A pár nappal ezelőtt útjára indított iOS 9 egy sor újítással, funkcióval próbálja megkönnyíteni a felhasználók életét. Intelligensebb lett Siri, az Apple digitális asszisztense, tömegközlekedési infókkal bővült a Maps, de mégsem ezek, hanem a reklámok blokkolásának lehetősége az, ami igazán nagy hullámokat keltett.
Blokkoljunk együtt
A fejlesztő stúdiók gyorsan reagáltak, azonnal megjelentek a reklámok kiiktatását szolgáló alkalmazások, amelyek el is foglalták a letöltési toplisták első helyeit. A legnagyobb siker sztorik közé tartozik az általunk is megírt Peace alkalmazás, ami rövid időn letarolta a piacot, készítője azonban pár nap múlva visszakozott, és eltüntette az applikációt a piacról.
Nem mindenki viseli ennyire szívén a hirdetők, illetve a hozzájuk kapcsolódó cégek érdekeit, így a megüresedett helyre azonnal több, jellemzően fizetős alkalmazás lépett. A Wall Street Journal gyűjtése szerint az egyik legjobban teljesítő adblocker a 99 centbe kerülő Crystal lett, amit az augusztus 16-i publikálása után egy héttel már több mint 100 ezer alkalommal vásároltak meg.
Az alkalmazás piacot monitorozó Apptopia számításai szerint ezzel a fejlesztők rövid időn belül 75 ezer dolláros (kb. 21 millió forint) bevételt termeltek, amiből még lejön az Apple-nek fizetendő jutalék. A Crystal csak a jéghegy csúcsát jelenti, mivel ezen kívül több hasonló alkalmazás (Adblock Mobile, BlockBear, Blockr, Purify, stb.) került fel az App Store-ba, amelyek mind az 1-4 dolláros kategóriába tartoznak és legalább 30-40-50 ezres letöltési eredményeket értek el.
A korábban említett, de az szoftveráruházból már visszavont, és ironikus módon Peace (béke) néven futó app teljesítménye még látványosabb volt: két nap alatt 38 ezer letöltés és 110 ezer dolláros bevétel. Ha összesítjük az iOS 9 megjelenése utáni első hétben letöltött adblocker appok számát, akkor még jobban látszik a tendencia: alig egy hét alatt összesen 600 ezer alkalommal töltöttek le a felhasználók ilyen alkalmazásokat.
A róka és annak értékes bőre
Az tehát egyértelműen kiderült, hogy az iOS eszköz tulajdonosok szívesen áldoznak pár centet, dollárt arra, hogy ne találkozzanak böngészés, vagy app használat közben hirdetésekkel. Még nem lehet tudni, hogy milyen hatással lesz mindez a hirdetői piacra, az azonban pár nap alatt kiderült, hogy létezik egy másodlagos üzleti rétege is az egész jelenségnek. A Wall Street Journal az Eyeo-t hozta fel példának: ez a cég az adblocker appok jelenségét úgy lovagolja meg, hogy egyrészt érékesíti a reklámokat blokkoló szoftverét a felhasználóknak, majd a mostanra 70 fősre nőtt üzleti ügyféltáborának - szintén pénz ellenében – lehetőséget ad arra, hogy bizonyos reklámok mégis átmenjenek a maga által felállított szűrőn.
Az Eyeo azzal tartja magyarázhatónak az üzleti modellt, hogy a rendszerbe kizárólag a cég szabályainak megfelelő, „elfogadható” reklámok kerülhetnek, amelyek nem túl tolakodóak és zavaróak a felhasználók számára. Jelenleg 700 különböző vállalkozás által elkészített reklám felel meg ezeknek a követelményeknek, és jelenhetnek meg az iOS alapú eszközökön annak ellenére, hogy azok tulajdonosai fizettek korábban egy ezeket blokkoló appért.
A helyzet fonáksága ellenére úgy tűnik, az üzlet egyelőre jól megy. Az Eyeo most azon dolgozik, hogy a hasonló appokat fejlesztő cégeket is megkeresse a lehetőséggel, még jobban kiterjesztve ezt az üzleti modellt, illetve új bevétel forrást teremtve ezzel. A cég képviselője úgy nyilatkozott, hogy az úgynevezett elfogadható reklámok szűrőn való átengedésének lehetősége kikapcsolható az adblocker applikációkban, viszont letöltés után ez alapból aktív lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak