Chrome felhasználóként 2018-tól – a The Wall Street Journal értesülései szerint áprilistól - kezdve kevesebb reklámmal kell majd böngészés közben szembesülni. Ekkortól ugyanis a Google elkezdi blokkolni az agresszívabb, internetezőket zavaró hirdetéseket böngészőjében.
Együttműködés a jobb reklámokért
Érdekes helyzetben van az amerikai keresőóriás, hiszen minden alternatív bevételi forrása ellenére pénzének zöme még most is az online hirdetésekből származik. Ezt a piacot azonban az ad-blocker programok folyamatosan fenyegetik; a túl agresszívnak tartott reklámokat mind több internetező elégeli meg és telepít gépére szoftveres kiegészítőt eltüntetésük végett. A norvég fejlesztésű Opera odáig ment, hogy gyári, beépített reklámblokkolóval egészítette ki böngészőjét.
Valami hasonlóra készül a Google is; ennek volt első állomása, amikor a vállalat a Facebookkal, a Washington Posttal és még számos, neves vállalattal együtt létrehozta az úgynevezett Coalition for Better Ads szövetséget. A szervezet olyan állapotot szeretne elérni, amikor a hirdetők üzenetei is elérnek a felhasználókhoz (aminek bevételéből finanszírozhatók az online tartalmak), és az internetezők sem érzik túlzóan tolakodónak a felbukkanó üzeneteket.
Ez az erőfeszítés fog célba érni jövőre: a Google, pontosabban Sridhar Ramaswamy, a cég hirdetésekért felelős részlegének vezető alelnöke közölte, hogy a Chrome 2018 elejétől nem fog olyan reklámokat megjeleníteni, amik nem felelnek meg a Better Ads standardjainak. Legyenek ezek bármilyen weboldalon, legyen bármilyen szervezet a kiszolgálójuk - vagyis akár a Google saját hirdetéseinek egy része is blokkolásra kerülhet, ha elég erős marad a keresőóriás elhatározása.
Mindez némileg szembemegy a tavaly őszi bejelentésnek; ekkor még úgy nyilatkoztak a vállalatnál, hogy nem lesz reklámblokkoló a Chrome-ban. Arra hivatkoztak, hogy egyszerűbb kijavítani a reklámok erőforrászabáló hiányosságait, mint blokkolni őket.
Túl zavaróak a hirdetői animációk?
Az online hirdetések blokkolása terén tett legóvatosabb lépés is fontos üzenet a Google-től, hiszen a vállalat nem csupán a világ legnépszerűbb böngészőjének tulajdonosa, hanem egyben ő az internet legnagyobb hirdetésipiac-kiszolgálója is. Saját reklámozási potenciáljának korlátozása azt jelzi, hogy inkább az önkontrollt választja a Google, mintsem, hogy hagyja a mostani trendeket tovább fajulni. Az egyre népszerűbbé váló reklámblokkoló böngészőkiegészítők tehát, ha burkoltan is, de elismert fenyegetést jelentenek az amerikai keresővállalat üzletmenetére.
Milyen reklámok lesznek blokkolva 2018 elejétől? Például nem jelenhetnek meg az automatikusan hangot is lejátszó mozgóképes animációk, a felpattanó (pop-up) hirdetések, a webes tartalmak betöltődését meghatározott ideig korlátozó, a reklámra figyelmet rákényszerítő megoldások és a weboldalak felületének jelentős részét lefedő hirdetések. Mobil eszközöknél egészen konkrét számokat is meghatározott a Google: a kijelző 30 százalékát meghaladó reklámok lesznek száműzve.
Az összes, zavaró jelenséget persze nem tudják kiszűrni, de a Coalition for Better Ads nem csupán a jelenleg irritálónak tartott hirdetések blokkolását célozza, hanem tervei szerint időről-időre felülvizsgálja direktíváit. Az biztos, hogy Európában ennek a folyamatnak nem lesz jogi akadálya.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak