A kormány a szabályozás átalakításával pörgetné fel az új technológiák adaptációját: a drónok három, az autonóm teherszállító járművek már öt év múlva eláraszthatják az utakat.

Japánban a Reuters értesülései szerint június 9-én véglegesítik azokat a tervezeteket, amelyek többek között a drónok kereskedemi célú felhasználásának, az önvezető teherjárművek kommercializálásának szabályozásáról, illetve a big data és AI technológiák egészségügyi felhasználásának ösztönzéséről szólnak. A hírügynökség kormányzati forrásai prioritásnak nevezték a jelenleg is igen magas, 83-94 éves születéskor várható élettartam növelését, az ellátási láncok modernizálását, az infrastruktúra fejlesztését és az új pénzügyi technológiák hatékony felhasználását.

Ennek érdekében a japán kormány bizonyos cégek esetében a szabályozás enyhítését tervezi, és olyan tesztkörnyezeteket határozna meg, ahol a vállalatok azonnal nekiláthatnak az innovatív technológiák éles tesztjének, megszabadulva az érvényes előírások alap esetben mindenkire érvényes korlátaitól. Az autonóm járművek közúti tesztjei egyébként már ettől függetlenül is zajlanak: az Új Energetikai és Ipari Technológiai Fejlesztési Szervezet (NEDO) fenti felvételén egy olyan konvoj látható, amelynek tagjai egymástól mindössze néhány méter távolságra haladnak, üzemanyagot spórolva a légellenállás csökkentésével.

Lassan elfogynak a munkavállalók

A mostani ütemezés alapján a drónos kézbesítés már 2020-ra, az önvezető járművekre épülő teherszállítás pedig 2022-re kaphat általánosan is zöld fényt. A drónok és az autonóm járművek mielőbbi elterjesztése igen fontosnak tűnik a távol-keleti országban, ahol kezd olyan mértéket ölteni a munkaerőhiány, hogy az már mérhetően visszafogja a vállalatok teljesítményét is. Áprilisban például a Yamato csomagküldő szolgálat, amely Japánban minden második kézbesítésben benne van, bejelentette: csökkenti a kiszállított csomagok mennyiségét, ugyanakkor megemeli az árai is, mert egyszerűen nincs elég embere.

Ez úgy is igaz, hogy Japánban az egyenlőtlenség nem elsősorban gazdagokra és szegényekre osztja fel a társadalmat, hanem a nyereségből tőkét felhalmozó nagyvállalatokra, illetve a folyamatban kifacsart munkavállalókra. Míg az USA-ban a háztartások felső 1 százalékának 4-5-ször akkora bevétele van, mint Japánban a leggazdagabb 1 százaléknak, és az egyenlőtlenségekre igen érzékeny országban az sem ritka, hogy a multicégek vezetői is tömegközlekedéssel járnak dolgozni, addig az Abe Sinzó miniszterelnök nevéhez köthető, a deflációs időszaknak véget vető gazdaságélénkítő program eddig úgy növelte a részvényárfolyamokat és a társaságok nyereségét, hogy abból az emberek még nem sokat profitáltak.

Bár a japán nagyvállalatok elvileg már képesek magasabb fizetéssel megtartani vagy magukhoz csábítani az embereket, esetleg a folyamatok külföldre delegálásával oldják meg a kérdést, a közepes méretű társaságok egyre nehezebben találnak megfelelő munkaerőt – ennek egyik nyilvánvaló indikátora, hogy az álláshirdetések között a mamutcégek a piaci súlyuknál sokkal kisebb arányban szerepelnek. A betöltetlen állásokat így a közepes vállalatok automatizálással próbálják meg pótolni – hogy ez pontosan mit jelent, arról május közepén mi is közöltünk egy kisebb összeállítást.

Munkába áll a mesterséges intelligencia

Nem meglepő, hogy a japán kormány egyik célja a munkahelyi körülmények javítása és az egyenlőtlenségek további csökkentése olyan programokkal, mint amilyen a legkevesebbet kereső háztartásoknak biztosított ingyenes iskoláztatás. A munkaerő-problémák kezelése mellett a fintech technológiákat is a gazdasági növekedés egyik kulcsának tartja, de a Reuters szerint Japán eddig lemaradásban van a tengerentúli versenytársakhoz képest az olyan technológiák bevezetésében, amelyek átalakítják a fizetés, a kölcsönzés, a vagyonkezelés vagy a banki befektetések folyamatait.

Az éerdeklődés ennek megfelelően igen erős a japán gazdaságban. A Fukoku Mutual Life Insurance tokiói biztosítótársaság márciusban például több tucat, magas szintű tudással bíró alkalmazottjától vált meg, hogy helyettük az IBM Watson Explorer kognitív technológiája rágja magát keresztül a sok ezer orvosi igazoláson, a kórházi tartózkodás adatain, a műtéteken és általában a biztosítottak kórtörténetén, végül pedig kiszámolja az ügyfeleknek folyósítandó kifizetéseket.

Piaci hírek

Tervezni kezdik az óriási, űrhajósok generációit szállító hajókat

A legközelebbi exobolygók is csak több száz vagy ezer év alatt lesznek megközelíthetők, ami különféle kérdések egész sorát veti majd fel az utazás fizikai megvalósításán túl is.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.