Vajon olvasta Jeff Bezos a Forró vizet a kopaszra mesét? Ha magát a mesét nem is ismeri, a mesében szereplő farkas gondolkodásmódját biztosan. Ahogy a farkas a kismalac házában, úgy az Amazon is egyre beljebb jut az emberek lakásába. Ha pedig ismerte, mást is tanult belőle: a házigazdák többsége ugyanis még örül is annak, hogy beengedheti az Amazont, és nem forralja a vizet nagy fazékban. Most egy startup – az egymilliárd dollárt megszerzett Ring – hátán még beljebb nyomul a lakásokba az e-kereskedelmi vállalat.
És hogy mi ért meg ennyi pénzt a felvásárlásokra takarékosan költő Amazonnak? A 2012-ben alapított startup, amely tavalyig négy körben közel 210 millió dollár tőkét tudott bevonni befektetőktől, videós okoscsengőt fejleszt és gyárt. Bár készít biztonsági kamerákat is, a fő termék az innovatív csengő, amelyet mintha eleve az Amazon Key termékcsaládjához találtak volna ki.
Biztonság és vásárlásösztönzés
Az eszközzel James Siminoff, a Ring alapítója csupán a lakások biztonságát akarta növelni – maga a cég elnevezése is a csengőből és kamerákból a lakás-ház köré vonható biztonsági gyűrűre utal. Mostantól azonban az Amazon házhoz szállítási szolgáltatását is segítheti, persze a biztonsági funkció megőrzésével, sőt – a Key szolgáltatással integrálva – tökéletesítésével.
De ami az Amazon számára valószínűleg a legfontosabb: még egyértelműbbé teheti, hogy az Amazontól kell vásárolni, mert ott lehet ezt a nem mindenki számára kellemes feladatot a legkönnyebben és a legkisebb energiabefektetéssel elvégezni. Másrészt persze az is jól jön majd a vállalatnak, hogy még egy ponton adatokat gyűjtsön rólunk, amiket kielemezve még könnyebben rávehet bennünket a vásárlásra.
Nincs itt semmi meglepő, hiszen az Amazon szinte minden eddigi, konzumer piacra szánt fejlesztése erről szólt. Azért fejlesztette ki és kínálja viszonylag olcsón a Kindle-eket, hogy még többen vásároljanak nála e-könyveket. Azért (is) fejlesztette ki az Alexát, hogy csak egy szavunkba kerüljön, és máris hozza a futár az megkívánt terméket. Azért fejlesztette ki az intelligens ajtózárra és kamerára épülő Key szolgáltatást, hogy még rugalmasabbá és egyben biztonságosabbá tegye a házhoz szállítást. Azért nyitott – egyelőre kísérleti jelleggel – pénztármentes üzletet, hogy észre se begyük, hogy költjük a pénzünket – miközben még egy csomó adatot ott is hagyunk a boltba, aminek elemzésével még könnyebben rávehet bennünket a vásárlásra és így tovább...
Mit ért meg a Ringben egymilliárdot?
Siminoff még biztonsági cégként határozta meg vállalatát. A cégalapító ötlete nagyon egyszerű volt, ráadásul régóta létezett: videokamerát szerelt az ajtócsengőbe. Ám Siminoff kitalálta hozzá a kézenfekvőt is: a csengőt összekötötte az interneten keresztül egy alkalmazással. A csengőbe szerelt jó minőségű széles látószögű kamera képét és hangját (a legolcsóbb, 200 dolláros csengő 720HD felbontást, a legdrágább, 500 dolláros pedig 1080HD felbontást tud, és sötétben is működik) wifi-kapcsolattal az interneten keresztül kivezette egy olyan alkalmazáshoz, amin keresztül a házigazda akkor is látja a látogatóját, ha nincs otthon, és beszélgetni is tud vele.
A csengőben vannak mozgásérzékelők, amiket a helyszíni körülményeknek megfelelően lehet beállítani, így a készülék akkor is riasztást és képet-hangot küld telefonra, tabletre vagy számítógépre (az appnak van androidos, iOS-es és Windows 10-es változata is), ha csak belép valaki a beállított zónába.
Ez az eszköz szinte tökéletesen kiegészítője a Key szolgáltatásnak. Ott az intelligens zár és egy beltéri kamera biztosítja, hogy a lakásba a tulajdonos távollétében is bejusson valaki (az Amazon áruszállítója, a takarító stb.), és lehessen is felügyelni a mozgását távolról.
Összegszerűen is jelentős tétel volt
A felvásárlás jelentős az Amazonnál, amely még mindig nem túl aktív a M&A (mergers&acquisitions) piacon. 2000 és 2009 között mindössze 22 felvásárlása volt összesen 2 milliárd dollár értékben. 2010-től mostanáig ugyan már 48 céget vásárolt összesen 17 milliárd dollárért, ám ebben benne van a Whole Foodsért fizetett 13,7 milliárd is.
Utóbbit leszámítva a Ring lett az Amazon eddigi történetének legnagyobb akvizícója. Utoljára sajátjával integrálható technológiáért 2014-ben fizetett hasonló nagyságrendű összeget Bezos vállalata: akkor a játékok online közvetítésével foglalkozó Twitch.tv-t halászta el a Google orra elől 970 millióért. A múltból említésre méltó még a Kiva Systems megszerzése 2012-ben 775 millióért, valamint a 2009-ben a Zappos e-kereskedelmi cég megszerzése 930 millióért.
Tavaly – szintén nem számítva a Whole Foodsot – tíz céget szerzett meg az Amazon, melyekért együttesen nem fizetett annyit, mint most a Ringért. A legdrágább bevásárlása a közel-keleti e-kereskedő cég, a Souq.com volt, melyért 580 millió dollárt kellett fizetnie.
És hogy még jobban érzékeljük, hogyan gondolkodik az Amazon, érdemes felidézni a Goggle esetét a Nesttel. A keresőóriás, amely nagy potenciált látott az okosotthon-piacban, 2014-ben szerezte meg az intelligens termosztátokat fejlesztő céget 3,2 milliárd dollárért. Mivel azonban a Nest körül nincs meg az a támogató ökoszisztéma, ami a Key szolgáltatás és most már a Ring számára is adott az e-kereskedelmi tevékenység révén, a vállalat azóta is keresi a helyét. az Alphabet nagy csapatában.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak