Nem vívják tovább értelmetlen küzdelmüket a telefonok kameráival.

Leállítja olcsó kameráinak fejlesztését a szegmens két legfontosabb gyártója, a Panasonic és a Nikon. Digitális kamerákat továbbra is fejlesztenek, de mindkét vállalat a profi-félprofi tükör nélküli modellekre koncentrál. Az ok egyszerű: ún. point-and-shoot fényképezőgépek piacát lényegében értelmezhetetlen méretűvé zsugorították az egyre jobb kamerákkal piacra kerülő mobiltelefonok (érdemes megnézni egy-egy új telefon bemutató show-ját: a készülékek bemutatása kilencven százalékban arról szól, hogy mit tud a kamerájuk.

Mint a Nikkei röviden összefoglalta, a 1990-es évek közepén-végén a nagyon nagy sikert arattak az egyszerű, kompakt digitális fényképezőgépek, melyek a csak alkalmilag, hobbiszinten fotózóknak megfizethető, könnyen kezelhető és hordozható alternatívát nyújtottak a sokkal drágább (és érzékenyebb) tükörreflexes fényképezőgépekhez képest. Népszerűségük csúcsán évi 110 millió darabot értékesítettek belőlük (a Camera & Imaging Products Association – CIPA – információi szerint).

A kamerás okostelefonok azonban ezt a piacot teljesen bedarálták: tavaly mindössze 3 millió belépő szintű kompakt kamerát adtak el világszerte, miközben például idén, egy zsugoródó okostelefon-piacon az IDC várakozása szerint összesen 1,3 milliárd készülék talál gazdára.

A CIPA adatai szerint 2021-ben a teljes digitálisfényképezőgép-piacnak mindössze a 36 százalékát adták a kompakt gépek. A piac folyamatosan – és a fenti lépések hatására gyorsuló ütemben – zsugorodik, de ez nem azt jelenti, hogy digitális fényképezőgépekre egyáltalán ne lenne kereslet. A tükör nélküli nagy modellek piaca tavaly 31 százalékkal nőtt.

Miktől kell hamarosan búcsúznunk?

A Panasonic esetében egyre kevesebb kompakt Lumixszal fogunk találkozni. A 2001-ben bemutatott modellsorozat már eddig is jelentősen szűkült. Mint a vállalat szóvivője mondta a Nikkeinek, minden olyan modell fejlesztését leállítják, amely okostelefonnal helyettesíthető. A jövőben csak azokat a tükör nélküli modelleket fejlesztik, amelyeket a félprofi-profi piacra szánnak. Ezek között lesznek újdonságok is, például egy olyan gép, amin a német Leica Camerával közösen dolgoznak egy májusban kötött együttműködési megállapodás keretében.

A Nikon a Coolpix termékcsalád kompakt modelljeinek fejlesztését állítja le, és mindössze két nagyobb teljesítményű objektívvel szerelt modellt kínál. A régebbi, gyártásban lévő modelleket nem állítják le, de hogy mennyit gyártanak és meddig, arról a piaci trendek alakulásának függvényében döntenek. A vállalat a tükörreflexes fényképezőgépek fejlesztését sem viszi tovább, a félprofi-profi kategóriában is csak tükör modellek maradnak.

A piac többi fontosabb szereplője már régebben meglépte ezt: a Fujifilm csak a 2011-ben bemutatott X100 sorozat ötödik kiadásától, a 2020-ban piacra dobott X100V-től fölfelé fejleszti a modelljeit. A Canon 2017 óta nem nyúlt hozzá a belépő szintre pozicionált Ixy gépekhez, de amíg van rá akkora kereslet, hogy megérje gyártani, nem vezetik ki. A Sony a Cyber-shot márkával van jelen a szegmensben, és bár a modelleket 2019 óta nem frissítik, egyelőre a gyártását nem állítják le. A Casio, amely szintén fontos szereplője volt ennek a piacnak, viszont már 2018-ban végleg kivezette az Exilim modelleket.

Konzumer tech

Robotok támadása: már az autókereskedők sincsenek biztonságban

A hamarosan itthon is kapható kínai Chery modelljeit egyes szalonokban már hosszúhajú szőke nőt imitáló robotok próbálják rásózni az érdeklődőkre.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.