Tavaly globálisan 2,4 milliárd dollárt kerestek közvetlenül a mobilfizetési megoldásokból a pénzintézetek és egyéb érintett vállalkozások – állítja a GSMA mobilipari szövetség friss jelentése, amely szerint a technológia az érett szakaszába ért.
A fejlődő országokban nő a leggyorsabban
A tanulmány szerint számos trend segíti ennek a piacnak a fejlődését. Ilyen a banki alkalmazások gyors terjedésére az érintés nélküli fizetésre alkalmas mobileszközökön – amit az okostelefonok egyre nagyobb arányú elfogadottsága is segít –, a fintech cégek előretörése vagy a gazdaság újabb és újabb szektorainak a digitalizációjára.
A kedvező folyamatok azonban nem csak a piacnak köszönhetők. Sok olyan kormányzati erőfeszítés is látható – különösen a világ legelmaradottabb térségeiben –, melynek célja az adott térség, ország ilyen irányú fejlesztése. Ennek is következménye például, hogy Fekete-Afrikában például nagyon gyorsan terjedt a mobilfizetés, és továbbra sem mutatkoznak a lassulás jelei. Ennek ellenére tavaly már nem Afrika, hanem Dél-Ázsia volt a mobilfizetés leggyorsabban bővülő piaca: egy év alatt 47 százalékkal nőtt a regisztrált felhasználók száma, így jelenleg ott található a felhasználók harmada.
Világméretekben is számottevő volt tavaly a szolgáltatásra újonnan regisztráltak száma, egy év alatt több mint 136 millióval nőtt, ez 2016-hoz képest 25 százalékos gyarapodást jelent.
Az aktív mobilfizetők számának az emelkedése, az egyre többféle pénzügyi tranzakció megjelenése a mobil eszközökön, főként a fejlődő gazdaságok számára fontos hajtóerő, növeli az átláthatóságot, gyarapítja a GDP-t. A mobilfizetést használó több mint 90 állam háromnegyede az alacsony, alacsony-közepes jövedelmű országokból tevődik össze, többségük digitalizálódó gazdaságában gyakran ez képviseli a vezető fizetési platformot.
Az is kedvező fejlemény, hogy az egyre többféle mobilfizetési lehetőség közül választhatnak a felhasználók. Ebben főleg azok a térségek járnak az élen, ahol kiterjedt a disztribúciós hálózat, megfelelő a piaci szabályozás és a számlaalapú üzleti modellt követik, itt akár az 50 százalékot is meghaladja az aktív használók aránya, a világátlag 36 százalék. Jelenleg mintegy 276 különböző mobilfizetési termék érhető el a technológiát használó országokban, ezek 20 százaléka már megtakarítási vagy befektetési jellegű.
Egyre több a színtiszta digitális tranzakció
Egyre több pénz érkezik és távozik a mobilfizetési rendszerekből kizárólag digitális formában, ilyenek például a csoportos készpénzkifizetések, a számlafizetési és a közvetlen bank-mobiltárca jellegű tranzakciók. Tavaly már a rendszerbe érkező pénzek 25 százaléka volt digitális szemben a 2012-ben mért 12 százalékkal.
A mobilfizetési szolgáltatók arra törekszenek, hogy csökkentsék az ügynöki hálózatuk menedzselésének a költségét, amely jelenleg a teljes bevételnek akár a felét is elviheti. Az ügynökökre még egy ideig biztosan szükségük lesz a mobilfizetési szolgáltatóknak. A utóbbi években azonban már nemcsak az aktív ügynökök száma gyarapodott látványosan, hanem a közreműködésükkel „megtermelt mobil pénz” összértéke is.
Egy olyan üzletágban, amely jelentős mértékben a bizalmon alapszik, fontos a márkaépítés, illetve a helyi igények minél jobb megértése, hogy minél több embert lehessen bevonni azok közül, akik ma még idegenkednek a használatától. A további sikeres fejlődésben nagy szerepet játszik a megfelelő szabályozási környezet kialakítása és fenntartása. A szabályozók manapság leginkább az adatvédelem és az üzleti modellek területén szembesülnek a legtöbb kihívással.
Itthon is milliárdos biznisz a mobilfizetés
Néhány éve még kudarcosnak tűntek a mobiltárcával kapcsolatos magyarországi próbálkozások, ennek ellenére ma már öt mobilfizetési szolgáltató is van a hazai piacon. Az m-commerce népszerűsége itthon is az okostelefon-penetráción alapszik, az eNET kutatása szerint a hazai lakosság 82 százalékának van okostelefonja, a készülékek több mint a feléhez mobilnet-előfizetés is van. Fizetésre pedig már az okostelefonnal rendelkezők 45 százaléka használta legalább egyszer a készülékét.
Az úttörők egyike a 2013-ban alapított OTP Mobil Kft., amelynek a Simple alkalmazását, mint arról nemrégiben Benyó Péter ügyvezető beszámolt, már több mint félmillióan töltötték le. A társaság az OTP Csoport egyik legfiatalabb leányvállalata, amely készpénzkímélő, mobilalapú vásárlásokra fejleszt megoldásokat.
A Simple alkalmazással fizethetünk parkolási díjat, taxiszámlát, vehetünk autópálya-matricát, rendelhetünk vele akár mozijegyet is, vagy online áruházból könyveket. A rendszerbe rögzíthetők a kereskedők különféle hűségkártyái is.
A Simple-lel tavaly összesen több mint 2,3 milliárd forint értékben indítottak vásárlásokat. Ez több mint háromszoros bővülést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A tranzakciók száma is hasonló arányban nőtt: míg 2016-ban 416 ezer tranzakció valósult meg az alkalmazáson keresztül, addig tavaly már 1,32 millió. Főként parkolásra és autópálya-matrica vásárlására használták az alkalmazást.
A bank a múlt nyáron indította el érintéses mobilfizetési megoldását, a szolgáltatás a tavaly júniusi indulása óta több mint 3 milliárd forint bevételt generált a banknak, ami mögött több mint 750 ezer tranzakció húzódik meg. Szeptembertől megjelent benne a prepaides kártyalehetőség, amit a nem OTP-s ügyfelek is használhatnak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak