Nem lesz iCar, de egy ipari kémkedési ügy kapcsán kiderült: jelenleg is ötezer alkalmazottja dolgozik a projekten.

Pár napja tartóztatott le az FBI egy volt Apple-alkalmazottat, akit azzal vádolnak, hogy titkos dokumentumokat lopott az Apple önvezető technológiájáról. A megvádolt alkalmazott, Xiaolang Zhang a Reuters szerint épp épp Kínába próbált menekülni, de a repülőtéren elfogták. Az ügy kapcsán az is kiderült, hogy a vállalat komoly erőforrásokat fordított erre a fejlesztésére, a mintegy 135 ezer alkalmazottjából ötezer dolgozik a projekten.

A belső maghoz tartozó alkalmazott lopott

Az Apple szerint Zhang áprilisban, amikor gyermeke születésekor apasági szabadságot kapott, és családjával Kínába utazott, a felesége számítógépére töltött át egy sor dokumentumot, köztük egy önvezető autókba szánt fontos áramkör 25 oldalas tervrajzát is, ami önmagában elegendő lett volna a letartóztatásához.

Amikor visszatért szabadságáról, Zhang felmondott az Apple-nél azzal, hogy visszatér Kínába, és az elektromos és önvezető autókon dolgozó kantoni székhelyű staruphoz, a Xiaopeng Motorshoz megy dolgozni. Az Apple belső vizsgálata során jött rá, hogy intenzív adatforgalmaz bonyolított Zhang, ami gyanússág vált. Ezért is fordultak a nyomozó hatóságokhoz.

A nyomozás során azonban egy sor érdekesség is kiderült az Apple önvezetős projektjéről. Például az, hogy a vállalat teljes dolgozó létszámának közel 4 százaléka dolgozik a technológiákon. A mintegy ötezer emberből 2700-an férhettek hozzá ahhoz a titkos adatbázishoz, amelyben a projekthez tartozó dokumentumokat tárolták. Ez arra utal, hogy bár az eredeti autós tervein módosított az Apple, a fejlesztésekre továbbra is komoly erőket összpontosított.

Bár a vállalat nem nagyon szokott beszélni kísérleti terviről, 2015 elején több nyilvánosan is elérhető információ utalt arra, hogy dolgozik a saját önvezetős járművén. 2016-ban már mintegy ezer ember dolgozott a fejlesztéseken.

Aztán a tervekből visszavettek: ahogy a Google, úgy az Apple is belátta, hogy nem feltétlenül érdemes beleártania magát az autók fizikai gyártásába. De a szoftveres háttérbe annál inkább. Erre utalhat az is, hogy a 2016-os ezer főhöz képest a mostani híradások ötször akkora csapatról beszélnek. Ráadásul a tesztelés is elindult, idén már egy 55 autóból álló flottával kísérletezik a vállalat.

Nem akárhova mentek volna a lopott doksik

A lopott dokumentumok tervezett célállomása, a 2014-ben alapított Xiaopeng Motors nem kispályás. A startup több mint 700 millió dollárnyi befektetéshez jutott. Áprilisban, nagyjából akkor, amikor Zhang ellophatta a dokumentumokat, bejelentették, hogy tárgyalásokat folytatnak befektetőkkel arról, hogy év végéig további 1,5-2 milliárd dollárt vonjanak be a további fejlesztésekre. A startup nem kispályás, olyan cégek állnak mögötte, mint az Alibaba vagy a Foxconn.
 

A Xiaopeng G3-as modellje: egy kis Tesla, egy kis Apple?

A Xiaopenget nem először éri a koppintás vádja. Első autójukat, amit az idei CES-en mutattak be, a legtöbb szakértő Tesla-klónként tekint. A formatervezésben, az autó belsejének kialakításában és a technológiában (például az akkumulátorok) is számos olyan elemet találtak, melyek erősen emlékeztettek a tesla modelljeinek kialakítására. Az egyik alapító, Heng Xia egyébként nem is tagadta, hogy alapvetően a Tesla ihlette a fejlesztéseiket. (Ez azonban nem tekinthető lopásnak, mivel a nyílt forráskód szellemében a Tesla már 2014 nyarán megnyitotta szabadalmait: "All Our Patent Are Belong To You" – hirdette meg Elon Musk az ennek szentel blogbejegyzésében.)

Eddig a cégre kevés figyelem irányult, mert alapvetően a kínai piacra koncentrálnak, és nem is tervezik, hogy a közeli jövőben az Egyesült Államokban vagy Európában értékesítenék autóikat. Erre még nem is nagyon szorulnak rá. Kína ugyanis jelenleg az elektromos autók globális piacának mintegy felét adja.

Mobilitás

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.