A világ egyik legtöbbre értékelt startupja idén tavasszal lépett a tőzsdére. Mint ahogy minden vállalatnál, úgy az Uber esetében is azt jelentette mindez, hogy innentől kezdve teljesen más elvárásoknak kell megfelelni, miközben a cég működése, üzleti folyamatai kikerülnek a kirakatba. És bár a befektetők általában türelmesek a nagy növekedési potenciállal rendelkező vállalkozásokkal, és nem feltétlenül izgatják magukat, ha a kanyarban sincs a profittermelés lehetősége. Úgy tűnik azonban, hogy ennek a türelemnek is vannak határai.
Egyszer elment, másodszor már büntettek
Az elsősorban autómegosztó alkalmazásáról ismert, tíz éves múlttal rendelkező Uber májusban, alig pár héttel a parkettre lépést követően hozta nyilvánosságra első negyedéves jelentését tőzsdei cégként. Az idei első negyedév számai ugyan ránézésre nem mutattak túl jól, az árfolyam végül pár százalékos plusszal reagált. A részvényesek látszólag könnyedén túlléptek azon, hogy a 3,1 milliárd dollárnyi nettó bevétel mellett kicsivel több mint 1 milliárd dollárnyi veszteséget sikerült összehozni.
Pár napja futottak be a második periódus számai, amelyek sok szempontból hasonlóan alakultak az elsőhöz, ám a piac reakciója már egészen más lett. A társaságnál maradó forgalom 3,2 milliárd dollár lett, ami egészséges, 14 százalékos éves növekedést mutat. Ugyanakkor nemcsak az előző negyedév ütemétől (20%) marad el, hanem az elemzői várakozásoktól is (3,4 milliárd USD).
A bevételek döcögése viszont sehol sincs a profitsoron csúfoskodó piros számhoz képest. Az Ubernél történelmi nagyságrendű, 5,2 milliárd dolláros adózás utáni veszteség keletkezett. És a kép attól sem lesz sokkal szebb, ha hozzátesszük, hogy ennek tetemes része (3,9 milliárd USD) a tőzsdére lépéshez kötődő részvénykompenzációnak "köszönhető". Ugyanis ha ezt az önmagában is elég súlyosnak tűnő tételt lefejtjük, még mindig 1,3 milliárdnál járunk, ami másfélszerese a tavaly ilyenkor összehozott 878 milliónak.
A részvényárfolyamok a számok nyilvánosságra hozatalát követően azonnal súlyos zuhanásba kezdtek. A több mint 13 százalékos esést végül sikerült kozmetikázni, de így is nagyjából 8 százalékkal kevesebbet érnek az Uber papírjai, mint a csütörtöki tőzsdezáráskor. A történtek egyértelműen azt mutatják, hogy a befektetőknek kezd fogyni a türelme. Ha profitot (még) nem is remélnek, de rekord méretű veszteséget és várakozásoktól elmaradó forgalmat azért most és a jövőben sem szeretnének látni.
Minden felhő mögött ott a napsütés?
A korábbi évek sorozatos botrányait követően a cég élére ültetett Dara Khosrowshahi megpróbálja tenni a dolgát, és a pozitívumokra koncentrálva értékelte az eredményeket. A vezérigazgató szerint kifejezetten jó jel, hogy csökken az árháború a cég számára kulcsfontosságú piacokon. Megemlítette azt is, hogy a forgalom döntő többségéért felelő alaptevékenység, azaz a fuvarszervezés és ételszállítás üzemi eredményszintje sokat javult az első negyedévhez képest: 4 százaléknyi veszteségről 8 százalékos pluszba váltott. Ám ehhez érdemes azt is hozzátenni, hogy egy évvel ezelőtt ugyanez a mutató még közel 15 százalékon állt.
Khosrowshahi már korábban jelezte, hogy 2019-et "befektetési évnek" tekintik, így a nyereségesség egyelőre nem lehet elvárás. Azt viszont előrevetítette a vezető, hogy a veszteség csökkentésén folyamatosan dolgozni fognak. A társaság első ízben közölt éves célszámokat is. Ennek alapján a vezetőség az egész évre 3-3,2 milliárd dollárnyi veszteséggel számol 65-67 milliárd közötti bruttó forgalom mellett. Utóbbi amúgy 31-35 százalékos éves növekedési ütemet feltételez.
Végezetül érdemes egy pillantást vetni a Statista által összeállított grafikonra, amely a cég utóbbi években tapasztalható negyedéves teljesítményét gyűjtötte egybe. Jól látszik, hogy az Uber egyetlen alkalomtól eltekintve, sosem volt képes akár csak egyetlen centnyi nyereséget sem termelni. (Az emlegetett kivétel a Grab és a Yandex felé értékesített üzleti egységekből származó extra bevételek miatt jöhetett össze.)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak