi eredmények közzétételekor tartott konferenciabeszélgetésen. Ahhoz azonban, hogy az elektromos autók gyártása ne termeljen veszteséget, az is kell, hogy a heti ötezer darabos gyártás mellett javuljon a Model 3 bruttó árrése is, itt a távlati cél a 25 százalék. Emellett jönnek új modellek, ha nem is az idén, és hamarosan azt is elárulják, hol épül Kínában a második Gigafactory.

Nem rángasd az alvó oroszlán bajszát!

Az elemzőket azonban nem hagyta nyugodni néhány kérdés. Egyikük legfőképpen a tőkebevonáson rugózott: elemzők ugyanis úgy vélik, hogy túl gyorsan fogy a Tesla készpénzállománya. Tavaly az utolsó negyedévben közel 3,4 milliárd volt a kasszában, három hónappal később pedig már kevesebb mint 2,7 milliárd.

A Bloomberg grafikonján Elon Musk és az elemzők konfliktusának hatása az árfolyamra

(Forrás: Bloomberg)

Hasonlóan érzékeny téma lehetett Musk számára az a kérdés, hogy akik előrendelték a Model 3-at, milyen arányban kértek hozzá extrákat (ami jellemzően magasabb profitot hoz a gyártónak). Musk azonban válasz helyett azt mondta, hogy halálosan unalmasak ezek a kérdések, és egyszerűen kikapcsolta a két kérdezőt a beszélgetésből.

Ezt a befektetők is botrányosnak érezhették, mert az akciót követően zuhanni kezdtek a Tesla részvényei. Mai nyitásra 7,5 százalékos mínuszt hoztak össze.

Piaci hírek

Nem tudjuk és nem is nagyon akarjuk használni az AI PC-t

Mindez egy Intel által rendelt nemzetközi kutatás eredményeiből olvasható ki. Az eladásban érdekelt csipgyártó összefoglalója azért igyekezett a potenciális pozitívumokra koncentrálni.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.