Dobozos alkoholos frissítőinek új generációján dolgozik egy japán sörgyártó, ahol a mesterséges intelligenciára bízzák, mi kerüljön a polcokra a nyári szezonban.

Minimum felezné a termékfejlesztési periódust a Sapporo Holdings azzal, hogy egy fontos szegmensben mesterséges intelligenciára támaszkodva találná meg a fogyasztók kedvére való új kombinációt - adta hírül a Nikkei. Japán egyik jelentős sörgyártója ugyanis a chuhai néven ismert dobozos koktélok piacának is aktív szereplője.

Nem véletlenül, hiszen ez a termékkategória a szigetországban az elmúlt évtizedben folyamatosan erősödött, és az évek során a duplájára hízott. A vásárlók ízlésvilágához leginkább passzoló receptet azonban nem könnyű eltalálni, hiszen az alkoholtartalom, a megjelenő ízek, a szénsavasság és egyéb faktorok módosítása szinte végtelen lehetőséget kínál.

MI-vel felrázva, és jól megkeverve

A Sapporo a megfelelő csomag kiválasztásában mostantól az IBM helyi leányvállalatával közösen fejlesztett algoritmust hívja segítségül. Az MI a munkához kiindulásként egy általános koncepciót és néhány ízleírást (csípős, savanyú stb.) kap, mindezt pedig párosítják a cég 170 különféle italt tartalmazó portfóliójának egyik darabjával.

A rendszer másodpercek alatt 100 lehetséges receptúrát generál a megadott alapvetésekre építve, a Sapporo által eddig tesztelt 1200 változatot és 700 összetevőt tartalmazó adatbázisra támaszkodva. Mindegyiket egy 100-as skálán értékeli a rendszer aszerint, hogy mennyire felel meg az eredeti leírásnak. Innen már a humán munkatársak feladata, hogy fogyasztói tesztek segítségével megtalálják az új slágerterméket.

Utóbbi egyáltalán nem könnyű feladat, hiszen a hiperkompetitív japán piacon becslések szerint 1000 új termékből mindössze 3 fut be. A piac szereplői éppen ezért óvatosak, és általában egy már bizonyított formulát módosítanak kicsit, ezzel próbálva igazodni a folyamatosan változó fogyasztói trendekhez.

Az algoritmus használata a remények szerint segíthet a bevett gyakorlattól eltérő, szokatlan megoldások kikeverésében is. Ahogy a beszámolóban fogalmaznak: az MI-t nem kötik előítéletek (ami egyébként általában nem igaz), így teljesen váratlan alapanyagokhoz nyúlhat (vodka helyett például sört adva a koktél alapjául), vagy újszerű megközelítéssel érhet el célokat (egy narancsos ízvilág megalkotása a narancs kihagyásával).

A Sapporo távlatilag az ügyfelekkel való szorosabb együttműködést is erősítené az algoritmussal. Például azzal, hogy ötleteket gyűjt be a vásárlóktól, amelyek közül a legígéretesebbeket gyorsan piacra is dobhatja limitált széria formájában.

Mások is kotyvasztanak

Nem a fenti kísérlet lesz az első az alkoholiparban, ahol a mesterséges intelligenciával próbál valaki versenyelőnybe kerülni. Ennek egyik példáját éppen Japánban találjuk, ahol a Sapporo riválisa, a Kirin Holdings új sörök kikeveréséhez használja az algoritmust.

Sőt, már olyan érinthetetlennek tűnő, hatalmas tapasztalatot és különleges képességeket igénylő foglalkozások esetében is folynak már algoritmusra építő kísérletek, mint amilyen a sommelier szakma.

Cloud & big data

A macskanyávogást is lefordítaná a kínai mesterséges intelligencia

A tudósok régóta kutatják, de sokkal közelebb nem kerültek az állatok kommunikációjának emberi nyelvre ültetéséhez. A Baidu legújabb MI-modelljének áprilisi bemutatását követően ebbe az irányba is tenne egy nagy lépést.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.