A kis repülő szerkezetekben már jó ideje sok szállítással fogalalkozó vállalat meglátta az üzleti potenciált, hiszen városi közlekedésben nem csak hogy gyorsabbak, mint bármely hagyományos földfelszíni megoldás, de a kevesebb "útakadály" miatt sokkal könnyebb őket önvezető üzemmódra állítani. A bevetésüknek azonban néhol a technológiai kötöttségek, néhol meg a szigorú jogszabályi feltételek állják útját. De nem Izlandon.
Úttörő sziget
Az izlandi online kereskedő AHA a Flytrex drónos startuppal összeállva immár élesben üzemelteti az automatikus kiszállítási rendszert. A dologhoz azért annyi hozzátartozik, hogy mindez az egyébként nem túl népes Rejkjavik egyik részére korlátozódik. Az viszont tény, hogy az öblök és folyók szabdalta területen a kiszállítási idő 25-ről akár 4 percre is redukálódhat. Ez persze a karácsonyi ajándékok megrendelésénél nem akkora kérdés, de ha éppen készételt rendeltunk, akkor nagyon is fontos szempont. Arról nem is beszélve, hogy az AHA is egy csomó pénzt spórol a gombnyomásos kiszállítással.
Természetesen az izlandi főváros mérete és építészeti sajátosságai miatt ez a világelsőség nem akkora durranás, pláne, hogy a drónok kapacitása meglehetősen limitált. Az viszont tény, hogy teljes funkcionalitással, élesben itt történt meg az első bevetés. Az izlandiak fejlesztése pedig bepillantást enged abba, mi várható a közeljövőben világszerte.
Mindenki izgatott
Ha drónokról van szó, a nagyok sem maradhatnak ki. Az Amazon például már évekkel ezelőtt lázasan dolgozott a saját megoldásán, amiből 2015-ben már született is egy működő prototípus, ám tavaly végül egy másik változat kapott felszállási engedélyt Angliában, hogy megkezdje a valódi környezetben történő tesztüzemet.
Amerikában azért szorítkozik a cég mindössze PR-bemutatókra, mert a nemrégiben hozott szabályozás nem teszi lehetővé a drónok kereskedelmi célú bevetését. A cég azonban optimista: az ottani szakértők szerint a döntéshozók előbb-utóbb megnyitják a kapukat. Addig pedig marad a tesztelés és a világ más, megengedőbb régióiban történő fokozatos bevezetés. (Japánban például a közelmúltban állítottak fel ütemtervet a szabályozás megreformálására.)
Hasonlóan gondolkodnak a lehetőségekről más nagyvállalatok is, hiszen a Google-től a UPS-en át az Alibabáig mindenhol javában folyik a munka, hogy sofőrök helyett maximum drónfelügyelőket kelljen alkalmazni, ha A pontból B-be kell szállítani valamit.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak