Alig három hete debütált a tőzsdén az Uber, a részvényesek számára máris fontos pillanat érkezett el: a cég hivatalosan most kommentálta első negyedéves eredményeit. Az adatok ugyan továbbra is egy masszívan veszteséges vállalkozás képét rajzolják ki, ám ha nagyon akarja az ember, tud találni olyan kapaszkodókat, amelyek pozitív folytatást vetítenek előre.
Nem is olyan rossz
A söfőröknek kifizetett díjakat és egyéb járulékos költségeket nem számítva az Uber tiszta bevétele 3,1 milliárd dollár lett. Ez nem csupán a szűk 2,6 milliárdos egy évvel ezelőtti teljesítményhez képest jobb, de a vezetőség kitűzött céljának is a legfelső végével egyenlő. Sőt, piaci elemzők még valamivel kevesebbet, 3,04 milliárdot prognosztizáltak. A tényadat 20 százalékkal erősebb forgalmat jelent, mint amit a 2018-as első negyedév hozott.
Ami a nap végét, azaz a profitot illeti, ott továbbra sincs sok ok az örömre. A cég kicsivel több mint 1 milliárd dollárnyi veszteséget halmozott fel a március végével zárult első periódusban. Ezt a tavalyi adattal nincs sok értelme összehasonlítani, mivel az akkori negyedévet nagyon megtolták a Grab és a Yandex felé értékesített üzleti egységekből származó extra bevételek. A tavalyi utolsó negyedévben egyébként 3 milliárd alatti forgalom mellett "csak" 887 milliós volt a mínusz, így az évnyitás semmiképpen nem tűnik erősnek.
Ugyanakkor a vezetőség előzetesen sem remélt ennél jobb profitszintet. A céget nem túl régóta irányító Dara Khosrowshahi igyekezett is szépíteni a kilátásokon például azzal, hogy bejönni látszik az a stratégia, hogy árverseny helyett brandépítésre és termékfejlesztésre fókuszálva küzdenek az amerikai piacon komoly versenytársnak minősülő Lyft ellen. Az USA-ban, annak ellenére, hogy meglehetősen érett piacról van szó, egészséges maradt a növekedés, köszönhetően a vidéki terjeszkedésnek és a fiatalabb generáció megjelenésének, aki már nem tartja létszükségletnek az autóvásárlást.
A havonta aktív ügyfelek száma globálisan ugyan a tavaly év végén mért 91 millióhoz képest csak 2 millió fővel nőtt, de az ilyen jellegű cégeknél kulcsfontosságú mutató éves összehasonlításban harmadával nőtt, hiszen egy évvel korábban még csak 70 millión állt a számláló.
Irány a fényes jövő?
Az eredményeket kommentáló konferenciabeszélgetést követően az Uber papírjai jelentős mértékben, 2,6 százalékkal erősödtek, azaz a befektetőket megnyugtathatták a számok és a vezérigazgató szavai. Khosrowshahi 2019-et egyébként "befektetési évként" jellemezte, ami egyenlő azzal, hogy idén még házon belül sem várnak a nyereségesség szempontjából komoly fordulatot.
Tény viszont, hogy a mostani erősödés mellett is 10 százalékos veszteségnél járnak azok a részvényesek, akik a kibocsátáskori 45 dolláros árfolyamon fektettek be a vállalatba. A többség viszont egyelőre optimista, és reméli, hogy a portfólió diverzifikálása (például az ételszállítási üzletág felfuttatása), vagy a sofőrökkel való hadakozás helyett a kifizetések emelése hosszabb távon megerősíthetik a céget, és egyszer akár még profitot is láthat majd.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak