A felhasználóknak mindig tisztában kellene lenniük azzal, hogy milyen adataikat gyűjtik be, és milyen céllal. Ez az egyetlen módja annak, hogy eldönthessék, milyen fajta adatgyűjtést tartanak indokoltnak, és milyet nem – minden más megoldás csak egy blöff. Mindezt az Apple vezérigazgatója, Tim Cook fogalmazta meg az Európai Adatvédelmi Testület adatvédelmi biztosoknak szóló nemzetközi konferenciáján, ahol beszédében nem csak támogatta a GDPR-rel fémjelzett európai kezdeményezéseket, de odahaza, az Egyesült Állmokban is hasonló, szövetségi szintű szabályozás létrehozását sürgette.
Óvakodjunk az üzletemberektől, a bűnözőktől és a politikusoktól
A GDPR első öt hónapjának tapasztalatait feldolgozó rendezvényen Louis Brandeis közel 130 éve közzétett figyelmeztetését idézte, amelynek alapján a pletyka "többé nemcsak a restek és a gonoszok kenyere, hanem üzletté vált". Ez az üzlet pedig Cook szerint mára külön iparággá növekedett, amelyben a hétköznapi információktól a legszemélyesebb adatokig mindent fegyverként használnak ellenünk, a hadseregre jellemző hatékonysággal. Az adatmorzsákat összeillesztik, szintetizálják, áruba bocsátják és eladják, ez pedig nem más, mint az emberek megfigyelése, akárhogyan is próbálják cukrozgatni a dolog felszínét.
Az Apple vezetője úgy látja, hogy a nagy mennyiségben felhalmozott személyes adatok tömege semmi más célt nem szolgál, mint a megfelelő vállalatok gazdagodását – röviden, a profitérdekek megelőzik az adatvédelmi szempontokat. Cook emellett azt is felvetette, hogy a személyes adatokkal és a felhasználók bizalmával nem csak az adatgazdaság szereplői, hanem a bűnözők, sőt a kormányzatok is visszaélnek, elmélyítve a társadalmi szakadékokat, felszítva az indulatokat, és általában lerombolva a közös ítélőképességünket, hogy meg tudjuk különböztetni az igazságot a hazugságtól.
Az Apple-t legnagyobb részt elkerülték a közelmúlt egyre súlyosabb adatvédelmi botrányai, köszönhetően annak, hogy a vállalat alaptevékenységéből következően nem koncentrál a felhasználói adatok minden áron való begyűjtésére. Ugyanez nem mondható el a társaság közvetlen vagy közvetett versenytársairól, a Google-ről vagy a Facebookról, így nem csoda, hogy az Apple az utóbbi időben nagyon igyekszik elhatárolni magát a felhasználói adatokkal seftelő riválisaitól, és nem csak az általános európai adatvédelmi rendelet, de a formálódó amerikai szabályozás támogatójaként jelenik meg.
Nincs probléma, az adatgazdaságban mindenki a legjobbat akarja
A konferencián a meg nem nevezett, de egyértelműen megszólított gazdasági szereplők is felszólaltak: Sundar Pichai, a Google vezérigazgatója és Mark Zuckerberg, a Facebook CEO-ja videóüzenetben fejtette ki álláspontját. Zuckerberg a Facebook üzleti modelljét védte a megszokott érvekkel, amelyek szerint a közösségi hálózat felhasználói pontosan tisztában vannak az ingyenesség és a hirdetések közötti összefüggésekkel; az emberek szerinte nagyon akarják az ingyenességet, és azt is szeretik, ha a cserébe a szükségszerűen megjelenő reklámok minél relevánsabb ajánlatokkal találják meg őket. Zuckerberg elmondta, hogy cége komolyan invesztál az adatvédelem és a biztonság erősítésére, még akkor is, ha ez (negatív) hatással van a Facebook nyereségességére.
Sundar Pichai a Google saját imamalmát tekerte tovább, amely nem az ingyenesség toposzát, hanem a felhasználói bizalom értékét sulykolja. Szerinte erre épül minden, amit a társaság csinál, a személyes adatok védelme és a biztonság pedig a bizalom alapja. A Google évek óta azon dolgozik, hogy minél nagyobb transzparenciával működjön, és minél nagyobb ellenőrzést biztosítson felhasználóinak, így értékeli az adatvédelmi hatóságoktól érkező visszacsatolásokat és a velük való együttműködést is. Üdvüzölte az adatvédelemre irányuló globális erőfeszítéseket, és úgy látja, hogy ebből a Google is kiveszi a maga részét.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak