Utoljára öt éve adott ki gyorsjelentést a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) a magyar távközlési piacról a szolgáltatók önkéntes adatszolgáltatása alapján. Az önkéntesség azonban azzal járt, hogy legfeljebb nagy vonalakban mutatta a piaci viszonyokat, mert például egyes adatokat a szolgáltatók más és más módszertan alapján számoltak. 2016-tól azonban egy törvénymódosítás felhatalmazza az NMHH-t az adatszolgáltatás kötelezővé tételére. Az NMHH már akkor úgy tervezte, hogy legfeljebb negyedévenként ad ki gyorsjelentést, de hogy milyen adatok alapján, abban csak hosszas huzavona után tudott megállapodni a szolgáltatókkal. Utóbbiak ugyanis el szerették volna kerülni, hogy a gyorsjelentés sértse üzleti érdekeiket.
A piaci erőviszonyokról keveset tudunk
A most kiadott jelentés 2015 negyedik negyedévétől kezdődően tartalmazza a mobilpiac alakulását negyedéves bontásban. A legszembetűnőbb, hogy a piaci erőviszonyokról csupán egyetlen adatból, a hívásforgalmat bonyolított SIM-kártyák alapján számított piaci részesedésből lehet következtetni.
Bár a három saját hálózattal rendelkező operátor – a Telekom, a Telenor és a Vodafone – mellett a saját hálózatát már építő DIGI-vel együtt kilenc ún. virtuális szolgáltató (Externet, Invitech ICT Services, Invitel, Netfone Telecom, Nordtelekom, TARR, UPC, ViDaNet) is működik, utóbbiak részesedése elhanyagolható, együttes forgalmuk nem éri el az 1 százalékot sem.
A három operátor részesedése 2015-től gyakorlatilag nem változott. A Telekom megőrizte piacvezető szerepét 45 százalék körüli részesedéssel, a Telenor a második a jelenlegi 28 százalékával, míg a harmadik a Vodafone valamivel 26 százalék fölötti jelenléttel. A Telenor és a Vodafone esetében lehet beszélni némi elmozdulásról, előbbi ugyanis 2015 utolsó negyedévében 30 százalékos piaci részesedésről indult, míg a Vodafone 25 százalék alatt volt akkor (lásd a grafikont). Hasonlóak az arányok az internetforgalmat bonyolított SIM-ek esetében.
És ami az összesített adatokból is kiderül
Stagnál a piac. A vizsgált három év alatt (2015 végétől és 2018 végéig) nem változott érdemben sem az aktivált, sem a forgalmat bonyolított SIM-kártyák száma. Előbbi 11,1 millió, utóbbi 10,3 darab.
Ha lassan is, de változik az előfizetések típusa. Három év alatt a forgalmat bonyolított post paid kártyák aránya 57,6 százalékról 64,6 százalékra emelkedett. A havi átlagos hívásforgalmat nézve pedig még nagyobb a post paid SIM-ek túlsúlya: egy post paid előfizetés átlagban tízszer annyi forgalmat bonyolít (294 perc/hó), mint egy pre paid előfizetés (29 perc/hó). A teljes hívásforgalom 94,8 százalékát indították post paid előfizetésekről.
Bejött a mobilnet. A mobilinternet-szolgáltatás adatforgalma több mint négyszeresére nőtt, miközben a hívásforgalom csak 13 százalékkal bővült a vizsgált időszakban.
Beszédcélú hívásforgalomban is jön fel a 4G. 2015-ben a beszédforgalom döntő része 3G hálózaton zajlott, de a fennmaradó hányadot szinte teljes egészében a 2G fedte le. 2018 végére azonban a 2G-t már megelőzte 4G (9,8, illetve 12,2 százalék részarány). A mobilnet-forgalomnak viszont már több mint a 90 százaléka 4G-n megy.
Mobilnetet telefonhoz veszünk. Három év alatt érdemben nem változott a nagyképernyős (tablethez, számítógéphez használt) mobilnet SIM-ek száma (hozzávetőleg félmillió darab). Az okostelefonos szegmens kártyáinak száma viszont 1,7 millió darabbal bővült, jelenleg 6,13 millió ilyen aktív SIM van. Ugyanakkor a nagyképernyős szegmens jóval nagyobb átlagos havi forgalmat generál: 19,37 gigabájtot szemben a mobilok 2,41 gigájával.
Érezhető az EU-s roamingrendelete hatása. A rendelet hatályba lépése után, a 2017 harmadik negyedévét követő időszakban jelentősen megugrott a roaminghívást indító SIM-ek száma és forgalma. Még nagyobb növekedés volt a mobilnet-használatban. 2018 harmadik negyedévétől azonban a növekedés mindkét szolgáltatástípus esetében jelentősen mérséklődött.
Jönnek fel az M2M (Macine-to-Machine) szolgáltatások. Az M2M-hez kapcsolódó SIM-kártyák száma évi 10-15 százalékkal nőtt. Már több mint egymillió darab van ügyfeleknél.
A teljes jelentés az NMHH oldaláról lehet letölteni.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak