Az izlandiak büszkén reklámozzák, hogy náluk indult el a világon először élesben a drónos kiszállítás városi körülmények között.

A kis repülő szerkezetekben már jó ideje sok szállítással fogalalkozó vállalat meglátta az üzleti potenciált, hiszen városi közlekedésben nem csak hogy gyorsabbak, mint bármely hagyományos földfelszíni megoldás, de a kevesebb "útakadály" miatt sokkal könnyebb őket önvezető üzemmódra állítani. A bevetésüknek azonban néhol a technológiai kötöttségek, néhol meg a szigorú jogszabályi feltételek állják útját. De nem Izlandon.

Úttörő sziget

Az izlandi online kereskedő AHA a Flytrex drónos startuppal összeállva immár élesben üzemelteti az automatikus kiszállítási rendszert. A dologhoz azért annyi hozzátartozik, hogy mindez az egyébként nem túl népes Rejkjavik egyik részére korlátozódik. Az viszont tény, hogy az öblök és folyók szabdalta területen a kiszállítási idő 25-ről akár 4 percre is redukálódhat. Ez persze a karácsonyi ajándékok megrendelésénél nem akkora kérdés, de ha éppen készételt rendeltunk, akkor nagyon is fontos szempont. Arról nem is beszélve, hogy az AHA is egy csomó pénzt spórol a gombnyomásos kiszállítással. 

 

Természetesen az izlandi főváros mérete és építészeti sajátosságai miatt ez a világelsőség nem akkora durranás, pláne, hogy a drónok kapacitása meglehetősen limitált. Az viszont tény, hogy teljes funkcionalitással, élesben itt történt meg az első bevetés. Az izlandiak fejlesztése pedig bepillantást enged abba, mi várható a közeljövőben világszerte.

Mindenki izgatott

Ha drónokról van szó, a nagyok sem maradhatnak ki. Az Amazon például már évekkel ezelőtt lázasan dolgozott a saját megoldásán, amiből 2015-ben már született is egy működő prototípus, ám tavaly végül egy másik változat kapott felszállási engedélyt Angliában, hogy megkezdje a valódi környezetben történő tesztüzemet.

Amerikában azért szorítkozik a cég mindössze PR-bemutatókra, mert a nemrégiben hozott szabályozás nem teszi lehetővé a drónok kereskedelmi célú bevetését. A cég azonban optimista: az ottani szakértők szerint a döntéshozók előbb-utóbb megnyitják a kapukat. Addig pedig marad a tesztelés és a világ más, megengedőbb régióiban történő fokozatos bevezetés. (Japánban például a közelmúltban állítottak fel ütemtervet a szabályozás megreformálására.)

Hasonlóan gondolkodnak a lehetőségekről más nagyvállalatok is, hiszen a Google-től a UPS-en át az Alibabáig mindenhol javában folyik a munka, hogy sofőrök helyett maximum drónfelügyelőket kelljen alkalmazni, ha A pontból B-be kell szállítani valamit.

Mobilitás

Tervezni kezdik az óriási, űrhajósok generációit szállító hajókat

A legközelebbi exobolygók is csak több száz vagy ezer év alatt lesznek megközelíthetők, ami különféle kérdések egész sorát veti majd fel az utazás fizikai megvalósításán túl is.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.