A Meta-vezér azt mondta, hogy a kiterjesztett valóságot megjelenítő szemüveggel bepillanthatunk a jövőbe.

Egy szemüveg volt a Meta éves fejlesztői konferenciájának, a Connectnek a sztárja. Az Orion nevű eszközt, ami jelenlegi formájában leginkább egy halloweenes boszijelmez kiegészítő kellékére emlékeztet, maga Mark Zuckerberg vezérigazgató prezentálta (a lenti videóban 6:50-nél jön a show). Ez a fizikai valóság hologrammal lefedve – mutatta fel a szemüveget a közönségnek. "Egyelőre úgy gondolom, az Orionra időgépként kell tekinteni – idézte a Reuters a Meta-vezért. – Ezek a szemüvegek léteznek, fantasztikusak, és bepillantást engednek egy olyan jövőbe, amely szerintem nagyon izgalmas lesz."

A szemüvegkeret magnéziumötvözetből készül, az elektronika a Meta saját tervezése, beleértve a csipeket is. A vezérlést kézkövetéssel, hanggal és egy csuklópántszerű neurális interfésszel oldották meg. Bár sokat küzdöttek a miniatürizálással, a keret és az árcédula vékonyításán még dolgozni kell a szemüveg piacra dobása előtt, ismerte el Zuckerberg az eszköz néhány apró hiányosságát.

És hogy mire jó? Olyan digitális élményeket tesznek lehetővé, amelyeket nem korlátoznak az okostelefon képernyőjének méretei, olvasható a Meta ismertetőjében. A felhasználó számára nagyméretű holografikus kijelzővé varázsolja a látható fizikai világot, amelyen bárhol elhelyezhet 2D-s és 3D-s tartalmakat és élményeket. Ez arra is lehetőséget ad, hogy zökkenőmentesen lehessen összkapcsolni a kontextuális mesterséges intelligenciát a fizikai világgal olyan módon, hogy az MI egyfajta korlátozott jövőbelátási képességel ruházza fel az embert: érzékeli és értelmezi a fizikai környezetet, és előre jelezi és ki is elégíti a szemüveg viselőjének igényeit.

Utóbbit a szemüvegen futó Meta AI biztosítja. Az asszisztens megérti, hogy mit nézünk a fizikai világban, és azt kiegészíti hasznos vizualizációkkal. Ha például kinyithatjuk a hűtőszekrényünket, azonnal kérhetünk egy receptet, amit a hűtőszekrény tartalma alapján elkészíthetünk. Vagy: videotelefonálhatunk barátainkkal mosogatás közben... Bár hogy utóbbiban mi a jövőbelátás, azt nem árulták el.

A Ray-Ban Meta szemüvegek továbbgondolása

Az Orion technikai értelemben bevallottan a tavaly bemutatott Ray-Ban Meta szemüvegek folytatása. Mint a Meta ismertetőjében olvasható, az előd – amely amúgy először ütötte át a fogyasztók ingerküszöbét – bebizonyította, hogy az emberek kéz nélkül hozzá tudnak férni digitális életük kulcsfontosságú részeihez. A szemüveg egyébként azóta is sikeres, a The Wall Street Journal szerint összesen már 700 ezer darabot értékesítettek, és tovább is fejlesztik. Év végére készül el az a funkció, amely valós időben fordít élő beszédet. Első körben négy nyelvet támogat: az angolt, a franciát, az olaszt és a spanyolt.

De az csak átmenet volt, mert azt, amiről az XR (mármint VR/AR/MR) ipar régóta álmodott, "amely a nagy holografikus kijelző és a személyre szabott mesterséges intelligencia támogatásának előnyeit egy kényelmes, egész nap viselhető formában egyesíti", nos, az az Orion. (A Reuters beszámolójában megjegyzi: a big techek évek óta fejlesztenek AR-eszközöket, de a legjelentősebb kísérletek, mint például a Google Glass, kudarcosak voltak.)
 


Az Orion mellett azonban marad a VR-vonal is. A Connecten bemutatták a Quest 3S-t, amely a Meta VR headsetjének a belépő szintű változata 300 dollárért. Ezzel párhuzamosan a Quest 3 árát is levitték, a korábbi 650 dollárról 500-ra. Fontos változás még, hogy a Quest 2 és a Quest Pro gyártását is leállítják.

Ami az Orion piacra dobásának időpontját illeti, arról Zuckerberg hallgatott. A Reutersnek azonban egy belső forrása azt mondta, hogy Meta célja, hogy 2027-ben a boltokba kerüljön. Addigra kell megoldani a keret vékonyítását, illetve levinni a gyártási költségeket.

Jönnek új MI-funkciók is

Mivel Zuckerberg az AR-t régóta kiemelt területként kezeli, az egyéb bejelentések, például a Meta chatbotjának újdonságai kevesebb figyelmet is kaptak. Köztük az is, hogy hamarosan jöhetnek a Facebookon és az Instagramon az MI-generált vizuális tartalmak. Egyelőre tesztfázisban van az a funkció, amivel közvetlenül a platformon lehet generálni olyan képek és videókat, melyeknek csak a fantáziánk (és a platformok szabályzata) szab határt. Az átalakítást vezérlő csúszkákkal és szöveges utasításokkal lehet majd irányítani.

A Meta AI digitális asszisztens hangutasítással is vezérelhető lesz, és beállíthatjuk, hogy valamilyen híresség, például Judi Dench hangján beszélgessen velünk. Az asszisztenst mintegy 400 millióan használják, közel felük heti rendszerességgel.

Emellett érkezett három ingyenes verzió, a Llama 3 modellből. Ezeket azonban az EU-ban szabályozási okokból nem teszi elérhetővé.

Bár üzletileg egyelőre nem sikeres, a Meta továbbra is több tízmilliárd dollárt szán a metaverzumát támogató tehnológiák (MI, AR/VR stb.) fejlesztésére. Idén állítólag 37-40 milliárd dollárt éget el. A fejlesztéseket vivő Reality Labs ennek megfelelően veszteséges is: tavaly 16 milliárd volt a mínusz, idén az első félévben pedig 8,3 milliárd.

Közösség & HR

Meglepően gyorsan fordulnak termőre az MI startupok

A Stripe elemzése szerint sokkal rövidebb idő alatt jutnak el a bevételtermelésig, mint a szoftvercégek korábbi generációi.
 
Minden törekvés ellenére jobb, ha megbarátkozunk azzal, hogy a nyomtatás velünk marad.

a melléklet támogatója a GLOBAL-UNION Kft., a Kyocera márka kizárólagos magyar disztribútora

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.