Úgy tűnik, a márciusi, halálos kimenetelű ütközés miatt legfeljebb kicsit elvették a gázt, de a fékre nem nagyon léptek az önvezető járművekkel kísérletező vállalkozások. Ezt látszik alátámasztani az illetékes kaliforniai hatóság friss közlése, miszerint az Apple immár több mint félszáz, egészen pontosan 55 autóval koptatja az amerikai állam útjait.
Gyorsan nőnek
Az almás vállalattal kapcsolatban sokáig nem nagyon lehetett tudni, mit is akar kezdeni ezen az új területen. A korábban szupertitkosnak minősített Titan projekt még amolyan all-in kísérletnek tűnt, ám tavaly áprilisban jóval szerényebb keretek között indult meg a terepmunka, amelynek célja egy önvezető autókat kiszolgáló platform kifejlesztése.
Akkor még csupán három járművel tesztelték elképzeléseiket, de januárra ez a szám felszökött 27 darabra. Utóbbit sikerült a jelek szerint néhány hónap alatt megduplázni, és most már 55 Lexus RX450h hibrid városi terepjáróból (SUV) áll az Apple-flotta. Ezeket 83 kiképzett munkatárs fogja elkísérni és felügyelni a teszek alatt, ami kötelező elem, hiszen a cég a kaliforniai hatóságoktól csak állandó humán felügyelettel végzett körözésre kapott engedélyt.
Nem úgy a rivális Waymo. Az Alphabet leányvállalata a belső kísérletek után az előző hónapban már ezt az erősebb felhatalmazással bíró engedélyt is beszerezte Kaliforniában. Sőt a hírek szerint egy másik, meg nem nevezett vállalat szintén benyújtotta erre a kérelmet.
A forradalmat nem lehet megállítani
Kétségtelen, hogy nem tett jót az önvezető autók terjedésének a bevezetőben említett márciusi baleset. Akkor az Uber járműve ütött el egy a kerékpárját az éjszaka közepén az úttesten keresztben áttoló nőt, aki belehalt sérüléseibe. Azóta kiderült, hogy nem csak a felügyelő szakember figyelmetlensége, de egy szoftveres félrekonfigurálás miatt sem volt sok esély a tragédia elkerülésére.
Bármennyire is sajnálatos az eset, nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy amennyiben a kezdeti problémákat sikerül áthidalni, és tovább csiszolni a technológiát,, akkor az az emberi vezetőkkel összehasonlítva nagyságrendekkel vetheti vissza a közlekedési balesetek arányát.
Számos kérdés felmerül az autonóm közlekedési járművek megjelenése és elterjedése kapcsán, melyek megválaszolásra várnak. Például kit terhel a felelősség, ha egy ilyen jármű balesetet okoz, vagy éppen milyen etikai szabályrendszert kövessen az algoritmus, amikor két rossz lehetőség közül kell dönteni. Remélhetőleg azonban ahogy egyre jobbá válnak az algoritmusok, párhuzamosan úgy kristályosodik ki a jogi, szabályozói környezet is, ami összességében elengedhetetlen lesz ahhoz, hogy néhány éven belül nagy számban feltűnjenek az utakon az emberi beavatkozást nem igénylő közlekedési eszközök.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak