A chat programok nagy túlélője hosszú idő után első alkalommal tudott növekedni.
Hirdetés
 

Hatalmas a sürgés-forgás az azonnali üzenetküldő szolgáltatások körül, röpködnek a dollármilliárdok, a száz milliós befektetések. A tech szektorban mozgó nagyvállalatok igyekeznek beszerezni a saját IM alkalmazásukat, mivel annyira gyorsan pörög a piac és a felhasználói szám ezen a területen, hogy nincs idő saját megoldás létrehozására, illetve annak termőre fordítására.

Nagy comeback lehet a vége

Ebben a környezetben tűnt fel az üzenő appok nagy öregje, a desktop kilensként működő ICQ, amire olvasóink nagy része valószínűleg kellő nosztalgiával gondol vissza. Az eredeti (Live, MSN) Messenger mellett ez az platform volt a legnépszerűbb annak idején, sőt, 1996-os megjelenésekor az egyetlen ebben a témában. A mobilok, majd az okostelefonok rohamos terjedésével, illetve a konkurens appok megjelenésével azonban az ICQ jelentősége is csökkent,

Mielőtt azonban ez megtörtént volna, 1998-ban az AOL megvásárolta az izraeli alapítású vállalkozást az akkor rekordnak számító, közel 400 millió dolláros összegért. Amikor az előbb említett hanyatlás kiteljesedett, egy orosz üzletember, Alisher Usmanov tűnt fel a színen, aki a Mail.ru Group képviseletében 2010-ben 188 millió dollárért szerezte meg az oroszok körében akkor még népszerű ICQ-t.

Szinte az összes platformon ott vannak

Az azóta eltelt időszakban az azonnali üzenetküldés piaca felrobbant: a Vibert egy japán cég vásárolta meg 900 millió dollárért, a WhatsApp pedig a Facebook érdekkörébe került egy elképesztő, 19 milliárd dolláros összegért cserébe. Mindeközben az ICQ folyamatosan veszítette el felhasználóit; 2010-ben például 42-ről 11 millióra csökkent a számuk. Mivel a chat szinte teljes egészében áttevődött a mobilok képernyőjére, az ICQ-nál is igyekeztek lekövetni az igényeket, így az alkalmazás mára Androidon, iOS-en és Windows Phone-on is elérhető, és az össz felhasználói tábornak több mint a fele a mobilos verziókat használja.

A brazilok kaptak rá újra

Az ICQ lényegében ugyanazt tudja, mint a több hasonló app (szöveg, képek küldése, hang/videóhívások, stb.), és úgy tűnik, hogy a fáradozás meghozta első gyümölcseit. A Mail.ru képviselői úgy nyilatkoztak a Bloomberg újságíróinak, hogy a cég négy évvel ezelőtti felvásárlása óta most sikerült először növelni a felhasználói számot. Ennél több konkrétumot nem árultak el a folyamatokról, azt viszont lehet tudni, hogy Brazíliában (Uruguayban, Argentínában, Oroszországban) kiemelkedően sikeres az app, mivel egy hónap egy millióan töltötték le.

Az ICQ vezetősége még nem szívesen beszél a termék kommercializálásáról, egyelőre a felhasználói bázist szeretnék a lehető legszélesebbre húzni. Az első számú konkurenciát a WhatsAppban látják, akiket elsősorban Oroszországban, Európában és a Latin-Amerikai országokban szeretnének megszorongatni.

Ezzel párhuzamosan a Wall Street Journal arról adott hírt, hogy a világ legnagyobb online kereskedője, az Alibaba kivetette hálóját a Snapchatre. A chat appok másik nagy vadja a hírek szerint akár 10 milliárd dollárt is megérhet a kínaiaknak, akik próbálkoztak saját csevegő alkalmazással (Laiwang), de gyorsan kiderült, hogy ezzel a módszerrel képtelenség rövid idő alatt eredményeket elérni. A Snapchatet a Facebook is megkörnyékezte annak idején, a startup azonban elutasította a 3 milliárd dollárosra tippelt vételi ajánlatot.

Konzumer tech

Itt egy új eszköz a big tech platformoktól független közösségek építésére

Az ActivizyPub protokollra épülő Bonfire Social keretrendszer az eddigi megoldásoknál modulárisabb és testre szabhatóbb kialakításával támogatná az építkezést a közösségi weben.
 
A láthatatlan kitettségek feltérképezése nem a jövő biztonsági kérdése, hanem az első lépés, amit ma kell megtenni.

a melléklet támogatója a One Solutions

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.