A PwC Magyarország Merre tart az elektromos autók piaca? című tanulmánya szerint 2023-ra az elektromos járművek futásteljesítménye éves szinten eléri a hagyományos hajtásúak jelenlegi futásteljesítményét. A realista forgatókönyv szerint 52 000, többségében hibrid, kisebb részben tisztán hálózatról tölthető gépjármű lehet ekkor Magyarországon.
Kína lehet a meghatározó erő
Várható, hogy az elektromos gépjárművek a közeljövőben egyre nagyobb számban jelenhetnek meg az utakon. A robbanásszerű elterjedés legfőbb gátja azonban, hogy az akkumulátor- fejlesztésben továbbra sem történt olyan érdemi áttörés, amely az elektromos hálózatra csatlakoztatható gépjárművek technikai korlátait jelentősen csökkentette volna. „Az autógyártó cégek részben kivárnak, részben más alternatív hajtású technológiák fejlesztését is elkezdték. Előrejelzéseink alapján elmondható, hogy az elektromos hálózatra csatlakoztatható gépjárművek számában világszerte 2020 környékén lehet jelentősebb ugrás” – mondja Gyenes Péter, a PwC Magyarország energetikai és e-mobility tanácsadó csoportjának menedzsere.
Az elektromos közlekedésben jelenleg az Amerikai Egyesült Államok jár az élen, ahol jelentős támogatási rendszereket alakítottak ki mind az autógyártók, mind a járművásárlók számára. Hosszabb távon azonban várhatóan Kína veszi át a vezető szerepet az elektromobilitásban, mivel a kormány itt is igen jelentős forrásokat mozgat meg a fejlesztés és gyártás, illetve a vásárlás ösztönzésére.
Az Európai Unió elsősorban környezetszennyezés-csökkentési és innovációs célból ösztönzi az alternatív hajtású járművek elterjedését. A tagállamok egyedi ösztönzési rendszerei mellett központi programok révén jelentős összegek állnak rendelkezésre a témához kapcsolódó kutatásokra, mintaprojektekre, és az EU egy új irányelv elfogadásával is ösztönzi az alternatív üzemanyagok töltőinfrastruktúrájának kiépítését.
2023 lesz a fordulat éve?
A PwC szakértői az autógyártók termelési előrejelzéseit alapul véve két forgatókönyvet készítettek a hazai elektromos hálózatról tölthető gépjárművek számának előrejelzésére: a realista forgatókönyv szerint 2023-ra több mint 52 ezer lehet a számuk, ami a teljes gépjárműállomány 1,35%-át jelentené. Az optimista forgatókönyv szerint viszont a járművek 3,5%-a, azaz több mint 139 000 autó, kisteherautó, busz és motorkerékpár is tölthető lesz az elektromos hálózatról 2023-ban.
„A realista forgatókönyv szerint a hálózatról tölthető járművek 88%-a úgynevezett plug-in hibrid személyautó lesz, és 12%-ot tesznek ki a tisztán elektromos járművek. Az elektromos hálózatra csatlakoztatható gépjárművek által éves szinten megtett kilométerek száma 2023-ra eléri a hagyományos hajtásúak jelenlegi futott teljesítményét. Mindez a következő 10 év technikai fejlődésének, illetve a fokozatosan kiépülő töltőhálózatnak lesz köszönhető” – mondja Bársony Péter, a PwC Magyarország energetikai és e-mobility tanácsadó szakértője.
A növekvő elektromos járműszám csak igen kis mértékben növeli az országos energiaigényt, de „simítani” lehet vele az egyenetlen fogyasztást, így az erőműpark és a hálózat is jobban kihasználható. Megfelelő tarifákkal elérhető, hogy a töltés éjszaka, alacsony fogyasztású időszakokban történjen és csúcsidőszakban akár úgynevezett V2G (vehicle-to-grid) visszatáplálásra is sor kerüljön. Ezen megoldás segítségével az autó akkumulátorából áram tölthető vissza az elektromos hálózatba. A technológia várhatóan a 2020-as évekre már a kereskedelmi forgalomban is elterjedőben lesz.
Sok pozitív, kevés negatív hatás
Az elektromos gépjárművek károsanyag- kibocsátása a felhasználás helyén sokkal kedvezőbb (tisztán elektromos gépjárműveknél nulla), mint a belső égésű motorral szerelteké, használatukkal csökkenthető az üvegházhatású gázok kibocsátása, a szálló por koncentrációja, az egyéb légszennyezés, illetve a zajterhelés. „Talán az egyik legfontosabb pozitív környezeti hatás, hogy az elektromos gépjárművek megjelenésével csökken a CO2-kibocsátás, amely egyben azt is jelenti, hogy nagyobb mennyiségű CO2-kvótát tud értékesíteni az ország. A realista forgatókönyv esetén az elektromos gépjárművekkel a következő tíz évben legalább 170 ezer tonna CO2-kibocsátás csökkentés érhető el. Amennyiben ez a felszabaduló CO2-mennyiség értékesítésre kerül, akkor 2023-ig közel 7 millió euró bevétel származhat belőle” – teszi hozzá Bársony Péter.
A gazdasági hatások között figyelembe kell venni az államháztartás azon veszteségeit, amelyek a csökkenő üzemanyag-felhasználásból, ezáltal pedig a benzinre és gázolajra kivetett adókból és illetékekből befolyó összeg csökkenéséből származnak. Számos nehezebben számszerűsíthető, de jelentős előny is származhat ugyanakkor az elektromos közlekedés fejlesztéséből a környezeti – és így egészségügyi – pozitívumokon túl: új kutatási és fejlesztési források megszerzése, infrastruktúra-fejlesztési források szerzése, hazai gépjárműgyártói kapacitás és gépjárműgyártói beszállítói kör bővülése, kapcsolódó technológiák által előállított termékek körének bővülése, új munkahelyek teremtése, nemzetközi kapcsolatok erősítése és kiépítése.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak