Elindította Voice over LTE, azaz VoLTE szolgáltatását a Telenor. Bár az éles tesztekkel pár hónappal megelőzte a Magyar Telekomot, a kereskedelmi szolgáltatást másfél évvel később indította. A Telekom csak 2016 májusában tesztelte a VoLTE-t, de egy évvel később a szolgáltatást is elindította annak ellenére, hogy a cég saját állítása szerint is kevés VoLTE-képes készülék volt még a piacon.
Világviszonylatban Dél-Koreában vezették be először, ott 2012-től van VoLTE, de Európában is számos országban évek óta működik. Japánban és Dél-Koreában már szinte a teljes mobil hangszolgáltatást ezzel a technológiával biztosítják.
Jobb élmény a telefonálónak, hatékonyabb a szolgáltatónak
A technológia ugyanúgy működik, mint a VoIP, azaz a hanginformáció adatcsomagokként jut el a hívótól a hívott félig. Emiatt jóval gyorsabb a kapcsolat felépülése, és a hangminőség is jobb. Az is javít a használhatóságon, hogy a készülék rádiós egysége nem vált vissza 2G-re vagy 3G-re, így marad párhuzamosan a maximális, 4G-s adatkapcsolati sebesség. Az már csak ráadás, hogy a VoLTE az akkumulátort is kíméli, használata ugyanis akár 25 százalékos energiamegtakarítást is hozhat.
A szolgáltatóknak azért előnyös, mert hatékonyabbá teszi a frekvencia kihasználását, kb. három-hatszoros kapacitást biztosít, mint a 2G és a 3G. Hosszabb távon akár a 2G/3G rendszereket is lekapcsolhatóvá teszi, ami például a hálózatüzemeltetést egyszerűsíti, míg a felszabaduló frekvenciát az újabb technológiákhoz lehet használni. Az Ovum piackutató cég egy 2017-es elemzésében úgy vélekedett, hogy a szolgáltatók azért is szorgalmazzák az IP-alapú hangátvitelt, mert arra további szolgáltatásokat is tudnak építeni.
A Telenor egy sikeres pilotprojekt után vezette be a szolgáltatást, amit január 23-tól 72 órán belül elérhetővé tesz minden havidíjas előfizetőjének, aki VoLTE-kompatibilis, Telenor-specifikus szoftverrel rendelkező okostelefont használ. Az előfizetőnek mindössez annyit kell tennie, hogy elfogadja a készülékgyártója legújabb szoftverfrissítését, amivel automatikusan VoLTE-képes lesz a készüléke.
A percdíj alapon számlázott VoLTE hanghívás nem csökkenti az előfizetés mobilinternetes adatkeretét.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak