A DuckDuckGo ott kezdődik, ahol a Google végződik. Vagy fordítva. A lényeg, hogy az alternatív kereső nem követi és nem profilozza a felhasználókat, ezt pedig egyre többen értékelik.

A majdnem pontosan 10 éve futó DuckDuckGo internetes kereső úgy működik, ahogy azt egy naiv felhasználó elvárná minden hasonló szolgáltatástól: semmilyen módon nem kategorizálja vagy profilozza a kereséseket indító júzereket, ennek megfelelően pedig személyre szabott találatokkal sem szolgál, hiszen ugyanarra a kifejezésre valamennyi felhasználójának ugyanazokat a találatokat jeleníti meg. Mindez nyilvánvalóan szembe megy a népszerű webes keresők üzleti modelljével, ami a felhasználók követésére és ennek alapján a célzott hirdetések szórására épül.

Tetszik vagy sem, de a DuckDuckGo gyakorlata ma már a személyes adatok aktív védelmének minősül, ami ha lassan is, de egyre több netezőt terel az alternatív kereső felé – különösen, hogy a DDG új mobil alkalmazásaiban és bővitményeiben a felhasználók követését blokkoló eszköz is helyet kapott. Ahogy az elmúlt időben egyre több figyelem irányul a nagy szolgáltatók véleményes gyakorlataira, úgy növekszik a DuckDuckGo bázisa: a napi 10 millió keresést hét év alatt érték el, a 20 millióhoz már csak kettőre volt szükségük, most pedig alig egy év alatt összejött a 30 millió is.

Egyelőre nincsenek egy súlycsoportban

A 30 milliós szint természetesen csak önmagában tűnik jelentős eredménynek, a teljes keresőpiacot nézve szó szerint csak egy csepp a tengerben: a legnagyobb piaci szereplő, a Google Search például már 3,5 milliárd keresést szolgál ki naponta. Hasonlóképpen aránylik egymáshoz a Google és a DDG profitja is: az alternatív kereső 2014 óta folyamatosan nyereséget termel, ami fontos dolog, de 25 millió dollárra becsült éves forgalmát nehezen lehet összemérni a Google előző pénzügyi évében felmutatott 95 milliárd dolláros hirdetési árbevételével.

A DuckDuckGo modellje egyébként meglehetősen egyszerű: a keresőben a begépelt kifejezések alapján jelenít meg hirdetéseket, ezen felül különböző partnerprogramokon (Amazon, eBay) keresztül némi részesedést kap az olyan üzletek után, amelyeket a kereskedők a DDG keresőjéből hozzájuk irányított felhasználókkal kötnek. A további növekedés kulcsa minden bizonnyal egy előfizetéses megoldás lenne: akinek sokat számít a magánélet és a személyes adatok védelme, az dobjon be havi rendszerességgel némi aprót, és használjon egy garantáltan hirdetés- és követésmentes keresőt.

Ez a cikk független szerkesztőségi tartalom, mely a T-Systems Magyarország támogatásával készült. Részletek »


Ahogy azt egyre többen felvetik, a jelenleg uralkodó digitális üzleti modellekről lassan kiderül, hogy a látszat ellenére ingyenes dolgok továbbra sem léteznek. Az elmúlt évtizedekben a felhasználói adatok begyűjtésére és eladásra épülő rendszerek annyira sikeresek voltak, hogy a korábbi üzleti elképzelések mindegyike marginalizálódott. Ugyanakkor ma már jól látszik, hogy nem léteznek olyan önszabályozó mechanizmusok, amely kiküszöbölnhetnék az internetes piac egyre nyilvánvalóbb torzulásait.

Nem minden vállalkozásnak szívás a GDPR

Ahogy a Netflix vagy az Amazon rávette a felhasználókat, hogy ismét hajlandóak legyenek fizetni a műsorokért és a filmekért, úgy a közösségi médiában vagy a keresőpiacon is létre lehet hozni ezekhez hasonló fizetős szolgáltatásokat, amelyek sokkal jobb minőségű információt, személyiségi jogi vagy biztonsági garanciákat és általában választási lehetőségeket kínálnak a felhasználóknak. Ez természetesen nem fog működni, ha valaki ugyanazt a terméket próbálja eladni, csak éppen előfizetéses konstrukcióban – más szóval, fokozatosan búcsút kell mondani az ügyfélellenes módszereknek.

Visszatérve a DuckDuckGo keresőre, a cég nemrég zárt le egy 10 millió dolláros befektetési kört, az új forrásokat pedig egyebek mellett az adatvédelmi szempontokat figyelembe vevő üzleti modellek fejlesztésére kívánja fordítani. Azt is érdemes megjegyezni, hogy az általános európai adatvédelmi rendelet (GDPR) valószínűleg a DuckDuckGo malmára hajtja a vizet, csakúgy, mint az Egyesült Állmokban formálódó új szabályozások, amelyek helyi szintű szigorításokat hoznak a személyes adatok céges kezelésében.

Biztonság

Tervezni kezdik az óriási, űrhajósok generációit szállító hajókat

A legközelebbi exobolygók is csak több száz vagy ezer év alatt lesznek megközelíthetők, ami különféle kérdések egész sorát veti majd fel az utazás fizikai megvalósításán túl is.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.