Naponta egymilliárd dollár értékű tranzakció zajlik mobil eszközökön. Ezt a forgalmat több mint 90 ország 690 millió regisztrált felhasználója generálja.
Hirdetés
 

Tavaly globálisan 2,4 milliárd dollárt kerestek közvetlenül a mobilfizetési megoldásokból a pénzintézetek és egyéb érintett vállalkozások – állítja a GSMA mobilipari szövetség friss jelentése, amely szerint a technológia az érett szakaszába ért.

A fejlődő országokban nő a leggyorsabban

A tanulmány szerint számos trend segíti ennek a piacnak a fejlődését. Ilyen a banki alkalmazások gyors terjedésére az érintés nélküli fizetésre alkalmas mobileszközökön – amit az okostelefonok egyre nagyobb arányú elfogadottsága is segít –, a fintech cégek előretörése vagy a gazdaság újabb és újabb szektorainak a digitalizációjára.

A kedvező folyamatok azonban nem csak a piacnak köszönhetők. Sok olyan kormányzati erőfeszítés is látható – különösen a világ legelmaradottabb térségeiben –, melynek célja az adott térség, ország ilyen irányú fejlesztése. Ennek is következménye például, hogy Fekete-Afrikában például nagyon gyorsan terjedt a mobilfizetés, és továbbra sem mutatkoznak a lassulás jelei. Ennek ellenére tavaly már nem Afrika, hanem Dél-Ázsia volt a mobilfizetés leggyorsabban bővülő piaca: egy év alatt 47 százalékkal nőtt a regisztrált felhasználók száma, így jelenleg ott található a felhasználók harmada.

Világméretekben is számottevő volt tavaly a szolgáltatásra újonnan regisztráltak száma, egy év alatt több mint 136 millióval nőtt, ez 2016-hoz képest 25 százalékos gyarapodást jelent.

Az aktív mobilfizetők számának az emelkedése, az egyre többféle pénzügyi tranzakció megjelenése a mobil eszközökön, főként a fejlődő gazdaságok számára fontos hajtóerő, növeli az átláthatóságot, gyarapítja a GDP-t. A mobilfizetést használó több mint 90 állam háromnegyede az alacsony, alacsony-közepes jövedelmű országokból tevődik össze, többségük digitalizálódó gazdaságában gyakran ez képviseli a vezető fizetési platformot.

Az is kedvező fejlemény, hogy az egyre többféle mobilfizetési lehetőség közül választhatnak a felhasználók. Ebben főleg azok a térségek járnak az élen, ahol kiterjedt a disztribúciós hálózat, megfelelő a piaci szabályozás és a számlaalapú üzleti modellt követik, itt akár az 50 százalékot is meghaladja az aktív használók aránya, a világátlag 36 százalék. Jelenleg mintegy 276 különböző mobilfizetési termék érhető el a technológiát használó országokban, ezek 20 százaléka már megtakarítási vagy befektetési jellegű.

Egyre több a színtiszta digitális tranzakció

Egyre több pénz érkezik és távozik a mobilfizetési rendszerekből kizárólag digitális formában, ilyenek például a csoportos készpénzkifizetések, a számlafizetési és a közvetlen bank-mobiltárca jellegű tranzakciók. Tavaly már a rendszerbe érkező pénzek 25 százaléka volt digitális szemben a 2012-ben mért 12 százalékkal.

A mobilfizetési szolgáltatók arra törekszenek, hogy csökkentsék az ügynöki hálózatuk menedzselésének a költségét, amely jelenleg a teljes bevételnek akár a felét is elviheti. Az ügynökökre még egy ideig biztosan szükségük lesz a mobilfizetési szolgáltatóknak. A utóbbi években azonban már nemcsak az aktív ügynökök száma gyarapodott látványosan, hanem a közreműködésükkel „megtermelt mobil pénz” összértéke is.

Egy olyan üzletágban, amely jelentős mértékben a bizalmon alapszik, fontos a márkaépítés, illetve a helyi igények minél jobb megértése, hogy minél több embert lehessen bevonni azok közül, akik ma még idegenkednek a használatától. A további sikeres fejlődésben nagy szerepet játszik a megfelelő szabályozási környezet kialakítása és fenntartása. A szabályozók manapság leginkább az adatvédelem és az üzleti modellek területén szembesülnek a legtöbb kihívással.

Itthon is milliárdos biznisz a mobilfizetés

Néhány éve még kudarcosnak tűntek a mobiltárcával kapcsolatos magyarországi próbálkozások, ennek ellenére ma már öt mobilfizetési szolgáltató is van a hazai piacon. Az m-commerce népszerűsége itthon is az okostelefon-penetráción alapszik, az eNET kutatása szerint a hazai lakosság 82 százalékának van okostelefonja, a készülékek több mint a feléhez mobilnet-előfizetés is van. Fizetésre pedig már az okostelefonnal rendelkezők 45 százaléka használta legalább egyszer a készülékét.

Az úttörők egyike a 2013-ban alapított OTP Mobil Kft., amelynek a Simple alkalmazását, mint arról nemrégiben Benyó Péter ügyvezető beszámolt, már több mint félmillióan töltötték le. A társaság az OTP Csoport egyik legfiatalabb leányvállalata, amely készpénzkímélő, mobilalapú vásárlásokra fejleszt megoldásokat.

A Simple alkalmazással fizethetünk parkolási díjat, taxiszámlát, vehetünk autópálya-matricát, rendelhetünk vele akár mozijegyet is, vagy online áruházból könyveket. A rendszerbe rögzíthetők a kereskedők különféle hűségkártyái is.

A Simple-lel tavaly összesen több mint 2,3 milliárd forint értékben indítottak vásárlásokat. Ez több mint háromszoros bővülést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A tranzakciók száma is hasonló arányban nőtt: míg 2016-ban 416 ezer tranzakció valósult meg az alkalmazáson keresztül, addig tavaly már 1,32 millió. Főként parkolásra és autópálya-matrica vásárlására használták az alkalmazást.

A bank a múlt nyáron indította el érintéses mobilfizetési megoldását, a szolgáltatás a tavaly júniusi indulása óta több mint 3 milliárd forint bevételt generált a banknak, ami mögött több mint 750 ezer tranzakció húzódik meg. Szeptembertől megjelent benne a prepaides kártyalehetőség, amit a nem OTP-s ügyfelek is használhatnak.

Mobilitás

Felvásárlással erősítheti eszközgyártói ambícióit az OpenAI

A pletykák szerint küszöbön áll Jony Ive és Sam Altman közös startupjának megvásárlása, amivel sokkal könnyebbé válhat a ChatGPT fejlesztőjének régóta emlegetett hardveres bővülése.
 
A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.