A felhasználói bázis növekedése ott lassult nullára, ahol ez a legjobban számít. A legnagyobb közösségi oldal nem is maradt tétlen, és rúgott egy újabb hatalmas öngólt.

A Facebook már hosszú ideje egészen elképesztő felhasználási statisztikával rendelekzik, 2018 utolsó negyedévére pedig minden eddiginél magasabb számokat közölt, több mint 2,3 milliárd havi szinten aktív felhasználóról számolt be. Ha ez a nagyságrend valakit nem nyűgöz le önmagában, akkor érdemes figyelembe venni, hogy az ENSZ Nemzetközi Távközlési Egyesületének adatai szerint ugyanebben az időszakban globálisan 3,9 milliárd ember fért hozzá a világhálóhoz, vagyis tízből hat internetező használja a Facebook-család valamelyik felületét.

Ehhez túl sokat nem kell hozzáfűzni, ám a Facebook tőzsdei társaságként így is folyamatos növekedési kényszer alatt áll, elsősorban persze a bevételeit és a megtermelt nyereséget tekintve. Az természetesnek tűnik, hogy a felhasználók számában ilyen bázisról csak egyre lassabb fejlődés képzelhető el, ehhez képest az előző évben szerzett nagyjából 120 millió új skalp nem rossz eredmény. A frissen érkezők regionális eloszlása azonban nem sok jóval kecsegtet: éppen ott csökken számottevően az érdeklődés, ahol a cég a valódi pénzt keresi.

Október és december között a Facebook átlagosan 34,86 dolláros bevételt húzott minden egyes észak-amerikai felhasználója után, míg az európaiak fejenként 10,98 dollárt hoztak a konyhára. Az ázsiai és csendes-óceáni térségben ugyanez az összeg már csak 2,96 dollár, a világ többi részén pedig ennél is alacsonyabb, mindössze 2,11 dollár. Mindez a facebookozók számával is súlyozva azt jelenti, hogy a vállalat összes bevételének nagyjából fele jön az USA-ból és Kanadából, további negyed része Európából, a maradék egynegyed rész pedig az összes többi területről.

A növekedést viszont 94 százalékban éppen az utóbbi piacok adták, miközben Európában 5 millió, Észak-Amerikában pedg 2 millió új felhasználót sikerült szerezni – és ezt is úgy, hogy a jövőbeni nyereségesség kulcsát jelentő, 25 év alatti generáció jelenléte lassú olvadásnak indult. Bár a fiatalok nem mindig mennek messzire, mert sokan az ugyancsak a Facebook égisze alatt működő Instagramra költöznek át, sokan a YouTube-on vagy a Snapchaten kötnek ki. Nem csoda, hogy a társaság próbálja megérteni és kezelni a helyzetet, sajnos megint a rá jellemző módon.

Muszáj lenne tudniuk, hogy mi mozgatja a fiatalokat

A TechCrunch a héten számolt be róla, hogy a Facebook egy kutatási program keretében havi 20 dollárt fizet azoknak a felhasználóknak, akik hajlandóak egy olyan VPN appot telepíteni mobil eszközeikre, amely a legapróbb telefonos vagy hálózati aktivitásukat is a vállalathoz továbbítja a felhasználói szokásokat vizsgáló kutatások érdekében. Ehhez a Facebook Research alkalmazásnak root szintű (nagyjából korlátlan) hozzáférést kell biztosítani, ami egyáltalán nem tréfadolog, de a jelentkezők megfelelő tájékoztatást és pénzt is kapnak az önkéntes vállaláshoz.

Ilyen módszert persze nem csak a Facebook alakalmaz a kincset érő információ begyűjtésére, az ügynek azonban nincs vége ennyivel. Ahogy a TechCrunch írja, a programban kifejezetten a 13 és 35 év közötti felhasználókra kíváncsiak, a kiskorúak esetében szülői beleegyezéshez kötve a részvételt. Ez azonban egy sima klikkeléssel megadható, vagyis nulla gyakorlati jelentősége van – és innentől az sem különösebben lényeges, hogy a cég szerint a programban alacsony a tinédzser korú résztvevők aránya.

