A Tesla bárki számára hozzáférhetővé tette az elektromos meghajtású autóival összefüggő szabadalmait.

Ha azt mondjuk, hogy nem nevezhető tipikusnak Elon Musk múlt heti bejelentése, akkor még enyhén fogalmaztunk. A Tesla vezérigazgatója általános meglepetésre közzétette, hogy a jövőben szabadon elérhetővé teszi az elektromos autók gyártásával kapcsolatos összes Tesla szabadalmat, amennyiben az érdeklődő gyártók azokat a jól cél érdekében szeretnék felhasználni.

Ilyen még nem volt: szabad a szabadalom

Musk a cég hivatalos blogjában közzétett posztban azzal kezdi a mondandóját, hogy a vállalat Palo Alto-i központjának előcsarnokában eddig a bejegyzett szabadalmak díszítették a falat, most azonban egytől-egyik eltávolították őket, hogy ezzel is kinyilvánítsák a nyílt forráskód iránti elkötelezettségüket. A cél az elektromos hajtású járművek fejlődésének előre mozdítása, valamint a fenyegető szénválság elkerülése.

Musk magyarázata szerint a Tesla annak idején azért jött létre, hogy felgyorsítsák a fenntartható közlekedési technológiák fejlődését. Ha ezt azonban úgy teszik, hogy a konkurencia útját szellemi tulajdonhoz kapcsolódó szabadalmakkal aknázzák alá, akkor pontosan az eredeti cél ellenkezőjét fogják elérni. Éppen ezért a „Tesla a jövőben senki ellen sem fog szabadalmi pert indítani, amennyiben egy jó cél érdekében használja fel a vállalat technológiáját”, szól Musk felhatalmazása arra, hogy mostantól kezdve a Tesla megoldásai szabad prédának számítanak.

A Tesla előcsarnoka a falra akasztott szabadalmakkal (Fotó: Steve Jurvetson)

Hogy mi is megértsük ezt a drasztikus lépést, Musk az első cégének (Zip2: egy szoftverfejlesztő vállalkozás, amit a Compaq vásárolt meg 1999-ben 307 millió dollárért) történetét idézi fel, amit annak idején még körbebástyázott különböző szabadalmakkal, mert abban a hitben volt, hogy ez a fejlődés kulcsa. Mára azonban arra a felismerésre jutott, hogy ez már csak gátja az előre haladásnak, a szabadalmak körüli harc a nagyvállalatok közötti árok ásás eszközévé silányult, és elsősorban a jogi osztályoknak ad bevételt, nem pedig azoknak, akik ténylegesen feltalálnak új dolgokat.

Csak így van esély a gázolaj ellen

A Tesla elindulásakor (2003) Musk és társai még azt gondolták, hogy minden erejükkel védeniük kell az gyártással összefüggő szabadalmakat, mivel azt hitték, hogy a nagy autógyártók majd ellopják azokat és az erejükkel, befolyásukkal egyszerűen elsodorják az útból a Tesla autóit. „Soha nem tévedtünk ekkorát”, ismeri be Musk, majd hozzáteszi, hogy a realitás pont az ellenkezőjét mutatja: a cég elektromos autók gyártására létrehozott programját a nagy autóscégek elenyésző hányadban, kevesebb mint 1%-ban használják csak fel.

A felismerés lényege tehát, hogy Musk és társai erőfeszítései ellenére az elektromos autók száma rendkívül alacsony, viszont a hagyományos meghajtású gépkocsik piaca egyre nő. Az évente 100 millió darab, utakra kerülő autó, illetve a jelenlegi 2 milliárdos globális autóállomány Musk szerint egyenesen a szénválsághoz vezet, és a jelenlegi erőforrásokkal, szabadalmi berendezkedéssel a Tesla képtelen tartani a lépést ezzel a tempójú termeléssel.

A saját fejlesztésű űrhajóját nemrég bemutató Musk végül azzal zárja mondandóját, hogy nem a kis, elektromos autókkal kísérletező cégek a Tesla igazi riválisai, hanem azok a benzinnel és gázolajjal működő autók százezrei, amelyek naponta kikerülnek a gyárakból. Az emelkedett végszó arra mutat rá, hogy nem a birtokolt (és egyébként kellő védelmet nem nyújtó) szabadalmak tesznek valakit technológiai vezéregyéniségé, hanem az a képesség, amivel magához tudja csábítani és motiválni a világ legtehetségesebb mérnökeit.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.