Múlt héten hozta nyilvánosságra az Uber az aktuális negyedéves eredményeit. A nettó veszteséghez ugyan már hozzászokhattak a befektetők, de a nagyságrenddel így is sikerült sokkolni őket.
Hirdetés
 

A világ egyik legtöbbre értékelt startupja idén tavasszal lépett a tőzsdére. Mint ahogy minden vállalatnál, úgy az Uber esetében is azt jelentette mindez, hogy innentől kezdve teljesen más elvárásoknak kell megfelelni, miközben a cég működése, üzleti folyamatai kikerülnek a kirakatba. És bár a befektetők általában türelmesek a nagy növekedési potenciállal rendelkező vállalkozásokkal, és nem feltétlenül izgatják magukat, ha a kanyarban sincs a profittermelés lehetősége. Úgy tűnik azonban, hogy ennek a türelemnek is vannak határai.

Egyszer elment, másodszor már büntettek

Az elsősorban autómegosztó alkalmazásáról ismert, tíz éves múlttal rendelkező Uber májusban, alig pár héttel a parkettre lépést követően hozta nyilvánosságra első negyedéves jelentését tőzsdei cégként. Az idei első negyedév számai ugyan ránézésre nem mutattak túl jól, az árfolyam végül pár százalékos plusszal reagált. A részvényesek látszólag könnyedén túlléptek azon, hogy a 3,1 milliárd dollárnyi nettó bevétel mellett kicsivel több mint 1 milliárd dollárnyi veszteséget sikerült összehozni.

Pár napja futottak be a második periódus számai, amelyek sok szempontból hasonlóan alakultak az elsőhöz, ám a piac reakciója már egészen más lett. A társaságnál maradó forgalom 3,2 milliárd dollár lett, ami egészséges, 14 százalékos éves növekedést mutat. Ugyanakkor nemcsak az előző negyedév ütemétől (20%) marad el, hanem az elemzői várakozásoktól is (3,4 milliárd USD).

A bevételek döcögése viszont sehol sincs a profitsoron csúfoskodó piros számhoz képest. Az Ubernél történelmi nagyságrendű, 5,2 milliárd dolláros adózás utáni veszteség keletkezett. És a kép attól sem lesz sokkal szebb, ha hozzátesszük, hogy ennek tetemes része (3,9 milliárd USD) a tőzsdére lépéshez kötődő részvénykompenzációnak "köszönhető". Ugyanis ha ezt az önmagában is elég súlyosnak tűnő tételt lefejtjük, még mindig 1,3 milliárdnál járunk, ami másfélszerese a tavaly ilyenkor összehozott 878 milliónak.

A részvényárfolyamok a számok nyilvánosságra hozatalát követően azonnal súlyos zuhanásba kezdtek. A több mint 13 százalékos esést végül sikerült kozmetikázni, de így is nagyjából 8 százalékkal kevesebbet érnek az Uber papírjai, mint a csütörtöki tőzsdezáráskor. A történtek egyértelműen azt mutatják, hogy a befektetőknek kezd fogyni a türelme. Ha profitot (még) nem is remélnek, de rekord méretű veszteséget és várakozásoktól elmaradó forgalmat azért most és a jövőben sem szeretnének látni.

Minden felhő mögött ott a napsütés?

A korábbi évek sorozatos botrányait követően a cég élére ültetett Dara Khosrowshahi megpróbálja tenni a dolgát, és a pozitívumokra koncentrálva értékelte az eredményeket. A vezérigazgató szerint kifejezetten jó jel, hogy csökken az árháború a cég számára kulcsfontosságú piacokon. Megemlítette azt is, hogy a forgalom döntő többségéért felelő alaptevékenység, azaz a fuvarszervezés és ételszállítás üzemi eredményszintje sokat javult az első negyedévhez képest: 4 százaléknyi veszteségről 8 százalékos pluszba váltott. Ám ehhez érdemes azt is hozzátenni, hogy egy évvel ezelőtt ugyanez a mutató még közel 15 százalékon állt.

Khosrowshahi már korábban jelezte, hogy 2019-et "befektetési évnek" tekintik, így a nyereségesség egyelőre nem lehet elvárás. Azt viszont előrevetítette a vezető, hogy a veszteség csökkentésén folyamatosan dolgozni fognak. A társaság első ízben közölt éves célszámokat is. Ennek alapján a vezetőség az egész évre 3-3,2 milliárd dollárnyi veszteséggel számol 65-67 milliárd közötti bruttó forgalom mellett. Utóbbi amúgy 31-35 százalékos éves növekedési ütemet feltételez. 

Végezetül érdemes egy pillantást vetni a Statista által összeállított grafikonra, amely a cég utóbbi években tapasztalható negyedéves teljesítményét gyűjtötte egybe. Jól látszik, hogy az Uber egyetlen alkalomtól eltekintve, sosem volt képes akár csak egyetlen centnyi nyereséget sem termelni. (Az emlegetett kivétel a Grab és a Yandex felé értékesített üzleti egységekből származó extra bevételek miatt jöhetett össze.)

Piaci hírek

Lego-válogatásra is jó az MI

Egy ausztrál mérnöknek elege lett a fárasztó szortírozásból, így inkább összelegózott egy önműködő válogatógépet.
 
PR-interjú

A digitalizáció a kezünk alá dolgozik

Néhány év alatt organikus fejlődés révén vált távközlési vállalatból infrastruktúra alapú infokommunikációs szolgáltatóvá az Invitech. A társaság bevételeinek meghatározó részét mára a vállalati szolgáltatások üzletág adja. Vezetőjével az irányváltás hátteréről és a jövő lehetőségeiről beszélgettünk.

Nem elég beszélni róla, tenni is kell azért, hogy jövőállóbbak legyenek a vállalatok. Szerencsére ebben rengeteg technológia áll már a rendelkezésre, csak győzzünk válogatni közöttük.

a melléklet támogatója az Invitech

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2019 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.