Az Európai Bizottság már a harmadik eljárását indítja az amerikai céggel szemben, ezúttal a bevételei jelentős részét termelő AdSense-t és az online vásárlást vizsgálja.

A The Wall Street Journal még június végén számolt be róla brüsszeli forrásaira hivatkozva, hogy megkezdődött az Alphabet-Google elleni újabb uniós versenyjogi vizsgálat előkészítése, ezúttal a hirdetési szolgáltatásokkal kapcsolatban. Ezt megelőzően az EB már a keresőtalálatok feltételezett manipulációját és a cég az androidos eszközgyártókkal szembeni rutinját is vizsgálni kezdte, így a harmadik eljárásról lett volna szó, amelyet elindít a Google-lel szemben.

Nem sokat kellett várni

Az Európai Bizottság szerdán hivatalosan is értesítette kifogásairól (statement of objections) a Google-t, azzal vádolva a keresőóriást, hogy visszaél a digitális gazdaságban megszerzett erőfölényével. Az uniós vádak most elsősorban az AdSense szolgáltatást érintik, amelyek révén a cég harmadik fél által üzemeltetett weboldalakon jeleníti meg ügyfeleinek hirdetéseit, illetve kitérnek a Google vásárlási megoldásaival kapcsolatos trösztellenes aggályokra is.

Az nem is kérdés, hogy a Google az online hirdetési piac dominéns szereplője: az előző évben az USA-ban az összes online bevétel kétharmada, 30 milliárd dollár hozzá folyt be. A már korábban elindított vizsgálatokhoz hasonlóan a büntetés most is a Google éves globális bevételének 10 százalékáig (nagyjából 7 milliárd dollárig) terjedhet. Ez az anyacég, az Alphabet számára sem gyerekjáték, hiszen az előző negyedévben is a Google termelte ki a társaság összes forgalmának 90 százalékát.

Ez itten a probléma

Az EB kifogásolja a kizárólagosságot, vagyis az a gyakorlatot, amikor az AdSense rendszerében harmadik félként részt vevő oldalak megtiltják a Google versenytársaitól származó hirdetések megjelenítését. Nincsenek rendben a keresőhirdetések elhelyezésével kapcsolatos, meglehetősen szigorú megkötések sem, mint ahogy a Bizottság azt is véleményesnek tartja, ha a Google előzetes jóváhagyáshoz köti a rivális szolgáltatók hirdetéseinek futtatását. A teljes lista és a részletek itt olvashatók.

Mindez az EB versenyjogi biztosa, Margrethe Vestager szerint mindez gátolja a piaci versenyt, korlátozza a választás szabadságát és az innovációt, mindezt pedig a felhasználók kárára. Mint fogalmazott, a nagyszerű fejlesztések sem jogosítanak fel arra senkit, hogy megfosszon másokat a tisztességes verseny lehetőségétől, amennyiben pedig bebizonyosodik, hogy a Google ezt teszi, a Bizottságnak kötelessége cselekedni.

Mostantól 10 hét áll az Alphabet-Google rendelkezésére, hogy válaszoljon az Európai Bizottság felvetéseire. Ezek között már első pillantásra is lesznek magas labdák, a kizárólagosságra vonatkozó klauzulát például már 2009-ben eltávolította a Google a szerződési feltételek közül; más esetekben viszont érdekes lesz, hogyan védi meg az AdSense vagy az összehasonlító vásárlási szolgáltatás működési gyakorlatait.

Gyülekeznek a fellegek

Az EB tavaly áprilisban indított vizsgálata során a Google már elküldte hivatalos válaszát a testületnek, úgyhogy a labda éppen az uniós térfélen pattog. Az idén áprilisban megfogalmazott vádakra a cégnek bő másfél hónapja maradt reagálni, miután az eredetileg július 27-i határidőt szeptember 7-re módosították. Az már szinte az érdekességek kategóriájába tartozik, hogy az uniós szabályozó a Google térképszolgáltatásával kapcsolatban is vizsgálódik, azonban konkrét kifogásokat még nem fogalmazott meg.

A mostani ügyben az amerikai vállalat szokás szerint "vizsgálja a Bizottság által felhozott újabb ügyet, és heteken belül részletesen is reagál rá". Bár európai szempontból egyre több van az Alphabet-Google számláján, a beszámolók szerint az EB-nek nem az a legfőbb célja, hogy rövid távon szétbüntesse a vállalatot. Vestager egyik nyilatkozata szerint nem egyszerű kérdés, hogy milyen szankciókat lehet és kell alkalmazni, de a Bizottság arra törekszik, hogy a kívánt változásokat tárgyalásos úton biztosítsa a Google szolgáltatásainak jövőbeni működésében.

Piaci hírek

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.