Ha azt mondjuk, hogy nem nevezhető tipikusnak Elon Musk múlt heti bejelentése, akkor még enyhén fogalmaztunk. A Tesla vezérigazgatója általános meglepetésre közzétette, hogy a jövőben szabadon elérhetővé teszi az elektromos autók gyártásával kapcsolatos összes Tesla szabadalmat, amennyiben az érdeklődő gyártók azokat a jól cél érdekében szeretnék felhasználni.
Ilyen még nem volt: szabad a szabadalom
Musk a cég hivatalos blogjában közzétett posztban azzal kezdi a mondandóját, hogy a vállalat Palo Alto-i központjának előcsarnokában eddig a bejegyzett szabadalmak díszítették a falat, most azonban egytől-egyik eltávolították őket, hogy ezzel is kinyilvánítsák a nyílt forráskód iránti elkötelezettségüket. A cél az elektromos hajtású járművek fejlődésének előre mozdítása, valamint a fenyegető szénválság elkerülése.
Musk magyarázata szerint a Tesla annak idején azért jött létre, hogy felgyorsítsák a fenntartható közlekedési technológiák fejlődését. Ha ezt azonban úgy teszik, hogy a konkurencia útját szellemi tulajdonhoz kapcsolódó szabadalmakkal aknázzák alá, akkor pontosan az eredeti cél ellenkezőjét fogják elérni. Éppen ezért a „Tesla a jövőben senki ellen sem fog szabadalmi pert indítani, amennyiben egy jó cél érdekében használja fel a vállalat technológiáját”, szól Musk felhatalmazása arra, hogy mostantól kezdve a Tesla megoldásai szabad prédának számítanak.
A Tesla előcsarnoka a falra akasztott szabadalmakkal (Fotó: Steve Jurvetson)
Hogy mi is megértsük ezt a drasztikus lépést, Musk az első cégének (Zip2: egy szoftverfejlesztő vállalkozás, amit a Compaq vásárolt meg 1999-ben 307 millió dollárért) történetét idézi fel, amit annak idején még körbebástyázott különböző szabadalmakkal, mert abban a hitben volt, hogy ez a fejlődés kulcsa. Mára azonban arra a felismerésre jutott, hogy ez már csak gátja az előre haladásnak, a szabadalmak körüli harc a nagyvállalatok közötti árok ásás eszközévé silányult, és elsősorban a jogi osztályoknak ad bevételt, nem pedig azoknak, akik ténylegesen feltalálnak új dolgokat.
Csak így van esély a gázolaj ellen
A Tesla elindulásakor (2003) Musk és társai még azt gondolták, hogy minden erejükkel védeniük kell az gyártással összefüggő szabadalmakat, mivel azt hitték, hogy a nagy autógyártók majd ellopják azokat és az erejükkel, befolyásukkal egyszerűen elsodorják az útból a Tesla autóit. „Soha nem tévedtünk ekkorát”, ismeri be Musk, majd hozzáteszi, hogy a realitás pont az ellenkezőjét mutatja: a cég elektromos autók gyártására létrehozott programját a nagy autóscégek elenyésző hányadban, kevesebb mint 1%-ban használják csak fel.
A felismerés lényege tehát, hogy Musk és társai erőfeszítései ellenére az elektromos autók száma rendkívül alacsony, viszont a hagyományos meghajtású gépkocsik piaca egyre nő. Az évente 100 millió darab, utakra kerülő autó, illetve a jelenlegi 2 milliárdos globális autóállomány Musk szerint egyenesen a szénválsághoz vezet, és a jelenlegi erőforrásokkal, szabadalmi berendezkedéssel a Tesla képtelen tartani a lépést ezzel a tempójú termeléssel.
A saját fejlesztésű űrhajóját nemrég bemutató Musk végül azzal zárja mondandóját, hogy nem a kis, elektromos autókkal kísérletező cégek a Tesla igazi riválisai, hanem azok a benzinnel és gázolajjal működő autók százezrei, amelyek naponta kikerülnek a gyárakból. Az emelkedett végszó arra mutat rá, hogy nem a birtokolt (és egyébként kellő védelmet nem nyújtó) szabadalmak tesznek valakit technológiai vezéregyéniségé, hanem az a képesség, amivel magához tudja csábítani és motiválni a világ legtehetségesebb mérnökeit.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak