A Tesla hétfőn tette közzé második negyedévének eredményeit, amelyekkel még úgy is látványosan felülmúlta a Wall Street várakozásait, hogy az autógyártók világszerte komoly gondokkal küzdenek a félvezetőipari komponensek és az ellátási lánc egyéb problémái miatt. A Mercedes-Benz kecskeméti gyáráról például éppen tegnap derült ki, hogy a szállítási nehézségek nyomán három hétre ismét felfüggeszti a termelést, miután januárban egyszer már kifogytak egy Japánban gyártott csipből, és soron kívül kénytelenek voltak tíz napra leállni a munkával.
Az amerikai gyártó közel 12 milliárd dolláros bevétellel zárta az áprilistól júniusig tartó pénzügyi időszakot, 1,14 milliárd dolláros nettó profitja pedig részvényenként 1,45 dollárot jelent, szemben a 0,97 dollár körüli piaci várakozásokkal. Ezzel a Tesla negyedéves profitja első ízben lépte át a milliárd dolláros küszöböt, ami azért is különösen jelentős eredmény, mert ez volt a vállalat első olyan negyedéve, amikor szén-dioxid-kibocsátási kvótájának továbbértékesítése nélkül is simán nyereséges lett volna.
A tegnap közölt adatok alapján a siker receptje ezúttal igen egyszerű volt. A társaság növelte a termelését, miközben sikerült csökkentenie a költségeit is, és ebbe az olyasmi sem zavart bele érdemben, mint a mondjuk a cég tuljdonában lévő bitcoin-állomány értékcsökkenése miatti 23 millió dolláros leírás. A Tesla 2021 eddig eltelt időszakára nézve folyamatosan erős eladási számokat produkált, bár azt maga is elismerte, hogy az ellátási nehézségek és a csiphiány hatásainak mérséklése komoly erőfeszítéseket igényelt.
Így már a 800 ezres tétel is reális
A negyedéves beszámoló kapcsán az egyetlen negatívum, amit a kommentárok mindenhol kiemelnek, egy még be sem vezetett termékkel kapcsolatos. A Tesla ismét odébb tolta elektromos kamionjának tervezett megjelenését, amire legkorábban már csak 2022-ben számíthatunk – szemben a legelső elképzelésekkel, amelyek értelmében már három éve a piacon kellene lenniük az új járműveknek. A mostani indoklás azonban éppen az emlegetett csiphiánnyal és a meglévő tevékenységek zavartalanságának biztosításával függ össze.
A vállalat ezek szerint arra koncentrál, hogy minél gyorsabban növelhesse új, épülőfélben lévő berlini és austini gyárainak termelékenységét, amelyek elvileg még az idén meg is kezdik majd a termelést. A berlini létesítménynek egyébként július 1-jét kellett volna munkába állnia, de ezt a határidőt állítólag a bürokratikus akadályok és az időközben felmerült környezetvédelmi aggályok miatt nem sikerült tartani.
A Tesla az idei második negyedév során már több mint 200 ezer elektromos autót szállított le, amivel megdöntötte az év első három hónapjában felállított 184 ezres rekordot is. Ha a dolgok így mennek tovább, akkor a társaság simán tartani fogja a 2021-es év egészére meghatározott 800 ezer darabos célszámot, ez pedig a kedvezőtlen körülményeket is figyelembe véve nagyon látványos előrelépés lenne a tavalyi, nagyjából 500 ezres eredményhez viszonyítva. A befktetők összességében pozitívan értékelték a hétfői bejelentéseket, és a Tesla amúgy is magasan jegyzett részvényei újabb néhány százalékkal erősödtek a hétfői kereskedésben.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak