Rossz hírek érkeztek a Tesláról. A Moody's leminősítette Elon Musk cégének adósságait. Van olyan vélemény is, hogy a Tesla napjai meg vannak számlálva.

Most kell elővarázsolnia a nyulat a kalapból Elon Musknak. A hét közepén ugyanis nagyon megzuhant a cég árfolyama, miután a Moody's hitelminősítő leértékelte a cég adósságállományát stabilról negatívra (B3-ról B2-re).

A Moody's két okra vezette vissza a leminősítést: gyatra a pénzügyi helyzete, azaz már csak rövid ideig tudja magát finanszírozni, és nem látnak arra sem garanciát, hogy a hatalmas előrendelési állománnyal rendelkező Model 3 sorozatgyártása végre beindul. A hitelminősítő további leminősítést is belengetett, amennyiben a vállalatnak nem sikerül hozni a tömegmodell gyártási számait.

Amúgy a Moody's eddig alapvetően pozitívan értékelte a Teslát ellentétben a S&P-vel, amely már tavaly nyár végén leértékelte a céget és kilátásokat is negatívra módosította.

Megijedtek a befektetők, esett az árfolyam

A hitelminősítő bejelentésének hatására a szerdai kereskedésben 7,7 százalékot esett a cég árfolyama, és a mélyponton már 278 dollár alatt kereskedtek a papírokkal. Az elmúlt 1 hónap csúcsa március közepén volt, akkor 345 dollár fölött is kereskedtek a Tesla-részvényekkel, melyek azóta közel negyedét veszítették értéküknek, de éves távlatban is rossz a kép, egy éve ugyanis 277 dollár fölött volt az árfolyam.

De nem csak a részvényárfolyamok zuhantak meg. Nagyon megdrágult a cég finanszírozása amiatt is, mert kötvényeinek hozama a kockázati felár durva megemelkedése miatt nagyot nőtt.

Persze voltak baljós jelek az utóbbi időben bőven. A Teslák több balesetet is szenvedtek az elmúlt évben. Sőt 2016-ban már halásos baleset is történt a robotpilóta miatt. A legutóbbi balesetek egyébként nem feltétlenül tettek rosszat a Tesla imázsának. Februárban például közel 100 km/órás tempóval rongyolt bele egy álló autóba egy Model 3, de az autó utasainak a baleset miatti sokkon kívül nem esett bajuk, ami az elektromos "népautó" biztonságát igazolja. Nem így a közelmúltban balesetett szenvedett Model X, amelynél ismét az autopilot funkció csődölt be. Az autó egy autópályán az elválasztófalnak csapódott, majd kigyulladt – valószínűleg az akkumulátorok okozták a tüzet. Az autó vezetője később a kórházban belehalt sérüléseibe.

A gyártásban is komoly fennakadások voltak-vannak. Tavaly novemberben már 400 ezer fölött járt az előrendelések száma, amit a termelés egyáltalán nem tudott lekövetni. Musk még 2016-ban arról beszélt, hogy 2017 közepén akár heti 7800 autót is legyárthatnak majd. Később ugyan módosították a heti maximumot 5000 darabra, de még tavaly év végén is jó eredménynek számított, ha sikerült megközelíteni a kétezres darabszámot. Végül a nehézségek előtt meghajolva azt ígérték, hogy az első negyedévben stabilan hozzák a heti 2500 darabos gyártási ütemet.

Azóta kiderült az is, hogy a Model 3 gyártási határidői többek között hibás alkatrészek miatt csúsznak, de a Gigafactory sem hozta azt a termelékenységet, amit felépítésekor megálmodtak.

Mi kellene a sikerhez? Még több pénz!

A Moody's a leminősítéshez részletes magyarázatot is adott. Ennek összességében az a végkicsengése, hogy nincs annyi pénze a Teslának, hogy képes legyen finanszírozni az elkövetkező időszakot. A hitelminősítő becslése szerint csak a normál működés finanszírozásához félmilliárd dollár kell, és úgy becsülik, hogy nagyon rövid időn belül legalább 2 milliárd dollárt tőkét kell bevonnia a vállalatnak ahhoz, hogy finanszírozni tudja magát.

Ráadásul az is kétséges a Moody's szerint, hogy a most záruló negyedévben sikerült hozni a heti 2500-as átlagot. Bruce Clark, a hitelminősító elemzője azt mondta a CNBC-nek, hogy az autógyártó azzal sincs ki a vízből, ha netán kiderülne, hogy meghaladta a kitűzött gyártási mennyiséget (erről a jövő heti gyorsjelentésük ad majd számot), mert a vállalatnak hatalmas hitelállománya van, és a növekedést is kellene valamiből finanszírozni.

Igaza lesz a vészmadaraknak?

A hagyományos autóipari szereplők már jó ideje azon a vélemény vannak, hogy egy dolog az innováció, és más dolog a sorozatgyártás. Egy német üzleti lap már két éve arról írt, hogy bár a Tesla képviseli a diszruptív erőt a piacon, nem rendelkezik olyan technológiai vagy üzleti modellel, amit más ne tudna lemásolni. (A Google tavaly feladta – vagy legalábbis meghatározatlan időre elnapolta – az önálló autógyártás tervét, mivel belátta, hogy egy autó kifejlesztéséhez nem elég szoftvert fejleszteni, és a sorozatgyártáshoz sem árt némi iparági tapasztalat.)

A MarketWatchnak egy befektetési szakértő a héten azt nyilatkozta, hogy Elon Musknak valami nagyot kell domborítania, mert különben vállalata négy hónapon belül becsődöl. Ezt a véleményt persze gyengíti, hogy a szakértő egy olyan alap képviseletében nyilatkozott, amely a Tesla árfolyamának esésére játszik.

Ugyanakkor azért van a gondolatmenetben ráció. Tavaly, amikor szárnyaltak a Tesla részvényei, volt időszak, amikor többet ért a vállalat, mint a Ford vagy a General Motors. Csakhogy amíg például a Ford tavalyelőtt 6,6, tavaly pedig 6 millió autót gyártott, a Tesla tavaly mindösszesen százezret. A Ford nyeresége tavaly közelített a 8 milliárd dollárhoz, míg a Tesla 2 milliárd dollár veszteséggel zárta az évet.

Mindehhez jön, hogy a vállalat vezetésében továbbra is szinte mindenben Elon Musk szava dönt. Egyesek szerint a vállalat jobban hasonlít egy családi vállalkozásra, mint egy tőzsdén forgó multinacionális cégre. És ezen a helyzeten az sem javított, hogy a közelmúltban a részvényesek megpróbálták szigorúbb keretek közé szorítani Muskot.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.