Hogy alig 12 hónap alatt óriásit fordulhat a világ, arra az IDC által nemrégiben közzétett PC-piaci eredmények szolgáltatnak újabb példát. Az amerikai piackutató számításai szerint az idei első három hónapban több mint 55 százalékkal bővült a szektor a tavalyi eladási teljesítményhez képest.
Kevésre jött a sok
A desktopokat, notebookokat és munkaállomásokat is magában foglaló szegmens az előzetes adatok szerint közel 84 millió darabos értékesítési volument produkált az első negyedévben. A már említett, szédítően magas növekedési ráta eléréséhez azonban mindenképpen szükség volt egy kellően gyenge viszonyítási értékre. Tavaly ugyanis az épp kibontakozóban lévő globális járvány következményeként komoly gyártási és logisztikai nehézségekkel kellett szembe nézni a szállítóknak, ami az amúgy sem túl élénk kereslettel párosulva szakadékba lökte a forgalmat.
Mindezek ellenére a mostani kiváló eredményt hiba lenne kizárólag az alacsony bázisértékkel magyarázni. A szegmens látható lendületben van. Ezt mutatja például a tavalyi utolsó negyedéves adatokkal való összevetés is. A 84 milliós forgalom ugyanis csak 8 százalékkal marad el az ünnepi szezon bombasztikus teljesítményétől. A PC-piac erősen szezonális jellegéből adódóan egy ilyen visszafogott visszaesés ritkaságszámba megy. Az IDC-nél egészen 2012-ig kellett visszalapozni, hogy a mostanihoz mérhető kedvező számot találjanak.
És hogy az a bizonyos cseresznye még édesebb legyen a gyártók számára: a példátlanul magas növekedéssel párhuzamosan az átlagos eladási ár is emelkedett. A szegmenst a félvezetőipar globálissá váló ellátási problémái erősen érintik, így a szállítók nem képesek lépést tartani a felfokozott kereslettel, ami értelemszerűen felfelé tolja az árszintet. De van egy másik árfelhajtó hatás is: a vásárlók közül sokan ugyanis a korábbinál magasabb szintű, drágább gépeket keresnek. Az elhivatott játékosok mellett (akiknek nagy teljesítményre van szükségük) ilyenek a komolyabb távoktatási eszközben (pl. érintőképernyős változatban) gondolkodók, de a vállalati vásárlásoknál is látható egyfajta trend, hogy olyan tudású notebookok iránt érdeklődnek, amelyekkel mondjuk a huzamosabb távmunkázás sem akadály.
Mindenki nyert
Ami a gyártók egymás közti versenyét illeti, az első negyedévben olyan sok panaszra egyik nagy szállítónak sem volt oka. Az átlagosan 55 százalékos eladáserősödés természetesen nagy kilengéseket mutat az egyes brandeknél, ugyanakkor az ebből a szempontból leggyengébb Dellnél is majdnem negyedével nőtt a forgalom. Ráadásul tavaly ilyenkor pont a Dell volt az egyetlen piaci szereplő, amelyik növekedést volt képes felmutatni az összességében 10 százalékkal zuhanó szegmensben - azaz náluk a bázis sem volt olyan alacsonyan. Az Apple a másik utat járta be: a Maceknél tavaly ilyenkor 20 százalékos mínuszt regisztráltak, most viszont Cupertino lett a legdinamukusabban fejlődő szállító. A két éllovas: a Lenovo és a HP stabil, a piaci átlagot enyhén meghaladó teljesítményt produkált.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak