Az Uber autonóm taxija ütött el egy gyalogost, a vállalat azonnal leállította a szolgáltatást.

Az Egyesült Államokban és Kanadában is felfüggesztette önvezető autóinak közúti forgalomban való használatát az Uber, miután halálos baleset ért egy nőt az arizonai Tempében. A vétkes jármű egy Volvo XC90-es volt, egyike azoknak, melyeket a gyári kialakításukat követően az amerikai vállalat igényei szerint hardveresen és szoftveresen módosítva autonóm közlekedési eszközként használtak.

Lepihennek a Volvók

Helyi idő szerint szombat késő este történt a szerencsétlen baleset. Ez az első olyan, halálos kimenetelű, közúton lezajlott közlekedési incidens, melynek okozója egy önvezető jármű, elszenvedője pedig egy gyalogos volt. Az este 10 óra körül bekövetkezett esemény alatt ugyan az Uber egyik alkalmazottja ott ült a volán mögött, a jármű azonban teljes mértékben automatikus üzemmódban haladt előre. Utast nem szállított.

A tempei rendőrség elmondása szerint az áldozat zebrán kívül akart átkelni az úton, amikor a halálos kimenetelű baleset érte. Az autó alá beszorult nőt ugyan a mentők gyorsan egy közeli kórházba szállították, ott a korábban elszenvedett sérüléseit viszont már nem tudták érdemben kezelni, így életét vesztette.

Az Uber a történtek után teljes együttműködést nyújt a helyi rendőrségnek. Emellett azt is bejelentette, hogy felfüggeszti önvezető járműveivel folytatott közúti tesztjeit az összes olyan városban, ahol már aktívan járják az utakat a Volvók. Phoenix, Pittsburgh, San Francisco és Toronto utcáiról tűnnek el így – ideiglenesen – az Uber járművei.

A Tesla sem makulátlan

Az önvezető autókat, mint a közlekedési balesetek számának drasztikus csökkentőjét propagálják az érdekeltek. Azzal, hogy a mesterséges intelligenciára, képfelismerő algoritmusokra bízzuk a vezetés feladatát, mentesítjük a közlekedést az emberi hibától. Legalábbis a közvetlen emberi hibától, hiszen egyelőre nem tudni, hogy az Uber szoftvere miért nem tudta elkerülni a balesetet ebben az esetben.

Óriási tehát a média felelőssége, hogy ne nagyítsa fel a szükségesnél jobban az olyan baleseteket, mint a mostani. Egy ember halála nagy veszteség, ugyanakkor nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az emberi vezetőkkel összehasonlítva mennyivel biztonságosabb a gépi irányítás alkalmazása. Ezekről pontos adatokkal még nem rendelkezünk, jelenleg még nem tudni, hogy hány levezetett kilométerre jut egy incidens. Az Uber előbb-utóbb valószínűleg közzé fogja tenni tesztjeinek adatait, hogy helyreállítsa a bizalmat járműveivel és az autonóm közlekedési eszközökkel szemben. Hasonló adatok a piac más szereplőinél már ismertek.

Mindazonáltal nem ez az első eset, amikor önvezető autók balesetet okoztak vagy szenvedtek el. A Google például 2016 márciusában számolt be arról, hogy az általa üzemeltetett járművek egyike ütközött az utakon. Az Uber pedig alig egy hete közölte, hogy Pittsburghben karambolozott egyik autója a közúti forgalomban. Szerencsére akkor személyi sérülés nem történt, ugyanakkor mindkét járműben komoly sérülés keletkezett.

A legnagyobb visszhangot azonban kétségtelenül a Tesla kapta. Amint arról beszámoltunk, 2016 májusában a Tesla Model S egyik tulajdonosa aktiválta autója önvezető funkcióját. Az úton azonban keresztbe áthaladt egy kamion, amit sem a robotpilóta, sem a sofőr nem érzékelt. Az autó így fékezés nélkül a kamion alá rohant, végezve sofőrjével. Abban, hogy a robotpilóta nem fékezett, a Tesla szerint szerepet játszhattak a fényviszonyok, valamint az is, hogy a kamion oldala fehér volt.

Nincs fejlődés áldozatok nélkül

Ki a felelős, ha egy vezető nélküli autó balesetet okoz? A vezető, aki nem is vezeti az autót? Az autógyártó, aki a vasat összerakta? Az elektronikai és szoftveres rész fejlesztője? Ki számít az autó gyártójának? Egyáltalán milyen szabályokat kell követni ahhoz, hogy az önjáró autók a lehető legkevesebb hibával kerüljenek a tulajdonosához?

Számos kérdés felmerül az autonóm közlekedési járművek megjelenése és elterjedése kapcsán, melyek megválaszolása során minden bizonnyal nem a múlt szombati szomorú baleset volt az utolsó, emberéletet követelő esemény. Remélhetőleg azonban egyre jobbá válnak az algoritmusok, és, ha tippelnünk kellene, azt mondanánk, hogy összességében bőven az önvezető autók javára fog billenni a mérleg nyelve.

Cloud & big data

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.