Bár a kínai DeepSeek mélyen belekavart a globális technológiai szektor fazekába, egyelőre a mesterséges intelligenciában még az OpenAI-ra figyel mindenki, legfőképpen a fogyasztók. Ahogy sokan a Facebookkal azonosítják az internetet (mert csak azt ismerik), ugyanúgy a mobil MI appok használóinak többsége is jószerivel csak a ChatGPT-ig jut el, és ott le is horgonyoz.
2024-ben az MI appokra kb. 1,4 milliárd dollárt költöttek a végfelhasználók, írja a TechCrunch az Appfigures appelemző statisztikáira hivatkozva. Ez 274 százalékkal több, mint 2023-ban. Igaz, az csonka év volt, mert a ChatGPT iOS-es mobil appja csak májusban került piacra. Ám hiába versenyez a felhasználók kegyeiért ma már több tízezer mobil app, köztük olyanok is, melyek az OpenAI technológiáját licencelik, a ChatGPT teljes mértékben leuralta a piacot: több pénzt termel, mint az összes többi app együttesen.
Az persze más kérdés, hogy a jelenlegi fejlesztési költségek mellett ez mire elég. Arról nem is beszélve, hogy az Apple és a Google fölözi le pl. az appokon belüli vásárlások hasznának egy jelentős részét. Utóbbi bevételekkel együtt egyébként 2 milliárdosra becsüli az Appfigures a mobil MI-alkalmazások piacát.
Férfias játékok
A mobilos ChatGPT-t tavaly 353 milliószor töltötték le. A letöltők között felülreprezentáltak a fiatalok: több mint felük 25 év alatti. Valószínűsíthetően ők nyitottabbak az új technológiára, és felfedezték, hogyan könnyítheti meg az életüket. (Az 50-64 éves korosztályban is magas az app használata: 20 százalék.)
És hogy a fiatalok pontosan mire is használják a mesterséges intelligenciát? A Pew Research Center készített egy elemzést, amely szerint tavaly az USA-ban a 13 és 17 év közötti tinédzserek 26 százaléka használta iskolai feladatai elkészítéséhez a ChatGPT-t – számuk duplázódott 2023-hoz képest.
Az Appfigures vizsgálja az apphasználók nemek szerinti megoszlását. A felhasználók közel 85 százaléka férfi, és ez a férfidominancia minden korcsoportra igaz. Bár az MI-iparban jelentős szerepet töltenek be női vezetők, kutatók, fejlesztők egyaránt, felhasználóként a nők általában szkeptikusabbak az MI-vel szemben, mint a férfiak. Egy kutatás szerint 53 százalékuk nem engedné meg gyermekeinek, hogy MI-t használjanak, míg a férfiaknak csak 26 százaléka tiltaná.
A nők MI-vel szembeni idegenkedése összefügghet azokkal a munkaerőpiaci prognózisokkal is, melyek szerint az MI-megoldások bevezetése miatt a nők nagyobb valószínűséggel veszítik el állásukat, mint a férfiak. De a TechCrunch szerint ellenérzéseik onnan is eredhetnek, hogy jobban ki vannak téve az MI-technológia már most is érvényesülő negatív hatásainak, például hogy generatív MI segítségével hamisított szexuális tartalmú képeket terjeszthetnek róluk a neten.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak