Az Alibaba már jó ideje nem rejti véka alá, hogy a kínai belföldi piac "leigázása" után globális szuperhatalommá szeretne válni egy sor internetes szegmensben. Hogy ennek nyomatékot adjon, most egy 15 milliárd dollár értékű beruházási offenzívát jelentett be a vállalat, amelyből világszerte kutatóközpontokat fognak építeni, hogy aztán helyi szinten is megfelelő feltételekkel lehessen versenyezni a riválisokkal, legyen szó e-kereskedelemről, logisztikáról, vagy éppen cloudos szolgáltatásokról.
Gombamód szaporodnak
Az Alibaba "Damo" Academy program keretében fejlesztési centrumok alakulnak Kína mellett az Egyesült Államokban, Oroszországban, Izraelben és Szingapúrban. A mai bejelentésből kiderült az is, hogy több mint száz dedikált kutatót vesz fel a cég, hogy a mesterséges intelligencia, a kvantum számítástechnika és a fintech területén gazdagítsák a vállalat tudásbázisát.
Az új akadémiák első számú feladata lesz olyan következő generációs technológiai megoldások kifejlesztése, amelyek hosszabb távon biztosítanak üzleti előnyt és lehetőséget az egyre nagyobbra duzzadó, de mindig magasabbra törő vállalatcsoportnak. A programnak jót tesz az is, hogy Kína állami szinten is támogatja az előremutató technológiákba történő befektetéseket. A távlati cél, hogy az új fejlesztési központokkal két évtizeden belül kétmilliárdos szintre emelkejen a cég ügyfélbázisa.
Vesznek, amit érnek
De nem csupán hosszú távú projektekkel igyekszik kiterjeszteni csápjait az Alibaba. Felvásárlásoknál sem fukarkodik a kínai vállalat. Az elmúlt év ilyen irányú akciói közül elég csak a nagyjából 2 milliárd dollárba kerülő befektetést említeni a szingapúri Lazada.com-ban. A kereskedőcég többségi részesedésének megszerzésével a dél-kelet-ázsiai régióban remélik a pozíciókat javítani az e-kereskedelmi szektor területén. De függőben van egy amerikai bevásárlás is. A pénzküldésre specializálódott MoneyGram árcédulája 1,2 milliárd dollár volt, ám ez az ügylet még kérdéses, hiszen az USA-ban nemzetbiztonsági aggályok merültek fel.
Az Alibaba persze már régóta kacsintgat a globális piacok felé. Ennek legegyértelműbb jele, hogy a még mindig csak "tizenéves" vállalkozás az USA-ban ment tőzsdére, ahol ráadásul a történelem legnagyobb IPO-ját produkálta. Az amerikai óriással, az Amazonnal azóta is folyamatos direkt konfrontációban van, és már bőven nem csak a webshopjaikkal.
Az Alibaba komoly erőfeszítéseket tesz azért, hogy cloud szolgáltatóként is számoljanak vele. Szűk egy évvel ezelőtt például három újabb adatközpontot állítottak munkába, amelyekt továbbiak követnek majd. Ennek a munkának meg is van a következménye: az elmúlt években folyamatosan triplázódik, duplázódik a szegmensből származó bevétel.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak