A néhány héttel ezelőtt bekövetkezett Uber-baleset ellenére a cégek aktívan dolgoznak a robotautók hatalomátvételén. Az egyik legnépszerűbb tesztvezetési helyszínen, Kaliforniában például most duplázta meg flottáját az Apple.

Úgy tűnik, a márciusi, halálos kimenetelű ütközés miatt legfeljebb kicsit elvették a gázt, de a fékre nem nagyon léptek az önvezető járművekkel kísérletező vállalkozások. Ezt látszik alátámasztani az illetékes kaliforniai hatóság friss közlése, miszerint az Apple immár több mint félszáz, egészen pontosan 55 autóval koptatja az amerikai állam útjait.

Gyorsan nőnek

Az almás vállalattal kapcsolatban sokáig nem nagyon lehetett tudni, mit is akar kezdeni ezen az új területen. A korábban szupertitkosnak minősített Titan projekt még amolyan all-in kísérletnek tűnt, ám tavaly áprilisban jóval szerényebb keretek között indult meg a terepmunka, amelynek célja egy önvezető autókat kiszolgáló platform kifejlesztése.

Akkor még csupán három járművel tesztelték elképzeléseiket, de januárra ez a szám felszökött 27 darabra. Utóbbit sikerült a jelek szerint néhány hónap alatt megduplázni, és most már 55 Lexus RX450h hibrid városi terepjáróból (SUV) áll az Apple-flotta. Ezeket 83 kiképzett munkatárs fogja elkísérni és felügyelni a teszek alatt, ami kötelező elem, hiszen a cég a kaliforniai hatóságoktól csak állandó humán felügyelettel végzett körözésre kapott engedélyt.

Nem úgy a rivális Waymo. Az Alphabet leányvállalata a belső kísérletek után az előző hónapban már ezt az erősebb felhatalmazással bíró engedélyt is beszerezte Kaliforniában. Sőt a hírek szerint egy másik, meg nem nevezett vállalat szintén benyújtotta erre a kérelmet.

A forradalmat nem lehet megállítani

Kétségtelen, hogy nem tett jót az önvezető autók terjedésének a bevezetőben említett márciusi baleset. Akkor az Uber járműve ütött el egy a kerékpárját az éjszaka közepén az úttesten keresztben áttoló nőt, aki belehalt sérüléseibe. Azóta kiderült, hogy nem csak a felügyelő szakember figyelmetlensége, de egy szoftveres félrekonfigurálás miatt sem volt sok esély a tragédia elkerülésére.

Bármennyire is sajnálatos az eset, nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy amennyiben a kezdeti problémákat sikerül áthidalni, és tovább csiszolni a technológiát,, akkor az az emberi vezetőkkel összehasonlítva nagyságrendekkel vetheti vissza a közlekedési balesetek arányát.

Számos kérdés felmerül az autonóm közlekedési járművek megjelenése és elterjedése kapcsán, melyek megválaszolásra várnak. Például kit terhel a felelősség, ha egy ilyen jármű balesetet okoz, vagy éppen milyen etikai szabályrendszert kövessen az algoritmus, amikor két rossz lehetőség közül kell dönteni. Remélhetőleg azonban ahogy egyre jobbá válnak az algoritmusok, párhuzamosan úgy kristályosodik ki a jogi, szabályozói környezet is, ami összességében elengedhetetlen lesz ahhoz, hogy néhány éven belül nagy számban feltűnjenek az utakon az emberi beavatkozást nem igénylő közlekedési eszközök. 

Cloud & big data

CAPTCHA? Gotcha!

A gépi kutakodás ellen beépített, népszerű biztonsági lépcső már egy ideje nem tekinthető betonvédelemnek, de egy új kutatási projekt a korábbiaknál is hatékonyabban tudja kijátszani a szöveges CAPTCHA-t.
 
A nyilvános felhőmegoldással szembeni aggályok az elmúlt néhány évben folyamatosan fókuszban voltak, de az on-premise megoldások sem tökéletesek. Mit válasszunk?

a melléklet támogatója a Cisco Systems

Hirdetés

Így mond all-int a Cisco, ha infrastruktúrát készít

A hiperkonvergens infrastruktúrák úgy biztosítják a felhő gyorsaságát és rugalmasságát, hogy a bizalmas adatokat nem kell külső szolgáltatóra bízni. A Cisco Hyperflex all-in-one megoldásába pedig már multi-cloud platformok is integrálhatók.

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.