Ami a bevételeket illeti, erős negyedévet zárt szeptember 30-án a Microsoft. A vállalat júliustól júniusig tartó pénzügyi éve szerinti első negyedévben a teljes bevétel 14 százalékkal, a működési eredmény 27 százalékkal, a nettó profit pedig 21 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Az eredmények az elemzői várakozásokat is felülmúlták.
A teljes bevétel 33,1 milliárd dollár lett a tavalyi 29,1 milliárddal szemben (elemzői konszenzus: 32,2 milliárd), az operatív eredmény 10 milliárdról 12,7 milliárdra nőt, míg a nettó profit a tavalyi 8,8 milliárddal szemben most 10,7 milliárd dollár lett. Az egy részvényre jutó eredmény 1,38 dollár, miközben az elemzők csupán 1,25 dollárt vártak.
Lassul az Azure növekedése
Az elemzések kiemelik, hogy miközben a Microsoft az utóbbi néhány évben brutális tempóban növekedett – főleg a felhős beruházásoknak köszönhetően –, de az Azure-ból származó bevételek növekedési üteme folyamatosan lassul (lásd a második grafikont). Míg az előző negyedévben 64 százalékos növekedést mutatott ki a vállalat, a most lezárt negyedévben "csak" 59 százalékkal nőtt ez a bevétele.
Az elemzői konferenciahíváson Amy Hood, a Microsoft pénzügyi vezetője, ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy a felhős üzlet jövedelmezőségének javulásával számolnak. Ugyanakkor a második negyedéves előrejelzéseivel kicsit elkedvetlenítette a befektetőket, mert a menedzsment az elemzői előrejelzéseknél kisebb bevétellel (35,15-35,95 milliárd szemben az elemzők jósolta 36,02 milliárddal) és működési eredménnyel (12,45-12,65 milliárd szemben az elvárt 13,37 milliárddal).
A produktivitás és üzleti folyamatok összefoglaló néven jegyzett szegmens 11,1 milliárd dollárt hozott (tavaly 9,8 milliárd), az intelligens felhő 10,8 milliárdot (tavaly 8,6 milliárd), míg az egyéb személyi számítástechnika 11,1 milliárdot (tavaly 10,7 milliárd).
A produktivitás és üzleti folyamatok szegmensben az üzleti Office bevétele 13 százalékkal nőtt, elsősorban az üzleti Office 365-nek köszönhetően, amely így részben ellensúlyozni tudta az on-premise licencek értékesítésének csökkenését. Az Office 365 összességében egyébként 25 százalékkal hozott többet, mint egy éve, részeben amiatt, mert nőtt az egy felhasználóra eső átlagos bevétel.
Szépen nőtt a LinkedIn árbevétele is, a tavalyi bevételhez képest 379 millió dollárral, ami 25 százalékos pluszt jelent. A Dynamics 14 százalékkal hozott többet, itt elsősorban a Dynamics 365 sikere dominált, amely önmagában 41 százalékkal tudott nőni.
Az intelligens felhő – itt számolja el a Microsoft a szervertermékeket is – szegmensben sorolt termékek és szolgáltatások 2,1 milliárd dollárral hoztak többet, mint egy éve. Ezen belül az Azure-bevételeket nem forintosították, csak annyit közöltek, hogy azok 59 százalékkal nőttek. Az Azure-on belül az infrastruktúra-, a platform- és a felhasználói alapú szolgáltatások is tudtak nőni. A szervertermékek árbevétele 12 százalékkal nőtt.
A Windows 7 kisegítette a 10-es Windowst
A legkisebb növekedést az egyéb személyi számítástechnikai termékcsoport (More Personal Computing) produkálta, 4 százalékkal, 387 millió dollárral hozott többet, mint egy éve. Leginkább a Windows iránti kereslet nőtt, 9 százalékkal (452 millió dollár plusz). Ezt a jelentés elsősorban a üzleti Windows és az OEM üzletnek tulajdonítja: az üzleti Windows-értékesítés önmagában 26 százalékkal nőtt. A Windows 10 iránti kereslet érthető, hiszen 2020 januárjában leját a Windows 7 támogatási ciklusa.
Erősödött a keresési hirdetések üzlete is, mint a pénzügyi jelentés írja, a 11 százalékos növekedés elsősorban a keresésenkénti magasabb bevétel eredménye.
Egyetlen önállóan elszámolt üzletben van csökkenés: a gaming bevételek 7 százalékkal csökkentek. Lényegesen kevesebb Xboxot értékesítettek, mint egy éve, a konzolokból származó bevétel 34 százalékkal csökkent. Ezt csak részben tudta ellensúlyozni, hogy a tartalmak és szolgáltatások bevétele szinten maradt, míg az előfizetések nőttek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak