A legjobban várt biztonsági újítás bevezetését elhalasztotta az Apple.

Jó ideje lehetett tudni arról, hogy az Apple a nyomkövetés szigorítására készül. Az ígéret az volt, hogy az iOS-ben minden alkalmazásnak külön engedélyt kell kérnie a felhasználó tevékenységének nyomon követésére. Eszerint az App Store-ba feltöltött alkalmazásokhoz a fejlesztőknek kötelező lenne egy adatvédelmi összefoglalót is feltölteni, amiből a felhasználó még a telepítés előtt megtudhatja, hogy az app milyen adatokat gyűjt, és azokat mely harmadik felekkel osztja meg.

Az iOS egyébként további – jelent témánkhoz csak áttételesen kapcsolódó – adatvédelmi intézkedést is hoz. A felhasználó például beállíthatja, hogy biztonsági okokból a GPS-adatokat használó appok (pl. egy időjárás-előrejelző) csak a hozzávetőleges pozícióhoz férjenek hozzá. A mikrofonnal és a kamerákkal történő visszaélések lehetőségét pedig az csökkenti, hogy egyrészt az iOS azonnal kijelzi, ha egy app a mikrofont vagy a kamerát használja, másrészt a Control Centerben ki is listáztathatók utólag a hang- és képfelvételt készítő appok.

Súlyos csapás lenne a hirdetőkre

Az Apple szavakban mindig kényesen ügyelt arra, hogy felhasználóinak a magánéletét maximálisan védi. Tim Cook vezérigazgató két éve egyenesen arról beszélt, hogy az lenne a legjobb, ha az USA-ban is bevezetnék a GDPR-t.

Ennek megfelelően a 14 iOS-ben beígért változás is kellően hangzatos. Ha egy alkalmazás bármilyen módon nyomon akarja követni a felhasználók viselkedését, akár az alkalmazáshasználatukat, akár útjukat a különböző alkalmazások és webhelyek között, azt használat előtt engedélyeztetni kell a felhasználóval. Ha a felhasználó engedélyt ad, az app begyűjtheti például az eszköz azonosítóját, adott esetben a felhasználó nevét és email címét és így tovább. Lekérhetik többek között az Apple-eszközök ún. IDFA (Identifier for Advertisers) azonosítóját, hogy megtudják, egy alkalmazást Facebook-hirdetésen keresztül telepítettek-e.

Ehhez azonban az eszköz használójának aktív közreműködése szükséges, amit nem olyan egyszerű megszerezni. Ha már engedélyezni kell, még azok sem feltétlenül mondanak igent, akik amúgy hajlamosak átsiklani a személyes adataikat veszélyeztető apphasználati feltételeken.

Az új előírás elvileg a végleges iOS 14 kiadásával (a 9to5mac szerint ez szeptember közepére várható) együtt lépett volna életbe. Csakhogy az Apple az utolsó pillanatban módosított: csak jövőre vezeti be az új adatvédelmi szabályt. Indoklása szerint azt szeretnék, ha az appfejlesztők alaposabban fel tudnának készülni a változásokra. Ezzel együtt az év végétől élni fog az az előírás, hogy az App Store-ba csak adatvédelmi összefoglalóval együtt lehet appot feltölteni. Ezeket októbertől fogadja az Apple.

A The Register szokásos ironikus módján hívja fel arra a véletlen egybeesésre a figyelmet, hogy az Apple bejelentése egy héttel az után érkezett, hogy a Facebook kiadott egy közleményt, amiben helytelenítette az Apple lépését. A Facebook szerint az intézkedés negatívan fog hatni az Audience Network hirdetési rendszerre, és hátrányosan érinti az appfejlesztőket, mert jóval kevesebb bevételhez jutnak. A Facebook felvetette: elképzelhető, hogy nem is lesz értelme iOS-re kínálni az Audience Networköt.

Pénz beszél...

A Facebook megszólalása, majd egy héttel később az Apple bejelentése a The Register szerint ismét megmutatta: mindig a pénz beszél, itt a lap szerint konkrétan a mintegy 100 milliárd dolláros mobil hirdetési piac hangját halljuk, amin elsődlegesen a Facebook és a Google osztozik.

A felhasználók sem tartják különlegesen jónak az Apple hozzáállását a személyes adatok védelméhez - még a Google-t is magasabbra értékelték ebből a szempontból, derült ki egy tavaly készített kutatásból. Rendre kiderül ugyanis, hogy az Apple épp olyan hanyag, és ugyanolyan módon működik, mint bármelyik globális techvállalat, ha a felhasználókban rejlő lehetőségek kiaknázásáról van szó.

Biztonság

Elhunyt Sziebig Andrea

Az ITBUSINESS alapító-főszerkesztője 19 éven át irányította üzleti informatikára fókuszáló lapját.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.