Az internetes reklámok blokkolása egy ellentmondásos, sok vitát gerjesztő téma. A felhasználók számára kényelmes megoldás a hirdetések eltüntetése, ami ugyanakkor komoly károkat is okozhat a kiadók és a hirdetéseket vásárló cégek oldalán. Legutóbb az Apple döntése miatt kezdtünk újra beszélni a reklámblokkolásról, hiszen a vállalat hivatalosan is beengedte ezeket az alkalmazásokat az App Store-ba.
A böngésző blokkolót tartalmaz
Asztali számítógépen, illetve azon futó böngészők esetén eddig valamilyen külső fejlesztésű kiegészítőre, alkalmazásra volt szükség a reklámok eltüntetésére. Egészen idáig egyetlen nagy browser sem lépte meg e funkció natív alkalmazását, az Opera Software azonban úgy döntött, hogy a következő verzió már alapból rendelkezni fog ezzel a funkcióval.
A cég kihangsúlyozza, hogy nem a cégek ellehetetlenítése a céljuk, hanem az, hogy felhívják a figyelmet az egyre nagyobb, „nehezebb” hirdetések elburjánzására. Az Opera beidézi a Page Fair/Adobe közös kutatását is, ami azt állítja, hogy 2014 és 2015 között világszerte 41 százalékkal nőtt azok száma, akik reklámblokkolót használnak.
Az új böngésző nem feltétlenül azoknak szeretne segíteni, akik minden eszközzel irtják a hirdetéseket, hanem azoknak, akik ezt a lehetőségeik szerint tudatosan szeretnék elvégezni. Éppen ezért az Opera új verziójának blokkoló funkciója alapból nem lesz aktív, viszont jelezni fog, ha egy weboldal meglátogatásakor ott blokkolható hirdetéseket érzékel.
A felhasználó döntésének segítéséhez még egy belső benchmark alkalmazás is bekerült a böngészőbe, amivel lemérhető, hogy mennyi időt spórolhatunk meg a reklámok letiltásával. Ez a lehetőség a másik oldalról azt is jelezni fogja, hogy melyek azok a kiadványok, amelyek odafigyelnek az optimalizált hirdetések elkészítésére és publikálására, és kik azok, akik ilyen szempontokat egyáltalán nem vesznek figyelembe.
Mindenkinél gyorsabb
A korábban blokkolt site-ok bármikor visszaállíthatók, és ehhez még csak nem is kell feltétlenül perceken át matatni a szoftver menürendszerében. Egy kattintással ellenőrizhető az is, hogy az éppen látogatott oldalon aznap, illetve napokra visszamenőleg mennyi hirdetést blokkolt a rendszer. Az Opera mérési eredményekkel mutatja be, hogy ez a megoldás mennyivel gyorsabb ahhoz képest, amikor egy browser (Firefox, Chrome) egy ad blocker beépülő (AdBlock Plus) segítségével oldja meg ugyanezt a feladatot.
Az Opera Software döntése várhatóan nem fogja megrázni az online hirdetési piacot, hiszen a statisztikák szerint a szoftver részesedése a 2 százalékot sem éri el a böngészők globális piacán. Aki tenne egy próbát az újítással, az a cég oldalán található fejlesztői verziók valamelyikének letöltésével juthat hozzá az élményhez.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak