Ahogy történt ez egy nappal korábban a Microsoft hasonló rendezvényén, úgy a Google I/O fejlesztői konferencia első napján is záporoztak a bejelentések olyan új szolgáltatásokról, termékekről, fejlesztésekről, amelyekben kivétel nélkül mind feltűnt a ma már semmiből sem kihagyható mesterséges intelligencia.
Újragondolt keresés
A Google a jelek szerint még alapvető termékét, a releváns linkeket eredményező keresést is örömmel feláldozza a generatív algoritmusok oltárán, hiszen Sundar Pichai vezérigazgató nyitó előadásában hosszasan ecsetelte, milyen sokan veszik már igénybe a cég MI-modellje, a Gemini által megalkotott, keresésre reflektáló összefoglalót (AI Overview). A dedikált Gemini alkalmazást már több mint 400 millióan használják aktívan világszerte, az algoritmusalapú összefoglalókat viszont ennél sokkal többen, nagyjából 1,5 milliárdan látják.
Ezen a vonalon igyekszik továbblépni a hagyományos keresésen a Google a néhány hónapja belengetett AI Mode bevezetésével. Ez tulajdonképpen hasonlóan működik, mint mondjuk ahogy a ChatGPT-vel "beszélgetünk". A felhasználó összetettebb kérdéseket feltéve a normál keresési eredménynél részletesebb jelentéseket kaphat, majd azokat tovább finomíthatja újabb kérdésekkel, instrukciókkal. Ez a funkció, sok más újdonsághoz hasonlóan már most elérhetővé vált, ám egyelőre csak az USA-ban.
Szintén a keresési funkció kiszélesítését, ha úgy tetszik korlátmentesítését szolgálja az az új funkció, amely a Google Lens képalapú keresését és az AI Mode arzenálját gyúrja egybe és terjeszti ki valós időben a telefonok kamerája által rögzítettekre. A Search Live elnevezésű funkció várhatóan valamikor nyáron érkezik majd.
És hogy a történet még kerekebb legyen, az AI Mode-ban megjelenik a már több más fejlesztőnél is feltűnő ügynöki funkció. A Gemini legújabb verziója MI-ágensként képes lesz egy keresőbe bevitt utasítás alapján kiválasztani például a legolcsóbb elérhető jegyet egy koncertre, és amennyiben leokézzuk, akár önállóan meg is veszi számunkra.
Az AI Mode ráadásul mindent annak fényében mérlegel és talál elénk, hogy mit lát digitális múltunkból. Azaz megfelelő felhatalmazás esetén felhasználja a böngészőelőzményeinktől kezdve a levelezésünkön át a Google-dokumentumainkig és -táblázatainkig bezárólag mindent.
Munkahelyi és egyéb ügyek
A cég reményei szerint a személyes háttérinformációk egyre nagyobb mértékű bevonása az otthoni és szabadidős tevékenységek mellett akár a munkahelyi feladatokat is gördülékenyebbé teheti. Ilyenre példa a Gmail képességeinek felturbózása, amely a továbbiakban már nem csupán sablonválaszok felajánlásával tudja segíteni a levelezést, hanem a már említett háttéranyagok átböngészésével releváns válaszokkal áll elő, miközben a megfogalmazásban igyekszik visszaadni a felhasználó saját stílusát, szóhasználatát.
Kifejezetten vállalati közönséget céloz a tavaly beharangozott Project Starline átkeresztelése Google Beam névre. A tervek szerint az MI a videókonferenciák minőségét is új szintre emelheti azzal, hogy a valós térérzékeléshez hasonló élményt bizotsít a résztvevők számára. A több kamerával felszerelt kijelzőrendszert a HP-vel közösen dobják majd piacra valamikor még az év folyamán.
A keynote-on még szó esett többek között a Gemini egyre impresszívebb képességeiről és a fejlesztését végigkisérő hatékonysági szemléletről, a különböző kép-, videó- és hanggeneráló modellek újabb és újabb generációjáról, valamint a cég ismételt próbálkozásáról az okosszemüvegek területén. Utóbbi kapcsán két modellt is beharangoztak. A Project Moohan néven futó darab a Samsunggal közösen készül, és a látottak alapján az Apple Vision Pro ellenlábasának szánják. A Project Aura pedig inkább a Meta tavaly nyáron bemutatott "bosziszemüvegével" konkurálhat majd – látványban például már most megnyerőbbnek tűnik.
És a profit...
Az idei fejlesztői konferencia kétórás megnyitójának egy fontos része volt az a bejelentés, miszerint a vállalat egy új, közel 250 dolláros havi előfizetési csomagot indít. Az AI Ultra Plan elnevezéséhez hűen az MI-szolgáltatásokra koncentrál, és többek között korai hozzáférést biztosít azokhoz a Google-fejlesztésekhez, amelyek még nem érték el a széles körű bevezetés stádiumát. Az árképzés kicsit drágább a riválisok (OpenAI, Anthropic) 200 dolláros hasonló ajánlatával összehasonlítva, és egyértelműen az MI-fejlesztések horribilis költégeit igyekszik legalább részben fedezni.
A Google egyébként már futtat egy kisebb MI-somagot. A havi 20 dolláros szolgáltatásnak a cég tájékoztatása szerint már több mint 150 millió előfizetője van.
(Kép: Google)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak