Miközben a vállalat nem tudja olyan drágán adni a telefonját, hogy a népek ne szedjék szét érte a boltokat, a Wall Street-i guruknak semmi sem elég jó.
Hirdetés
 

Elképesztő tempóban fogy az Apple csúcskészüléke, az iPhone X: bár ez lett minden idők legdrágább almás telefonja, már az előrendelés is felmúlt minden várakozást, a cég rendszere nem is bírta a rohamot, ráadásul egy órával az előrendelés megnyitása után már a megjelenéshez képest másfél hónapos várakozási időt adott a rendszer a felhasználóknak. De a sikerre az is jó indikátor, hogy az előző lekeresettebb készülékhez, az iPhone 6-hoz képest 125 százalékkal több foglalás érkezett az okostelefonra az előrendelés első négy napjában. (A cégnek az év végére sikerült utolérnie magát, az ünnepekre került megközelítőleg egyensúlyba a gyártási kapacitás és a piaci kereslet.)

Ráadásul mindezt úgy sikerült elérniük Tim Coockéknak, hogy az iPhone 8 is sokkal jobban debütált, mint várták: 46,7 milliót adtak el belőle egy lendületben. Ráadásul egy olyan piacon, aminek közel 9 százalékát az előző generációs iPhone-ok uralják.

Na de akkor hol a hiba?

Az utolsó lezárt negyedévében az Apple minden rekordot megdöntött, rekordbevétele messze meghaladta az elemzői várakozást, brutálisan megugrott a nettó profit, és a vállalat akkor készpénzhalmon ül, amiből a fél világot megvehetné.

És akkor jönnek a Wall Street agyasai, és máris kongatják a vészharangot, hogy az Apple nem fogja tartani azt a hatalmas ütemet az értékesítésben, amire az év végén felpörgött a piaci kereslet miatt. Az első negyedévre éppen ezért az iPhone X iránti kereslet csökkenését prognosztizálják.

Az elemzők persze nem a hasukra ütve találták ki ezt, hanem próbálták felderíteni, hogy a piac mit vár, az értékesítési hálózatok mennyit rendeltek az új csúcskészülékből. Ez alapján egyöntetűnek tűnik a kép, mely szerint az első negyedév értékesítései nem fogják elérni a negyedik negyedévi darabszámot. Az iPhone-tulajdonos arról ismerszik meg, hogy az új modellt a lehető legyorsabban beszerzi – az Apple-eszközök használói ugyanis extrémen hűségesek a márkához. Ehhez még hozzájött, hogy a 8-as és az X modell is karácsony előtt jelent meg, azaz, aki nem tudta beszerezni az első napokban, még mindig hajthatott arra, hogy új iPhone-t tegyen a fa alá.

Az elemzők mégsem a szezonális hatással – azaz az év végi bevásárlási őrület lecsengésével – magyarázzák a jövő év első negyedévére várható keresletcsökkenést. A leggyakoribb két érv – legalábbis az X esetében –, hogy túl magas az ár, amihez kevés a technikai újdonság. Ez a kevésbé elkötelzett iPhone-használókat elriaszthatja az új modell beszerzéséltől, mert ők – a legelkötelezettebb Apple-hívőkkel ellentétben – elvégeznek egy hozzávetőleges költség-hasznon elemzést.

De valóban nincs újdonság?

Az első vásárlási roham lecsengése után kétségtelenül fontos kérdéssé válik, hogy valóban van-e olyan újdonság az iPhone X-ben, ami a vevőket a marketingüzeneten túl is képes megfogni. Természetesen van, csak épp egyelőre nem sokat lehet vele kezdeni. Az új funkciók, mint például az arcfelismerés és a virtuális valóság ugyan jól hangzik, de a felhasználó mindkét esetben kompromisszumokra is kényszerül, a Face ID nem elég gyors, a VR meg egyelőre inkább jól hangzó és izgalmas játék, mint reális használati esetekkel megtámogatott lehetőség. És ezek némileg le is hűthetik a felhasználók érdeklődését, vélik az elemzők.

A beépített technológiák értéke ugyan modellről modellre nőtt, de ha összevetjük az egyes modellek alkatrészköltségét és kiskereskedelmi árát, lényegében kitűnik, hogy az X esetében minden eddigi modellnél nagyobbra nyílt az olló a kettő között: míg az alkatrészek összköltsége 42 százalékkal magasabb, mint az iPhone 8-é, az ár 66 százalékkal magasabb.

Bár az iPhone továbbra is presztízskészülék, a feltörekvő piacokon – például Kínában és Indiában – nagyon komoly konkurensekkel kell megküzdenie az Apple marketinggépezetének: a Huawei, az Oppo és a Xiaomi is egyre komolyabb képességű telefonokat tud szállítani – az Apple-nél lényegesebben olcsóbban.

Az elemzők azonban még csak nem is ettől, hanem egy tajvani lapértesüléstől kezdték sötétebben látni az Apple jövőjét – írja a Bloomberg. A tajvani lap ugyanis arról írt, hogy az Apple erőteljesen változtatott az első negyedéves értékesítési előrejelzésein. Az elemzők abból is arra következtetnek, hogy az Apple az iPhone X iránti kereslet csökkenésével számol, hogy az X modellt összeszerelő Foxconn leállította a munkaerő-toborzását. Ezeknek a híreknek két hatásuk már volt. Az Apple beszállítóinak és gyártó partnereinek a részvényei kissé megzuhantak a tőzsdén. De az Apple is megkapta a magáét: a Nomura Instinet elemzője, Jeffrey Kvaal nem vár további emelkedést az Apple-papíroktól, így már nem javasolja vételre – csökkent is a vállalat papírjainak az árfolyama.

Csak pontosítás végett: az Apple részvényeinek árfolyama ebben az évben 51 százalékkal emelkedett, a vállalat piaci értéke pedig közelít a 900 milliárd dollárhoz.

Konzumer tech

Újabb egymilliárd dolláros befektetés a legértékesebb MI-fejlesztőbe

A kínai SenseTime elképesztő tempóban fejlődik, és ilyen ütemben szívja fel a befektetői tőkét is.
 
A szállodaipar soha nem látott hatékonysággal képes kiszolgálni a pihenést és a kikapcsolódást. Ugyanakkor rengeteg munka és erőforrás van mögötte, hogy ön ezt cikket hotelszobája kényelméből olvashatja.

a melléklet támogatója a TP-Link

Reakció „A CIO-k elmondták, hogy alkalmazható az agilitás egy nagyvállalatnál” című cikkünkre, amely a CIO Hungary 2018 konferencia tudásmegosztást segítő programjának tapasztalatait foglalta össze.

A CIO-k elmondták, hogy alkalmazható az agilitás egy nagyvállalatnál

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.