A teherszállítás automatizálásán dolgozó TuSimple IPO-ja egyszerre tekinthető történelminek és sikeresnek.

Egyelőre sikersztorit ír a 2015-ben alapított TuSimple. A startup sofőr nélküli kamionflottákat álmodik a közeljövő útjaira, amivel kapcsolatban a befektetők bizalmát is élvezni látszik. Utóbbit a NASDAQ-on múlt hét végén történt debütálás igazolja.

Átláthatóság és edukáció

A kaliforniai székhelyű vállalat pénzügyi igazgatója az elsődleges részvénykibocsátás (IPO) kapcsán elmondta, hogy nem volt szükségszerű a tőzsdére vonulás, mivel financiálisan maximálisan rendben vannak, a befektetői kedvvel pedig eddig sem volt probléma. A TuSimple sikeréhez viszont arra is szükség van, hogy a még csak most körvonalazódó önvezető piac elnyerje a közvélemény bizalmát. Pat Dillon szerint ehhez jó lehetőséget ad a tőzsdére lépés, ami egyben átláthatóvá is teszi a cég működését. Utóbbi a remények szerint szintén növelheti a bizalmat a vállalkozással és általában az autonóm közlekedéssel összefüggésben.

Az átláthatóság egyébként már csak azért sem utolsó szempont, mert a TuSimple korábban azzal került reflektorfénybe, hogy az amerikai hatóságok nemzetbiztonsági kockázatok kapcsán vizsgáltódtak. Ennek oka az volt, hogy a cégben jelentős a kínai tulajdonosi hányad (a svéd, a német és az amerikai érdekeltség mellett), de az ügy végül negatív intézkedés nélkül zárult.

A csütörtöki debütálással 1,35 milliárdnyi tőkét sikerült begyűjteni, a cég piaci kapitalizációja pedig 8,5 milliárd dollárra ugrott. (Ez különösen annak fényében érdekes, hogy 2019-ben, azaz alig két évvel ezelőtt még csak 1 milliárdra taksálták a startupot.) A 40 dolláros nyitó árat követően az árfolyam kicsit hektikusan alakult, de a pénteki záráskor szinte centre pontosan ugyanott tartott a részvény, ahol bő egy nappal korábban kezdett.  

Amikor a kamion előzi az autót

A TuSimple 4-es szintű autonómiával felvértezett teherautókkal szeretné felforgatni első körben az Egyesült Államok logisztikai piacát. Ehhez fontos partnereket nyert meg magának. A kooperációban gyártói oldalról befektetőként részt vesz a Volkswagen csoporthoz tartozó Traton (amely a Scania és MAN márkákat viszi) és az amerikai Navistar (amelyet pár hónapja egyébként a Traton vásárolt fel), de említhető a cégben szintén tulajdonosként is érdekelt UPS, amely logisztikai know-how-ját dobhatja a közösbe, illetve az Nvidia, amely az utóbbi időben komoly fejlesztésekkel készül kiszolgálni az önvezető rendszerek fejlesztőit.

A TuSimple 2024-re szeretné teljes lendülettel beindítani emberi sofőröket mellőző flottáját, ami nem tűnik sci-finek, tekintettel arra, hogy a robottaxikhoz, pláne a repülő autókhoz képest a teherszállításban sokkal kisebb a szakadék a realitás és a kitűzött célok között. Technológiailag lényegesen egyszerűbb a jól meghatározott útvonalon, jellemzően autópályákon haladó kamionokat elnavigálni algoritmusokkal. Ebből következően pedig a piaci bevezetéshez szükséges szabályozói jóváhagyások is könnyebben megszerezhetők. Végezetül ott van a potenciális vevői kör: ez esetben "csupán" néhány nagyvállalat vezetőségét kell meggyőzni, és nem egyéni fogyasztók seregét, mint ahogy arra a robotpilótákkal történő utasszállításnál lesz majd szükség.

Sokakat érdekel

Ennek megfelelően a teherszállítás automatizálása abszolút forró téma, és messze nem a TuSimple az egyetlen potenciális szereplője a nagy bevétellel kecsegtető új szegmensnek. Idén januárban számoltunk be például az ijfú Aurora és a nagymúltú Paccar teherautógyártó partnerségéről, de önjáró kamionokat szabadítana az utakra a Daimler és a Volvo is. Utóbbi már 2018-ban futtatott egy olyan projektet, ahol teherautói magas automatizáltsági szint mellett végeztek szállítási szolgáltatást egy norvég bányánál.

Még futurisztikusabb irányból közelít a témához egy svéd startup. Az Einride teljesen elektromos kamionjában még pilótafülke sincs, az irányítást távolról, 5G-s hálózaton végzik, már amikor egyáltalán be kell avatkozni az autonóm funkciókkal bíró gép működésébe. A jármű két éve el is kezdte első munkáját egy raktár és egy szállítmányozási terminál között. Bár a távolság mindössze 300 méter, de ez volt az első teszt a világon, amely során közútra engedtek egy vezető nélküli tehergépjárművet.

És persze mindenképpen szót érdemel a Tesla elektromos kamionja is. Elon Musk 2017-ben valóságos sci-fi bemutatót tartott a megálmodott csodagépről, ám a nem éppen visszafogott kijelentéseiről híres cégvezér szavainál fontosabbak lesznek a tények. Az első példányokat akkor 2019-re ígérte be a Tesla vezére, ám ebből legjobb esetben is talán jövőre lehet majd valami.

Cloud & big data

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.