A részletekért és a minimum laza adatvédelmi feltételekért érdemes végigbogarászni ezt a csatornát, de a folytatás sem kevésbé érdekes. A Facebook Research ugyanis nem csak a működés, de a kód szintjén is nagyon hasonló a 2014-ben felvásárolt Onavo Protect alkalmazásához, amely alapvetően a hálózatiforgalom optimalizálására, közvetve viszont a felhasználás monitorozására szolgál. A kommentárok szerint ennek is volt köszönhető, hogy a vállalat még ugyanabban az évben 19 milliárd dollárt fizetett a feljövőben lévő WhatsApp-ért, előre megjósolva a szolgáltatás gyors fejlődését.

Az Apple tavaly nyáron módosította (praktikusan betiltotta) az applikációk működéséhez nem alapvetően szükséges adatgyűjtést, és ennek alapján még augusztusban kihajtotta az App Store-ból az Onavo appot. A Facebook Research átmárkázással azonban a közösségi oldal programja tovább folytatódott, a korábbi Kodiak helyett Atlas projekt néven, a terjesztés pedig három tesztszolgáltatáson (BetaBound, uTest and Applause) keresztül zajlott – a Facebook ezzel úgy kerülte meg az Apple TestFlight rendszerét, hogy a belső vállalati appok hitelesítésére szolgáló Enterprise Developer Certificate tanúsítványt használta.

A Facebook megint házhoz ment a lószerszámokért

Az Apple gyorsan és határozottan lépett a TechCrunch cikkének megjelenését követően: felfüggesztette a Facebook jogosultságát a házi használatra fejlesztett iOS-alkalmazások terjesztésével kapcsolatban. Ez azonban nem csak a Facebook Research-öt meszelte el az Apple operációs rendszereit futtató eszközökön, hanem a közösségi oldalnál valóban belső felhasználásra fejleszett appok is két munkanapra lehaltak, a kommunikációtól a közlekedésig. A két társaság viszonya is minden eddiginél mélyebbre került: a beszámolók alapján a Facebook-alkalmazottak az Atlas projekten dolgozó saját kollégákon, az Apple-n vagy az első szembejövőn töltötték ki a frusztrációjukat.

Ide kívánkozik, hogy tegnap a Google pont ugyanígy járt. Az ő esetükben a Screenwise Meter nevű alkalmazás sértette meg ugyanilyen módon az App Store szabályait: a gyártó úgy terjesztett egy konzumer applikációt, hogy azzal megkerülte az Apple minősítő eljárását. Az iOS-től jóval kevésbé függő Google egyébként még az engedélyek befagyasztása előtt saját maga vonta vissza a Screenwise Metert, és bocsánatot kért a felhasználóktól is – ez utóbbira a Facebook részéről még nem került sor.

A közösségi hálózat eközben lelőtte az iOS alatti Research alkalmazást, amelyet néhány órával korábban még közleményekben védelmezett, sőt amellyel kapcsolatban azt is közölte, hogy nem tervezi leállítani a TechCrunch riportja miatt. A közösségi oldal pillanatnyi álláspontja szerint a sajtóban megjelent anyagok figyelmen kívül hagyják, hogy soha nem titkolták el a Facebook márka és az alkalmazás közti kapcsolatot, a felhasználók beleegyezésével működtek, és utóbbiak között amúgy is alig vannak kiskorúak.

A nyilatkozatok arra már nem térnek ki, hogy mennyire hírértékű, ha egy ilyen programból valaki nem zárja ki en bloc a kiskorúakat. Mint ahogy annak megítélését sem tőlük várja senki, hogy az agresszív adatgyűjtés vagy az Apple figyelmeztetéseinek laza átlépése mennyire passzol egy több milliárd felhasználót kiszolgáló adatkezelőhöz. A Facebook vezérigazgatója, Mark Zuckerberg év végi üzenetében nagyszerű 2019-es évet vetített előre, amelynek már "alapvetően megváltozott vállalati DNS-sel" vágnak neki – a jelek szerint viszont mindent ott folytatnak, ahol 2018-ban abbahagyták.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.