A Microsoft tegnap tette közzé legutóbbi, első 2020-as pénzügyi negyedévének eredményeit, amelyek alapján a társaság összes bevétele 14 százalékkal, működési eredménye 27 százalékkal, nettó profitja pedig 21 százalékkal növekedett éves összehasonlításban, simén meghaladva az előzetes piaci várakozásokat – a fontosabb számokat mi is táblázatba foglaltuk. Mindezen belül most is különleges figyelmet kapott a Microsoft intelligens felhőnek (Intelligent Cloud) nevezett üzleti szegmense, amely a felhős Azure megoldásokat, a szervertermékeket és a nagyvállalatoknak értékesített speciális szolgáltatásokat fogja össze.
Az intelligens felhő az ezt megelőző, június 30-án lezárt pénzügyi időszakban már 11,4 milliárd dollárt termelt, ezzel pedig formálisan a legelső alkalommal előzte meg a másik két nagy üzleti egység, az üzleti szoftverek (Productivity and Business Processes: Office, Office 365, LinkedIn, Dynamics stb.) és a klienstermékek (More Personal Computing: Windows, Surface, Xbox, kereső stb.) bevételeit. Ezúttal az intelligens felhő rovatban 10,8 milliárd dollár szerepel, miközben a másik két kategória egyformán 11,1 milliárdot hozott, de a cloud alapú termékek így is a vállalathoz befolyó pénzek harmadáért felelősek.
A közvetlenül az Azure-hoz köthető bevételeket a Microsoft ezúttal sem számszerűsítette, annyit azonban közölt, hogy azok ugynacsak éves összehasonlításban 59 százalékkal növekedtek, és az Azure-on belül az infrastruktúra-, a platform- és a felhasználói szolgáltatások is bővültek – ezzel párhuzamosan a szervertermékek árbevétele 12 százalékkal volt magasabb a 2019-es első pénzügyi negyedéves szintnél. Az Azure-ból származó bevételek növekedési üteme folyamatosan lassul (még az előző negyedévben is 64 százalékos növekedést mutatott), de az is világos, hogy a fejlődést egyre magasabb bázishoz kell viszonyítani.
Mintha nekik találták volna ki a hibrid felhőt
A Microsoft ugyanakkor a felhős üzlet jövedelmezőségének további javulásával számol, annak ellenére, hogy a második negyedéves előrejelzéseket az elemzői várakozásoknál valamivel óvatosabbra vette. Az elemzők ezzel együtt is a felhős üzletág hatalmas potenciáljáról értekeznek: ahogy az ügyfelek egyre inkább a hibrid cloud megoldásokban, az adatok és alkalmazások vegyes környezetekben való kezelésében gondolkodnak, úgy lehet képes a Microsoft is nagy lépésekkel felzárkózni a jelenlegi piacvezető Amazonhoz, pontosabban a vállalat Amazon Web Service (AWS) üzletéhez.
A Business Insider ezzel kapcsolatban az RBC Capital Markets képviselőjét idézi, aki szerint a világ egyre inkább a felhőszolgáltatások felé mozog, miközben nagy csomó legacy beruházást is magával vonszol. Ez utóbbiak azonban sok esetben továbbra is hozzáadott értéket képviselnek, így kézenfekvő módon olyan környezetek épülnek, amelyek lehetőség szerint kombinálják publikus és a meglévő vállalati infrastruktúrát, vagyis a nyilvános és a magánfelhőt az adatok megosztásának lehetőségével együtt. Ebben a helyzetben pedig a Microsoft előnyös pozícióból indul, hogy magához vonzza a vállalati IT költések jelentős részét.
A lap a Wedbush Securities elemzőjét is megszólaltatta, aki arra hívta fel a figyelmet, hogy az Azure még csak a későbbiekben fog igazán lendületet kapni, ahogy a társaság egyre jobban kihasználja majd masszív telepített bázisát és az Office 365 vagy akár a LinkedIn lehetőségeit. Ez a kombináció szerinte biztosítani fogja, hogy még sokáig folytatódjon a Microsoft felhős transzformációja, és a vállalat minden tekintetben a legnagyobb játékossá váljon ezen a területen. A mostani negyedéves eredmények kapcsán egyébként az is kiderült, hogy az Azure jelentősen növelni tudta a legalább 10millió dollár értékű szerződéseinek számát.
Az Oppenheimer elemzése mindehhez hozzáteszi, hogy az Azure jövőbeni növekedésének egyik meghatározó tényezője lehet a mesterséges intelligenciára épülő szolgáltatásokból. A Microsoft szerint az Azure AI-t már több mint 20 ezer ügyfél veszi igénybe, és a Fortune 100-as cégek több mint 85 százaléka használta valamilyen formában az elmúlt egy évben. Az Oppenheimer a hibrid felhős szegmensben a Microsoft ajánlatait nevezi a maguk nemében a legjobbnak, ami nyilván ahhoz is hozzájárul majd, hogy a társaság általában növelje piaci részesedését a (publikus) felhős piacon.
Az Amazon minden fillérét a növekedésbe fekteti
Azt persze mindenki megjegyzi, hogy a Microsoft jövőbeni bevételeinek alakulásába a versenytársaknak, így az AWS-nak vagy a Salesforce-nak is lesz némi beleszólása. Mindössze néhány órával ezelőtt számoltunk be mi is az Amazon és az AWS legutóbbi, harmadik negyedéves jelentéséről, ami az Amazon Web Services kapcsán is a folyamatos terjeszkedésről szól, értve ez alatt a kisebb volumenű egyedi megrendelések helyett a legnagyobb értékű szerződések vadászatát. A legnagyobb ügyfelek megnyeréséhez egy csomó kereskedelmi munkatárst is igazoltak az utóbbi időben, ellensúlyozva a Microsoft szoros viszonyát a más termékeit és szolgáltatásait már régóta használó nagyvállalati ügyfélkörrel.
Bár maga az Amazon is csak most októberben költöztette a saját folyamatait teljes egészében az AWS alá, ez nem csak a nagyvállalati átállás nehézségeit mutatja, hanem azt is, hogy a cég felhős portfóliója képes kiszolgálni a legkomolyabb igényeket. Az AWS a harmdik negyedévben 9 milliárd dollárnyi forgalmat jegyzett, ami 35 százalékos növekedésnek számít a 2018-as szinthez képest, de az utóbbi években így is a leglassabb negyedéves időszaknak számít a villámgyorsan fejlődő felhős üzletág történetében, és az üzemi eredményszint is már csak 25 százalék körül jár.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak