Bár a Tesla vezérigazgatójának nem lesz könnyű dolga, ha az utolsó centig be akarja söpörni az egészen értelmezhetetlen, billió dolláros kompenzációt, néhány tízmilliárdot a legrosszabb esetben is zsebre tehet majd.
Hirdetés
 

A Tesla részvényesei csütörtöki közgyűlésükön 1 billió dollár értékű kompenzációt hagytak jóvá a társaság vezérigazgatójának, ami a legnagyobb kifizetés lenne, amelyet valaha odaítéltek egy vállalatvezetőnek. A teljes részvénycsomag megszerzéséhez Elon Musknak a következő évtizedben 8,6 billió dollárra kellene emelnie a Tesla piaci kapitalizációját, ami azt is jelentené, hogy 25 százalékra vagy annál magasabbra tornázhatja fel a cégben meglévő saját részesedését, miközben a világ első "dollárbilliomosává" válik. A feltételek között szerepel még 20 millió autó és milliónyi robotaxi eladása, és az is, hogy a Tesla ebben az időszakban legalább 400 milliárd dolláros nyereséget termeljen.

Musk, aki a beszámolók szerint "fekete Tesla dzsekiben vonult fel a színpadra az éljenző tömeg előtt", a döntést nem hogy új fejezetnek, de új könyvnek nevezte a Tesla történetében. Azt ígérte, hogy a vállalat nagy mértékben növeli majd a járműgyártást, és az Optimus humanoid robotok gyártását is gyorsabban felpörgeti, mint "bármit, amit az emberiség történetében valaha felpörgettek". Az egyelőre nem sokat mutató Optimus egyébként Musk korábbi jövendölése szerint 25 billió dollár értékű vállalattá teszi majd a Teslát, és bevételeinek 80 százalékát szállítja, bár azt nem pontosította, hogy mikorra várható az S&P 500 index teljesítményétől elmaradó Tesla-részvények robbanása.

Ígéretekért most sem ment a szomszédba

A kompenzációs csomagról szóló szavazás a beszámolók szerint kulcsfontosságú volt a Tesla jövőjének szempontjából, mivel Musk az azt megelőző kampányban belengette, hogy lemondhat, de legalábbis több időt fordíthat más vállalkozásaira, ha nem szerez erősebb kontrollt a járműgyártó felett. A világegyetemben minden bizonnyal van olyan bolygó, ahol ezek után hirtelen rengeteg ideje maradt volna a többi üzletével foglalkozni, de a részvényeseknek a jelek szerint nincs más elképzelésük az aktuálisan 1,5 billió dollárt érő (és sokak szerint már így is félelmetesen túlértékelt) Tesla jövőjéről. Erre pedig Musk ismét rájátszott, újabb nagyszabású célokat jelölve meg a következő évekre.

A Teslát 2008 óta irányító üzletember először is belengette, hogy a vállalatnak szüksége lesz egy saját csipgyártó üzemre az általa felhasznált mennyiségek biztosítására, mert annyira beindul majd a bolt, hogy a Samsung és a TSMC a legjobb forgatókönyvek szerint sem tudja majd kielégíteni az igényeit. Ezt egy "Tesla Terafab" létrehozásával valósítaná meg, ami a meghatározása alapján "olyan, mint egy Giga, csak sokkal nagyobb". A jövő évben az Optimus robotokra, a Tesla Semi elektromos meghajtású nyergesvontatókra és az autonóm Cybercab taxikra összpontosítana, miközben arra számít, hogy ez utóbbiak felfutása nagyjából szinkronban lesz a hatósági jóváhagyások kiadásával.

Aki Muskra fogad, az nagyon hisz valamiben

Érdemes megjegyezni, hogy Musknak nem lesz ugyan könnyű dolga besöpörni a billió dollár értékű Tesla-részvényt, de egyes elemzések szerint nagyon is könnyen kereshet laza 50 milliárd dollárt az igazgatótanács által meghatározott, sokkal simább előirányzatok teljesítésével, amelyekhez nem lesz szükség a vállalat tevékenységének forradalmi átalakítására. A Reuters például arról ír, hogy ha csak a két legegyszerűbb célt érné el a Tesla árfolyamának szerény növekedése mellett, az is 26 milliárd dollárt hozna neki. Többet, mint a következő nyolc legjobban fizetett cégvezető egész életére kalkulálható összes fizetése – és mindezt azért, hogy kezdjen végre rendesen bejárni a munkahelyére.

Bár a Tesla legutóbbi negyedévének eredményei nem voltak gyengék, a Donald Trump elnök által szeptember 30-ával kivezetett, elektromos járművekre vonatkozó adójóváírások megszűnése komoly kihívás elé állítja a vállalatot. Nemrég a Yale kutatói olyan becslést közöltek, amelynek értelmében Musk megosztó viselkedése és politikai szerepvállalása az elmúlt három évben milliárd dolláros nagyságrendű eladási veszteséget okozott a Teslának csak az Egyesült Államokban, miközben a versenytársak eladásait 17-22 százalékkal növelte. Ebben pedig még benne sincsenek az olyan kudarcok, mint mondjuk a Cybertruck, amiből az idén a korábban tervezett mennyiség tizedét sem sikerült eladni.

Utóbbiról szólva a beszámolók azt is felidézik, hogy Musk mindig hajlamos volt túlzottan elveszni egy-egy adott projektben, háttérbe szorítva más feladatait. A Wall Street Journal néhány nappal ezelőtt éppenséggel arról írt, hogy a Tesla vezérigazgatója személyesen felügyeli egy másik cége, az xAI Ani nevű chatbotjának építését, ami egy túlszexualizált, copfot viselő nő képében jelenik meg, és a flörtölésre válaszul a ruháit is leveti. Mióta nyilvánosan összekülönbözött Trumppal, és májusban távozott kormányzati beosztásából is, Musk a lap értesülései szerint megszállottja lett a chatbotok fejlesztésének, amihez állítólag az xAI alkalmazottainak "önként megadott" biometrikus adatait is felhasználják.

Piaci hírek

Humanoid robotokkal szerelteti össze az Nvidia szervereit a Foxconn

A Houstonban kialakított hipermodern üzemben a tervek szerint fél éven belül munkába állhatnak a bérlistát nem terhelő gépesített szakmunkások.
 
Hirdetés

Mi lesz a sötétszál sorsa?

A mindent behálózó dark fiber létjogosultsága megkérdőjeleződik a vezetékmentes technológiák megállíthatatlan terjedésével?

A vállalati IT-költések a hagyományos, tőkebefektetésen alapuló modellről egyre inkább a szolgáltatásalapú, üzemeltetési költségekre épülő megközelítés felé tolódnak el. Utóbbi rugalmasabb, azonban a teljes birtoklási költség sokszor csak utólag válik láthatóvá.

a melléklet támogatója a 4iG

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.