Most kell elővarázsolnia a nyulat a kalapból Elon Musknak. A hét közepén ugyanis nagyon megzuhant a cég árfolyama, miután a Moody's hitelminősítő leértékelte a cég adósságállományát stabilról negatívra (B3-ról B2-re).
A Moody's két okra vezette vissza a leminősítést: gyatra a pénzügyi helyzete, azaz már csak rövid ideig tudja magát finanszírozni, és nem látnak arra sem garanciát, hogy a hatalmas előrendelési állománnyal rendelkező Model 3 sorozatgyártása végre beindul. A hitelminősítő további leminősítést is belengetett, amennyiben a vállalatnak nem sikerül hozni a tömegmodell gyártási számait.
Amúgy a Moody's eddig alapvetően pozitívan értékelte a Teslát ellentétben a S&P-vel, amely már tavaly nyár végén leértékelte a céget és kilátásokat is negatívra módosította.
Megijedtek a befektetők, esett az árfolyam
A hitelminősítő bejelentésének hatására a szerdai kereskedésben 7,7 százalékot esett a cég árfolyama, és a mélyponton már 278 dollár alatt kereskedtek a papírokkal. Az elmúlt 1 hónap csúcsa március közepén volt, akkor 345 dollár fölött is kereskedtek a Tesla-részvényekkel, melyek azóta közel negyedét veszítették értéküknek, de éves távlatban is rossz a kép, egy éve ugyanis 277 dollár fölött volt az árfolyam.
De nem csak a részvényárfolyamok zuhantak meg. Nagyon megdrágult a cég finanszírozása amiatt is, mert kötvényeinek hozama a kockázati felár durva megemelkedése miatt nagyot nőtt.
Persze voltak baljós jelek az utóbbi időben bőven. A Teslák több balesetet is szenvedtek az elmúlt évben. Sőt 2016-ban már halásos baleset is történt a robotpilóta miatt. A legutóbbi balesetek egyébként nem feltétlenül tettek rosszat a Tesla imázsának. Februárban például közel 100 km/órás tempóval rongyolt bele egy álló autóba egy Model 3, de az autó utasainak a baleset miatti sokkon kívül nem esett bajuk, ami az elektromos "népautó" biztonságát igazolja. Nem így a közelmúltban balesetett szenvedett Model X, amelynél ismét az autopilot funkció csődölt be. Az autó egy autópályán az elválasztófalnak csapódott, majd kigyulladt – valószínűleg az akkumulátorok okozták a tüzet. Az autó vezetője később a kórházban belehalt sérüléseibe.
A gyártásban is komoly fennakadások voltak-vannak. Tavaly novemberben már 400 ezer fölött járt az előrendelések száma, amit a termelés egyáltalán nem tudott lekövetni. Musk még 2016-ban arról beszélt, hogy 2017 közepén akár heti 7800 autót is legyárthatnak majd. Később ugyan módosították a heti maximumot 5000 darabra, de még tavaly év végén is jó eredménynek számított, ha sikerült megközelíteni a kétezres darabszámot. Végül a nehézségek előtt meghajolva azt ígérték, hogy az első negyedévben stabilan hozzák a heti 2500 darabos gyártási ütemet.
Azóta kiderült az is, hogy a Model 3 gyártási határidői többek között hibás alkatrészek miatt csúsznak, de a Gigafactory sem hozta azt a termelékenységet, amit felépítésekor megálmodtak.
Mi kellene a sikerhez? Még több pénz!
A Moody's a leminősítéshez részletes magyarázatot is adott. Ennek összességében az a végkicsengése, hogy nincs annyi pénze a Teslának, hogy képes legyen finanszírozni az elkövetkező időszakot. A hitelminősítő becslése szerint csak a normál működés finanszírozásához félmilliárd dollár kell, és úgy becsülik, hogy nagyon rövid időn belül legalább 2 milliárd dollárt tőkét kell bevonnia a vállalatnak ahhoz, hogy finanszírozni tudja magát.
Ráadásul az is kétséges a Moody's szerint, hogy a most záruló negyedévben sikerült hozni a heti 2500-as átlagot. Bruce Clark, a hitelminősító elemzője azt mondta a CNBC-nek, hogy az autógyártó azzal sincs ki a vízből, ha netán kiderülne, hogy meghaladta a kitűzött gyártási mennyiséget (erről a jövő heti gyorsjelentésük ad majd számot), mert a vállalatnak hatalmas hitelállománya van, és a növekedést is kellene valamiből finanszírozni.
Igaza lesz a vészmadaraknak?
A hagyományos autóipari szereplők már jó ideje azon a vélemény vannak, hogy egy dolog az innováció, és más dolog a sorozatgyártás. Egy német üzleti lap már két éve arról írt, hogy bár a Tesla képviseli a diszruptív erőt a piacon, nem rendelkezik olyan technológiai vagy üzleti modellel, amit más ne tudna lemásolni. (A Google tavaly feladta – vagy legalábbis meghatározatlan időre elnapolta – az önálló autógyártás tervét, mivel belátta, hogy egy autó kifejlesztéséhez nem elég szoftvert fejleszteni, és a sorozatgyártáshoz sem árt némi iparági tapasztalat.)
A MarketWatchnak egy befektetési szakértő a héten azt nyilatkozta, hogy Elon Musknak valami nagyot kell domborítania, mert különben vállalata négy hónapon belül becsődöl. Ezt a véleményt persze gyengíti, hogy a szakértő egy olyan alap képviseletében nyilatkozott, amely a Tesla árfolyamának esésére játszik.
Ugyanakkor azért van a gondolatmenetben ráció. Tavaly, amikor szárnyaltak a Tesla részvényei, volt időszak, amikor többet ért a vállalat, mint a Ford vagy a General Motors. Csakhogy amíg például a Ford tavalyelőtt 6,6, tavaly pedig 6 millió autót gyártott, a Tesla tavaly mindösszesen százezret. A Ford nyeresége tavaly közelített a 8 milliárd dollárhoz, míg a Tesla 2 milliárd dollár veszteséggel zárta az évet.
Mindehhez jön, hogy a vállalat vezetésében továbbra is szinte mindenben Elon Musk szava dönt. Egyesek szerint a vállalat jobban hasonlít egy családi vállalkozásra, mint egy tőzsdén forgó multinacionális cégre. És ezen a helyzeten az sem javított, hogy a közelmúltban a részvényesek megpróbálták szigorúbb keretek közé szorítani Muskot.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak