Ha valaki a cím alapján az Amazonra vagy az eBay-re gondolt, az tévedett: a kínai Alibaba egy ligával feljebb játszik.

Múlt héten az Alibaba benyújtotta a kezdeti nyilvános kibocsátáshoz (IPO) szükséges, működését, pénzügyi helyzetét és jövőbeli kilátásait tartalmazó részletes anyagát az USA tőzsdefelügyeletének. A beadványban nyugati szemmel hajmeresztő nagyságrendű számokkal dobálóznak, ugyanakkor a kínai óriás nem véletlenül igyekszik ennyire nyitni, hazai pályán kezdik erősen ráncigálni a bajszát.

Elképesztő eredmények

Bár az Alibaba kevésbé cseng ismerősen a világ nyugati felén, az alig 15 éves vállalkozás mára a világ legnagyobb online kereskedelmi tényezőjévé vált. Csak hogy érzékeljük a nagyságrendet: a tavalyi 5,6 milliárdos forgalom mellett 1,4 milliárdnyi adózott eredményt produkált a cég. Ehhez 231 millió vásárló társult, akik összesen közel 250 milliárd dollárnyi árut rendeltek az Alibaba különböző oldalain. Mindeközben az eBay és az Amazon összesen nem tudott 200 milliárd dollár értékben forgalmazni. És ha ez még nem lenne elég, az Alibaba profitrátája 40 százalékos, míg az amerikai vetélytársak valahol 15 százalék körül teljesítenek.

A cég körül óriási az érdeklődés, hiszen egy ideje már folyik az amerikai tőzsdére lépés előkészítése. Bár a tervekben "csupán" 1 milliárdos üzletként szerepel a parkettre lépés, szakértők szerint a vállalat debütálása minimum 15 milliárd dollárnyi aktivitást vált majd ki a befektetőkből. Többen az sem tartják kizártnak, hogy a valódi eredmény közelebb lesz a 20 milliárdhoz, amivel az Alibaba nevéhez fűződne a legnagyobb nyilvános kibocsátás rekordja az Egyesült Államokban.

A kínaiak igyekeznek maguk is felszítani az érdeklődést azzal, hogy több üzleti akcióba kezdtek az USA-ban. Ezek egyike a nemrégiben megnyitott online áruház. A Main 11-gyel a cél az, hogy különleges, akár máshol egyáltalán nem elérhető termékeket kínáljanak - és nem mellesleg az amerikai kisvállalkozókkal folytatott szoros partnerség hangoztatásával némi PR-hozadékra tegyenek szert. Említhető még több üzleti tranzakció is, amelyekben részesedéshez jutott az Alibaba több amerikai cégben, így például egy online kiskereskedelmi oldalon, egy közösségi utazásszervező vállalkozásban és egy luxus- és antik cikkek online adásvételével foglalkozó cégben.

Hazai gyengeségek

Bár a rendkívül nagy és óriási fejlődés előtt álló kínai piacon nagyon erős pozíciókat épített ki a cég, nem biztos, hogy ez a jövőben is így marad. A tavalyi utolsó negyedév számai első ránézésre teljesen rendben vannak, sőt. A forgalom éves összevetésben több mint 60 százalékkal nőtt, a nettó profit pedig majdnem megduplázódott. Ennek ellenére intő jel lehet, hogy az Alibaba hazai részesedése 2013-ban már enyhe csökkenést mutat.

A kínai piacon nagyon fontos játéktér lehet az okostelefonnal rendelkezők egyre nagyobb fogyasztói rétege. 2013 utolsó negyedévében már közel minden ötödik vásárló mobil készülékről érkezett az Amazonhoz, ami majdnem háromszorosa az egy évvel korábbi eredménynek. Ugyanakkor ezt a közönséget a riválisok is igyekeznek megfogni, és itt nincs olyan egyértelmű fölényben az Alibaba, mint a hagyományos számítógépek képernyőin. Nem csoda, hogy valóságos nagybevásárlást tartott a cég az utóbbi időben, és körülbelül 3,5 milliárd dollár értékben vásárolt meg helyi cégeket az internetes tévétől a térképszolgáltatáson át a videoportálig, hogy szélesítse jelenlétét és képességeit az online térben.

A kényszerként választott amerikai tőzsdére lépés (az eredetileg célzott hongkongi tőzsde a nem megfelelő döntéshozatali struktúra miatt elutasította a céget) viszont nem csak sok befektetői tőkét hozhat az Alibabának, de komoly lehetőséget is arra, hogy ne csak méretben, de elismertségben is a világ legerősebb online kereskedőjévé váljon.

Piaci hírek

Hatósági jelentés lökheti még mélyebbre a rossz szériában lévő Teslát

Elon Musk szerint aki nem bízik a cég önvezető technológiájában, az inkább ne is fektesse bele a pénzét. Egyelőre úgy fest, hogy sokan megfogadják a tanácsát.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.