Múlt héten hozta nyilvánosságra az Uber az aktuális negyedéves eredményeit. A nettó veszteséghez ugyan már hozzászokhattak a befektetők, de a nagyságrenddel így is sikerült sokkolni őket.

A világ egyik legtöbbre értékelt startupja idén tavasszal lépett a tőzsdére. Mint ahogy minden vállalatnál, úgy az Uber esetében is azt jelentette mindez, hogy innentől kezdve teljesen más elvárásoknak kell megfelelni, miközben a cég működése, üzleti folyamatai kikerülnek a kirakatba. És bár a befektetők általában türelmesek a nagy növekedési potenciállal rendelkező vállalkozásokkal, és nem feltétlenül izgatják magukat, ha a kanyarban sincs a profittermelés lehetősége. Úgy tűnik azonban, hogy ennek a türelemnek is vannak határai.

Egyszer elment, másodszor már büntettek

Az elsősorban autómegosztó alkalmazásáról ismert, tíz éves múlttal rendelkező Uber májusban, alig pár héttel a parkettre lépést követően hozta nyilvánosságra első negyedéves jelentését tőzsdei cégként. Az idei első negyedév számai ugyan ránézésre nem mutattak túl jól, az árfolyam végül pár százalékos plusszal reagált. A részvényesek látszólag könnyedén túlléptek azon, hogy a 3,1 milliárd dollárnyi nettó bevétel mellett kicsivel több mint 1 milliárd dollárnyi veszteséget sikerült összehozni.

Pár napja futottak be a második periódus számai, amelyek sok szempontból hasonlóan alakultak az elsőhöz, ám a piac reakciója már egészen más lett. A társaságnál maradó forgalom 3,2 milliárd dollár lett, ami egészséges, 14 százalékos éves növekedést mutat. Ugyanakkor nemcsak az előző negyedév ütemétől (20%) marad el, hanem az elemzői várakozásoktól is (3,4 milliárd USD).

A bevételek döcögése viszont sehol sincs a profitsoron csúfoskodó piros számhoz képest. Az Ubernél történelmi nagyságrendű, 5,2 milliárd dolláros adózás utáni veszteség keletkezett. És a kép attól sem lesz sokkal szebb, ha hozzátesszük, hogy ennek tetemes része (3,9 milliárd USD) a tőzsdére lépéshez kötődő részvénykompenzációnak "köszönhető". Ugyanis ha ezt az önmagában is elég súlyosnak tűnő tételt lefejtjük, még mindig 1,3 milliárdnál járunk, ami másfélszerese a tavaly ilyenkor összehozott 878 milliónak.

A részvényárfolyamok a számok nyilvánosságra hozatalát követően azonnal súlyos zuhanásba kezdtek. A több mint 13 százalékos esést végül sikerült kozmetikázni, de így is nagyjából 8 százalékkal kevesebbet érnek az Uber papírjai, mint a csütörtöki tőzsdezáráskor. A történtek egyértelműen azt mutatják, hogy a befektetőknek kezd fogyni a türelme. Ha profitot (még) nem is remélnek, de rekord méretű veszteséget és várakozásoktól elmaradó forgalmat azért most és a jövőben sem szeretnének látni.

Minden felhő mögött ott a napsütés?

A korábbi évek sorozatos botrányait követően a cég élére ültetett Dara Khosrowshahi megpróbálja tenni a dolgát, és a pozitívumokra koncentrálva értékelte az eredményeket. A vezérigazgató szerint kifejezetten jó jel, hogy csökken az árháború a cég számára kulcsfontosságú piacokon. Megemlítette azt is, hogy a forgalom döntő többségéért felelő alaptevékenység, azaz a fuvarszervezés és ételszállítás üzemi eredményszintje sokat javult az első negyedévhez képest: 4 százaléknyi veszteségről 8 százalékos pluszba váltott. Ám ehhez érdemes azt is hozzátenni, hogy egy évvel ezelőtt ugyanez a mutató még közel 15 százalékon állt.

Khosrowshahi már korábban jelezte, hogy 2019-et "befektetési évnek" tekintik, így a nyereségesség egyelőre nem lehet elvárás. Azt viszont előrevetítette a vezető, hogy a veszteség csökkentésén folyamatosan dolgozni fognak. A társaság első ízben közölt éves célszámokat is. Ennek alapján a vezetőség az egész évre 3-3,2 milliárd dollárnyi veszteséggel számol 65-67 milliárd közötti bruttó forgalom mellett. Utóbbi amúgy 31-35 százalékos éves növekedési ütemet feltételez. 

Végezetül érdemes egy pillantást vetni a Statista által összeállított grafikonra, amely a cég utóbbi években tapasztalható negyedéves teljesítményét gyűjtötte egybe. Jól látszik, hogy az Uber egyetlen alkalomtól eltekintve, sosem volt képes akár csak egyetlen centnyi nyereséget sem termelni. (Az emlegetett kivétel a Grab és a Yandex felé értékesített üzleti egységekből származó extra bevételek miatt jöhetett össze.)

Piaci hírek

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.